door Govert » 22 okt 2011, 17:07
Schudden van dieselmotoren wordt veroorzaakt ongelijke verbranding in de cilinders. Dat kan komen door:
- verstuivers die niet om dezelfde manier verstuiven, openingsdruk is te verschillend of de verstuiving is niet goed genoeg.
- compressie verschilt per cilinder. Dat kan aan de zuigers/cylinders liggen, maar meestal slijten die gelijkmatig. Wel kan bijvoorbeeld een zuigerveer van één zuiger gebroken zijn, maar dat is op zich ook niet zo waarschijnlijk. Andere reden voor verschillende compressie is de kleppen/klepzittingen. Op de kleppen kunnen afzettingen zijn gekomen, waardoor ze slecht sluiten. Ook kan het dat bij het kleppenstellen de derde sleutel niet is gebruikt.
- injectietiming niet goed. Heeft ook enige invloed op schudden. Mijn diesel hield op met schudden nadat de timing van 24 naar 26 graden voor BDP werd gesteld. Overigens was schudde mijn diesel met warme motor.
- lucht in de brandstofleidingen. Een geringe lekkage zou voor schudden kunnen zorgen.
Hoeveel kilometer heeft je diesel gelopen?
Ik zou beginnen met kleppen stellen of althans de klepspeling te controleren met een voelmaat.
Daarna zou je het volgende kunnen doen:
- Controle distributieketting en injectietijdstip.
- Compressietest en compressielektest uitvoeren. Dan weet je hoe de compressie is en waar er eventueel compressie verdwijnt.
- Verstuivers laten controleren en zonodig (laten) reviseren.