Hallo allemaal, ik ben Andries Hofman en ben sinds 1 december 2011 de trotse eigenaar van een 300D uit 1981. Ik woon in Harderwijk en werk in Den Helder, na 2 jaar op en neer (weekend) met het OV toch besloten om hier een vervanger voor te zoeken. Ik zocht betrouwbare en goed zelf te onderhouden auto en ja, dan kom je al snel uit op een MB.
Na een aantal weken rondsnuffelen op het internet kwam ik een mooie bruine 300 tegen op zo'n 5 km van waar ik woon!! Ben wezen kijken met een kennis van me die jaren W123/W124 geimporteerd en doorverkocht (de meeste) heeft en toen ook hij enthousiast was de knoop doorgehakt en mijn eerste Benz was een feit.
Het is een 300D met een nog zo goed als nieuw interieur en ook de buitenkant ziet er mooi strak uit. De Benz heeft allerlei opties (airco, cruise control, niveau regeling, hoogte verstelbare koplampen, etc.) het werkt (nog) niet allemaal, maar dat gaat (met wat hulp van jullie hoop ik) helemaal goed komen!
In Den Helder hebben we op de basis een sleutelclub, waar ik met een aantal collega's (geen echte 123 kenners, maar wel allemaal techneuten) de avonden kunnen vullen met sleutelen.
Mijn eerste project word de centrale vergrendeling, de cv werkt wel als de motor loopt, maar verliest daarna snel zijn vacuum. Het tankdekselslot doet helemaal niet mee en is dus waarschijnlijk ontkoppeld, ga hier dus eerst maar eens zoeken naar een lek.
Een andere prio is de airco, alles is compleet (snaar zit op de pomp en pomp loopt netjes mee, misschien is systeem gewoon leeg). Via de sleutelclub laat ik binnenkort het systeem afpersen en als het systeem lekdicht is wil ik 'm opnieuw vullen. Hier heb ik wel een vraagje. Het systeem is volgens mij nog niet omgebouwd naar R134a en voor ik dat ga doen het volgende: ik las op Dieselgigant.com dat er een andere vervanger is voor R12, namelijk 'Freeze 12', heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.
Ook de cruise control heeft een 'klein' probleempje, tijdens het rijden accelereert de auto als ik de hendel bedien (de cc neemt het direct over), maar houdt de snelheid niet vast als ik de hendel weer los laat, kan dit ook iets met het vacuum te maken hebben? De Tempomaat is toch ook pneumatisch?
Er zullen ongetwijfeld meer vragen om advies gaan komen, maar hier laat ik het eerst maar even bij. Alvast bedankt namens een steeds enthousiaster en trotser wordende MB rijder!