Bij de diesels is ca 100-115 op de teller wel mooi, daarboven vind ik de herrie irritant op lange ritten...
Ook heb ik het idee dat de wagens gewoon gemaakt zijn voor snelheden tot ca 120 op de teller, niet voor de echte 130km/hr plus.
Door het verschil tussen de teller en echte km, is er zoals boven reeds gezegd altijd ca 7 a 15 km verschil tussen wat er op de teller staat en hoe het echt zit..ook mede wat afhankelijk van banden .
Persoonlijk vind ik veel auto's met meer dan ca 3500 niet lekker draaien.
Slijtage neemt ook toe boven de 3500 rpm, mn op LPG door de hoge temp van kleppen/zittingen
maar ook de v-snaren/ riemen etc slijten eerder bij echt hoge toeren.
Bij 130 echte kilometers zit ik niet meer zo op mijn gemak in een 123.
ik weet wat de remweg is, en ook al is alles bijgehouden en nieuw qua blokken remmen en klauwen,
vertrouwd is het niet. Ook al is het een 280 of tdt. Alles rondom je heeft abs/ esp en andere stabilisatie systemen/software en jij niet. De rest houdt ( mede daardoor?) vaak veel minder afstand dan ik, wat ik sowieso onveilig vindt. Ook is je massa van een 123 relatief heel groot, dat in combinatie met hoogstens redelijke remmen zorgt ervoor dat ik de mogelijkheden van 'echte 130km/hr' wegen niet daadwerkelijk wil uitbenutten.
Dus ik rij relatief veel rechts, ook met benzines...en mijn snelheid liefst op ca 110-115 op de teller.