door Trouwkoets » 08 feb 2012, 11:17
Slinksekees, het is niet moeilijk om het zelf te doen. Ik ga er vanuit dat je een M102 motor hebt (zwart kleppendeksel), maar werkzaamheden zijn in weze hetzelfde voor alle benzines. Doe je klep open. Er loopt een kort rubber pijpje tussen je kleppendeksel en het luchtfilterhuis (de 'pan' daar bovenop). Meestal zit er in dat pijpje sludge, een mengsel van olie en water. Sludge is een mayonaise achtige substantie die dik wordt bij lage temperaturen. Wat je moet doen is de sludge uit dit pijpje verwijderen. Haal het luchfilterhuis los (3 moeren) en trek hem van de carburateur. dek de inlaat van de carburateur af zodat er geen vuil in kan komen. trek het pijpje los van het kleppendeksel en verwijder alle sludge uit het pijpje en de aansluitingen. Plaats daarna de zaak weer terug.
Bij ernstige sludge is het wellicht noodzakelijk om ook je kleppendeksel los te halen en onder het kleppendeksel ook schoon te maken. Het is bij een M102 makkelijk om de bougies even eruit te trekken.
Caspar