@ Dromer
De bak is inderdaad niet origineel, de originele bak is beschadigd geraakt volgens de oorspronkelijke eigenaar. Er is toen een bak van een Zwitserse 300TDT ondergezet. Allebei van het 722.315-type.
Het lager kon bij automaatbakfirma's wel apart besteld worden. Wij zijn naar het bedrijf Autrans in Lunteren gereden (
http://www.autrans.nl), die hebben voor €26 een nieuw lager geleverd en er gelijk ingeperst.
Hier zie je het nieuwe lager:
Hier zie je nog de koppelomvormer:
en de oliepomp:
en hoe de oliepomp door de koppelomvormer wordt aangedreven:
Bij de oudere types automaatbak (722.1-type) zitten de tabjes voor de aandrijving niet aan de oliepomp, maar aan de koppelomvormer. Die tabjes breken snel af als de koppelomvormer te ruw wordt gemonteerd. Dit is dus een verbetering.
Dan heb je nog de keerring
en die moet je in de oliepomp persen:
De WIS zegt alleen: erin persen, verder geen speciale instructies of speciaal gereedschap. Ik heb twee plankjes hout gebruikt en een bankschroef. Dat is waarschijnlijk geen goed idee. Aan de kan van de keerring is het beste een grote dop te gebruiken, die alleen aan de rand drukt. Ook moet getest worden of de keerring wel goed aansluit op de as van de koppelomvormer. De redenen voor deze aanwijzingen zullen later duidelijk worden.
De oliepomp heeft ook nog een rubber ring aan de buitenkant:
Die is ook vervangen:
Die ring mag niet gedraaid gemonteerd worden.
De oliepompwielen leg je weer terug, rijkelijk voorzien van ATF, de plaat wordt weer teruggelegd, zodat de gaten aanlijnen, en dan breng je de oliepomp aan in het huis. Je moet een beetje drukken.
Het aanlijnen van de schroefgaten is even opletten. Je kan de schroeven ook gebruiken om de pomp eruit te drukken als het niet goed gaat.
Schroeven draai je vervolgens op moment vast, 20 Nm
Dan leg je dit ding er op, daar zitten ook nog twee rubber ringen aan die vernieuwd kunnen worden:
Het rubber steekt naar voren, zoals te zien is, zodat aanbrengen van het ding niet zo gemakkelijk gaat. Het moet ook zonder te verkanten worden aangebracht. Met een stift of iets dergelijks het lipje naar binnen drukken en rijkelijk ATF aanbrengen:
Dan kan je de veertjes terugzetten:
Veerschotel en de borgring aanbrengen. Je hebt er een mooie aanbrenghuls voor, maar het kan ook zonder. Of je gebruikt een plastic flesje ofzo. De veerschotel naar beneden drukken en de borgring aanbrengen, controleren of de ring in de groef valt. Op de foto is de borgring nog niet helemaal naar beneden gedrukt.
Dan heb je nog twee teflonringen op de as. Aanbrengen met vet. In mijn hand houd ik de oude ring, op de achtergrond liggen de nieuwe. De splitsing is schuin en moet tegen elkaar liggen als de teflonring op de as zit. Desnoods voorzichtig naar elkaar toe buigen voor montage.
Hier zie je de nieuwe ringen geïnstalleerd.
De bouten voor het oliepomphuis moeten voorzien worden van dichtmiddel, dus het beste is om de bouten eerst even met de staalborstel schoon te borstelen:
Oliepomphuis met nieuwe pakking
Hier zie je nog de transmissie zonder oliepomp. De as drijft de auto aan. De spie zit aan een van de schoepenraderen gekoppeld. De motor drijft het andere schoepenrad aan. De olie in de koppelomvormer zorgt voor de overbrenging van de kracht.
Oliepomp aangebracht
En op 13 Nm aangedraaid
Koppelomvormer erin. Wel even draaien dat de koppelomvormer goed erin zit. Met moet enigszins stroef draaien als de zaak goed is gemonteerd. Als je dit niet goed doet, dan kan het goed mis gaan.
De oliepeilstok heeft aan het eind een stuk rubber, dat was vergaan. Kan je ook nog nieuw bestellen:
Dan de bak er weer onder met een enigszins geïmproviseerde lift. Het is beter als je een vaste verbinding hebt tussen bak en lift. In de plankjes waren groeven gemaakt. Als de bak erop lag, kon het niet schuiven.
Toen schroeven erin, de zaak weer allemaal aansluiten en eerst vier liter olie in de bak. Toen gestart. Geen vreemde geluiden. Toen met draaiende motor nog eens twee liter erbij. Ik heb toen de bak getest: pook in de verschillende standen zetten en de auto bewoog. Er was dus kracht: dat betekent dat de oliepomp en aandrijving werken.
Nog even onder de auto gekeken, maar daar lag plotseling een grote plas ATF. Die kwam uit het koppelomvormerhuis gelopen. Hm, toch niet helemaal goed.
Dat was zaterdagmiddag, morgen mag de bak er weer onder uit, tenzij ik de aftapbout van de koppelomvormer toch niet goed heb aangedraaid.
Ik vermoed dat het erin persen van de keerring met een plat stukje hout niet goed is geweest. Als de bak eraf is, kunnen we meer zeggen, eventueel zullen we naar Autrans gaan voor nog wat advies of een betere keerring. Zo zie je maar weer dat sommige dingen niet zo makkelijk zijn.
Het voordeel is wel dat als je het een tweede keer doet, het een stuk sneller gaat.
Op Amerikaanse fora heb ik de zaak ook al opgevoerd:
http://www.peachparts.com/shopforum/die ... -fail.htmlhttp://www.benzworld.org/forums/w123-e- ... -leak.html