Ik ben ook benieuwd naar de uitkomst van het verhaal
stoei ook al een tijdje met hetzelfde fenomeen. Ik rijd een 280CE uit 1982 en heeft dus ook de M110 met 722.3 automaatbak. Ook deze trekt op in de 1 wanneer in D geschakeld en deze maakt ook net als in de achteruit een gierend geluid. Maar dat doet de W201 van een maat van me ook met die 4 bak, maar moet daarvoor wel in de S of L geschakeld worden. Dus dat gieren in de eerste gang is waarschjnlijk wel normaal, is ook een heel erg korte gang die alleen maar nodig is om vanuit stilstand op gang te komen onder Last of sterke Stijging en schakelt normaal bij rustig gas geven binnen enkele meters al door naar de 2.
Voor mij is het gehele verhaal enigszins onduidelijk hoe de 722.3 nou onder een benzine precies hoort op te trekken. dit staat eigenlijk nergens echt uitvoerig beschreven, zelf niet in de officiële service manual van deze automaat.
http://avtopedia.ru/akpp/722-3%20722-4.pdfDe mijne voel ik in ieder geval wanneer ik hem rustig laat uitrollen echt wel duidelijk terugschakelen naar de 1 wanneer ik bijna stil sta. En dat is volgens mij niet correct, maar weet ik nog steeds niet zeker. En volgens de meeste info die ik vind zou dit de 2 moeten zijn en mag de bak alleen terugschakelen als je vol gas optrekt met gebruik van de kickdown. De Bowdenkabel schijnt hier ook nog een kleine rol te spelen. Das die kabel die vanaf de automaat naar je gastangenstelsel loopt en uitgetrokken wordt wanneer je gas geeft en de modulatiedruk in de bak veranderd. Wanneer je deze kabel strakker afstelt zal de bak eerder (minder gas geven) terugschakelen en ook langer in zijn gangen blijven hangen. Staat die te strak zal deze dus met weinig gas geven al terug willen schakelen naar de 1 vanuit stilstand.
Ik heb deze kabel ietsje losser gesteld en toen viel me op dat de 1 wel nog korter is geworden dan voorheen en de automaat inderdaad eerder doorschakelt naar de hogere gangen en meer gas moet geven om haar terug te laten schakelen. Ik ben deze kabel met en met steeds losser gaan maken, tot ik het punt bereikte dat de automaat soms zelfs een heel klein beetje slipt tussen de 3 en de 4 bij een bepaald toerental (hoeveelheid gas). Dit was dus maximaal en verder los zal dat slippen waarschijnlijk alleen maar verergeren, heb de kabel dus weer wat strakker gemaakt. Maar dit heeft verder geen invloed gehad op het optrekken, dit gebeurt nog steeds in de 1.
Ik heb de onderdrukleiding en modulator getest op lekken en deze zijn beiden dicht, maar toch vermoed ik dat waarschijnlijk de vacuummodulator defect of ontregeld is in mijn geval. Maar ben er nog niet aan toe gekomen om dit te laten checken. De automaat schakeld verder perfect en lekker zacht hoe warmer hoe beter.
Ik ben benieuwd naar de bevindingen van Mercedes Alkmaar over dit verhaal..