Caspar, dank voor het nuttige bericht.
Interessant om te weten dat er op mijn kenteken niets wordt vermeld over aantal zitplaatsen, als je 'm opzoekt bij de RDW staat er ook: "niet geregistreerd". Het is dus niet zo dat er op mijn kenteken staat: "zitplaatsen: 5". In die zin zullen personen op het bankje daar net zo legaal (of illegaal) mogen zitten als iemand op de voorstoel. Wat dat betreft kan ik oom agent voldoende weerwoord geven.
Een andere zaak is dat mijn inzittendenverzekering alleen dekking geeft voor personen op een zitplaats. Hiervoor kan het van belang zijn dat ik m'n zitplaatsen moet registreren. (Ga ik nog uitzoeken.) Aangezien ik specifiek op zoek was naar een oldtimer met een bankje, had ik een paar weken geleden al contact met iemand van de RDW die gaat over technische keuringen. Een keuring voor een bankje blijkt vrij eenvoudig; het enige waar ze naar kijken is of de constructie goed genoeg is. Vervolgens kan de wagen worden geregistreerd voor 7 personen. Een dergelijke keuring kost tussen de 26 en 80 euro.
Jouw tip over de administratieve handeling vind ik erg nuttig:
"Klanten met een personenauto i.g.g. vóór 01-06-2004 waarvan het aantal zitplaatsen afwijkt van het gegeven op het kentekenbewijs dan wel in het kentekenregister, kunnen dit op verzoek administratief laten wijzigen in Veendam."
Scheelt me weer een keuring met bijbehorend risico dat er toch wat aan de hand blijkt. Als blijkt dat ik voor de verzekering de zitplaatsen moet registreren, kan ik dan een kopietje krijgen van jouw verzoektekst ?
Gelukkig woon ik in Zoetermeer en kan ik vrij makkelijk langs bij de RDW.