Hallo,
Zoals de topic titel al zegt grijpt mij koppeling niet lekker aan. Voor het ontkoppelen hoeft het pedaal maar een paar cm in getrapt te worden. Dit rijdt voor geen meter. Ook slipt de koppeling bij zwaarder belasten, bijvoorbeeld wanneer er met aanhanger of wat sportiever gereden wordt.
De auto, een W123 300 mei 1983, de laatste serie, net 165000km op de klok. De auto wordt dagelijks gebruikt, is niet lui en geniet van het voorjaar . Een half jaar geleden heb ik de volledige koppeling inclusief drukgroep en lager vervangen. Er zit een nieuwe Sachs in. Na vervangen bleek de druk groep versleten samen met het toplager. Het gerammel bij stationair zonder voet op de koppeling was voorbij. Ook de gever en nemer cilinder zijn net voor het vervangen van de koppeling vervangen inclusief leidingwerk. De plunjerstang op de gever cilinder is maximaal terug gesteld met behulp van de excenter bout op het pedaal.
Mijn idee,
Het hele koppelings systeem staat te krap, de koppeling wordt voortdurend bekrachtigd door het pedaal systeem.
De vraag,
Is dit verder af te stellen of heeft iemand van de Goeroe's enig idee waar het precies in zit?
Bijgevoegd een paar plaatjes van het vervangen van de koppeling, drukgroep etc.
Groet Gerwin,
Ps iets met Bollen...
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties...