[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koelprobleem en oververhitting motor eindelijk echt opgelost : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 02:50

Koelprobleem en oververhitting motor eindelijk echt opgelost

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re: Koelprobleem en oververhitting motor plus oplossing

Berichtdoor Govert » 06 dec 2011, 13:57

Als de thermostaat open gaat bij 80 graden is het vreemd dat de temperatuur van het koelwater zo'n 87-90 graden is. 3 mm open bij 90 graden lijkt me ook wat weinig. Bij welke temperatuur is de thermostaat volledig open? En hoeveel mm opening heeft de thermostaat dan? Moet meestal iets van 8 mm zijn.

Er zijn twee typen thermostaat:

Voor oude type thermostaathuis met ontluchtingsschroef:
A6162000415

Voor nieuw type thermostaathuis met automatische ontluchting:
A6172001815

Beide nummers zijn inclusief rubber pakking.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koelprobleem en oververhitting motor plus oplossing

Berichtdoor Weizengelb » 06 dec 2011, 17:32

Mijn ervaring is dat warmlopen bijna altijd ligt aan een verouderde/vervuilde/verstopte radiateur.
Spoelen met citroenzuur kan helpen maar als het te erg is helpt alleen de radiateur te vervangen.

Je kunt natuurlijk wel eerst kijken of de thermostaat opent (heb je gedaan).
De waterpomp kan ook wat pompwerking verliezen als er een te dikke pakking onder zit, maar met een goede radiateur is dat toch peanuts.

Ik hab ooit een 240D/8 die warm liep op de autobaan boven de 100 km/h. Stationair en zo geen probleem. Ik moest die ook bijkoelen met de verwarming in de auto. Ik heb toen voor een vakantie naar Spanje een nieuw en fijner koelblok in de radiateur laten solderen en daarna bleef de temperatuurmeter knalvast op 80 graden staan, zelfs in de bergen.
De thermostaat moet de temperatuur regelen, niet de radiateur, die moet gewoon koelen (en goed!).

Als het echt te koud wordt kan het wel goed zijn de radiateur gedeeltelijk af te dekken, dat doe ik ook in de winter, de motor komt dan toch eerder op temperatuur en blijft wat warmer als de motor niet zo hard werkt.

Verder kunnen lucht of gasbellen ook nog wel problemen geven, de thermostaat opent niet goed in een gasbel. Kan gebeuren bij lekke koppakking.

Groeten,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koelprobleem en oververhitting motor plus oplossing

Berichtdoor OverExposure » 06 dec 2011, 19:56

hallo Mathieu,

"Mijn ervaring is dat warmlopen bijna altijd ligt aan een verouderde/vervuilde/verstopte radiateur.
Spoelen met citroenzuur kan helpen maar als het te erg is helpt alleen de radiateur te vervangen."

er zit net 2 weken een nieuwe Behr radiator in dus dat is het niet !

"Je kunt natuurlijk wel eerst kijken of de thermostaat opent (heb je gedaan)."

ja maar opent langzaam van 82-90 graden

"De waterpomp kan ook wat pompwerking verliezen als er een te dikke pakking onder zit, maar met een goede radiateur is dat toch peanuts."

ok specialist zei ook als ie niet lekt is ie ok altijd ... ok en hij pompt als thermostaat eruit is goed. Motor word dan graad of 60 met karton ervoor dus koelt ok )

Ik hab ooit een 240D/8 die warm liep op de autobaan boven de 100 km/h. Stationair en zo geen probleem. Ik moest die ook bijkoelen met de verwarming in de auto. Ik heb toen voor een vakantie naar Spanje een nieuw en fijner koelblok in de radiateur laten solderen en daarna bleef de temperatuurmeter knalvast op 80 graden staan, zelfs in de bergen.
De thermostaat moet de temperatuur regelen, niet de radiateur, die moet gewoon koelen (en goed!).

Als het echt te koud wordt kan het wel goed zijn de radiateur gedeeltelijk af te dekken, dat doe ik ook in de winter, de motor komt dan toch eerder op temperatuur en blijft wat warmer als de motor niet zo hard werkt.

ja maakt niet uit voor themperatuur bij mij hij loopt in beide gevallen op naar 90 graden en word niet heter.


Verder kunnen lucht of gasbellen ook nog wel problemen geven, de thermostaat opent niet goed in een gasbel. Kan gebeuren bij lekke koppakking.

heb geen lekkage en motor loopt verder goed. Hij zou alleen 80 ipv 90 graden moeten zijn denk ik.
Verder staat er geen druk op het systeem, kan de radiator dop er zo afdraaien meestal.
Op de Thermostaat staat 80 graden maar lijkt eerder op een 87 graden thermostaat. Nog maar weer een nieuwe kopen dan?


dank marc
marc godefroy
http://www.overexposure.nl
W123 300TD 200T 300TDT 300TD ( heb ik iets met Mercedes stations? .... nee hoor hoezo? )
Avatar gebruiker
OverExposure
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 05 maart 2011, 22:52
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koelprobleem en oververhitting motor plus oplossing

Berichtdoor Trouwkoets » 06 dec 2011, 22:52

Marc,

Ik heb ook een 300TD. Die is altijd 80 graden, behalve als je 'm langdurig zwaar belast, dan loopt de temp op tot max 90 graden. De buitentemperatuur is niet van invloed, enkel de belasting.
Als de motor warm is hoort er druk op het koelsysteem te staan. Als er bij jou geen drukopbouw is dan is het systeem ergens open.

Caspar
Trouwkoets
 


Re: Koelprobleem en oververhitting motor plus oplossing

Berichtdoor OverExposure » 06 dec 2011, 23:01

dank je casper , soms staat er ineens wel druk op heel vreemd.. maar ik verlies verder geen koelvloeistof. Wat een puzzel , ze hadden andere thermostaat vandaag nog niet binnen. Zonder thermostaat staat er wel goed druk op het systeem ( maar dan is alles koud 60 graden met karton )

Ik verdenk mijn nieuwe thermostaat op dit moment en ga een andere proberen
marc godefroy
http://www.overexposure.nl
W123 300TD 200T 300TDT 300TD ( heb ik iets met Mercedes stations? .... nee hoor hoezo? )
Avatar gebruiker
OverExposure
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 05 maart 2011, 22:52
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koelprobleem en oververhitting motor plus oplossing

Berichtdoor OverExposure » 07 dec 2011, 23:15

Het probleem is opgelost denk ik. Ik heb het met jullie hulp gevonden dank allemaal !! Een nieuwe temperatuursensor erin. Die gaf dus vaak aan dat de temp 100 graden was maar dit was nooit zo.
Hij wijzigde ook zomaar ineens naar 85 graden, vandaar dat dat karton de oplossing leek. Dat was dus bedrog.
Na het vervangen van de temp sensor/zender bleef de temperatuur mooi konstant op 89 graden. Met of zonder karton voor de radiator maakte niets meer uit. Vervolgens ook de Thermostaat vervangen
voor een echte Behr ipv imitatie. De themperatuur blijft nu constant op 85 graden ( beiden gemeten met digi thermometer door slang op thermostaat los te halen en temp water in motor te meten. )
Ik vind het prima zo 80 of 85 constant is ok denk ik. alleen als ik de verwarming vol aan zet zakt de temp nog verder naar 81 graden. Zet ik de verwarming weer op koud dan stijgt de temp langzaam naar 85.

De motor loopt prima en het lijkt zelfs of hij nu beter loopt en nog zachter schakeld. Maar dat zal wel in mijn hoofd zitten ;-) Er staat nu ook druk op het systeem ( meestal )

bedankt nogmaals iedereen en hopelijk heeft iemand anders er ook wat aan.

groeten marc

http://www.overexposure.nl
marc godefroy
http://www.overexposure.nl
W123 300TD 200T 300TDT 300TD ( heb ik iets met Mercedes stations? .... nee hoor hoezo? )
Avatar gebruiker
OverExposure
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 05 maart 2011, 22:52
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koelprobleem en oververhitting motor eindelijk echt opgelost

Berichtdoor Saw123 » 07 dec 2011, 23:37

Staat de wijzer van je temp meter in het instrumentenpaneel goed? Maw is de nulpositie wel goed?

Groeten, S.
Avatar gebruiker
Saw123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 22 jun 2011, 18:31
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koelprobleem en oververhitting motor eindelijk echt opgelost

Berichtdoor Govert » 07 dec 2011, 23:49

En niet vergeten (voor zover nog niet gedaan) koelvloeistof met 45–50% antivries gebruiken.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koelprobleem en oververhitting motor eindelijk echt opgelost

Berichtdoor OverExposure » 08 dec 2011, 00:08

ja nulmeter is op nul als kontakt uit is, maar meter is na vervangen sensor stabiel en dat bevalt me. Er zit nu nog gewoon water in het systeem ( nodig voor alle testen ) en ga er morgen weer gewone koelvloeistof in doen. misschien doet dat nog wat

gr marc
marc godefroy
http://www.overexposure.nl
W123 300TD 200T 300TDT 300TD ( heb ik iets met Mercedes stations? .... nee hoor hoezo? )
Avatar gebruiker
OverExposure
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 05 maart 2011, 22:52
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koelprobleem en oververhitting motor eindelijk echt opgelost

Berichtdoor MBvO » 08 dec 2011, 00:58

Hoi, mooi dat 't gevonden is. Ik was toch al van plan de sensor een keer te vervangen, nu ben ik overtuigd :-)

Kleine kans dat de temperatuur verandert als je er koelvloeistof in gooit ipv water nu dat je je systeem zo goed op orde hebt. 't Zal hoogstens ietsie warmer worden want koelvloeistof koelt (ondanks de naam) iets minder dan puur water. Koelvloeistof is een mengsel van glycol en water, en de soortelijke warmte van glycol is lager dan die van water.
Soortelijke warmte wil zoiets zeggen als de hoeveelheid energie (warmte) die je nodig hebt om een bepaalde hoeveelheid vloeistof een bepaalde temperatuurstijging te laten maken. Voor water heb je meer energie nodig dan voor dezelfde hoeveelheid glycol om dezelfde temperatuurstijging te laten maken. In andere woorden, glycol wordt sneller warm.

Glycol is echter op de langere duur van levensbelang omdat het het systeem intern tegen corrosie beschermt. Het verliest die anticorrosieve werking na ongeveer 2 jaar, daarom moet je het vervangen.
MBvO
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten