Beste Leden,
bedankt voor het lezen, voor mij al een tijdje geleden dat ik een vraag geplaatst heb maar zit nu echt met mn handen in mn haren!
In het verleden ben ik erg goed geholpen met allerlei vragen over problem met mn 2,4 diesel blok (o.a. door Govert) en moet eerlijk zeggen nadat ik uiteindelijk mn blok heb vervangen niet meer zo actief geweest op de site.
Heb veel gedonder met mn W123 gehad, echt van alles wat, veeeeeel moeten repareren (vervangen en lassen) en alles opgelost, nu, mn tweede blok weer gedonder!!
Ik heb olie ververst voor mijn 2,4 diesel, had er oldtimer olie in gegooid 20w50 (doe ik wel vaker tegen rook ontwikkeling> klein fobietje tegen rook gekregen!), maar heb er ook een additief bij gegooid, 5 in 1 blok repair, om de klepgeleiders/rubbers wat uit te zetten en nog 4 andere mooi eigenschappen.... (ja j a ik weet het!) die troep is zo dik!
Sindsdien heb ik echt gezeik met oliedruk regeling, oliedrukmeter kwam maar niet terug, dus niet van de 3 af! warm of koud
Ook veel overdruk uit mn kleppendeksel (oliedop schiet er van af) en veeel rook ontwikkeling uit de kleppendeksel opening, lijkt wel mn uitlaat!! mn tempetaruur meter geeft goede waardes aan en mn olie lijkt niet snel te verkleuren, na 4- uur rijden nog redelijk helder>conclussie temp meter klopt, geen oververhitting.
Ik heb er vrij snel weer 10W40 ingegooit, dit lijkt beter te gaan echter alleen als de motor echt op temp is zakt mn oliedrukmeter naar 2, dus nog een extra 15 -20 minuten nadat de temperatuur is bereikt!
Ik ben bang dat de additief (5 in 1) een soor synthetisch effect heeft gehad en veel oude smurrie heeft losgemaakt waadoor mn oliekanalen zijn verstopt en het olie er alleen een beetje doorheen vloeit als de viscositeit verlaagd is door hoge temp! Ik heb voor de zekerheid mn compressie gemeten, dit is helemaal binnen de normen, ruim! een lekker koppakking sluit ik uit, ook geen olie in mn koelwater (heb ik gechecked), geen blauwe rook , maaar wel een wat lastigere koude start!!! (sinds de olie!!) maar daarbij niet echt een rookwolk of zo (wat ik met een lekke koppakking zou verwachten)! .Ik moet gewoon echt even gassen om de boel draaiend te houden.
Mijn vraag:
Weet iemand hoe ik kan checken of mn oliekanalen zijn verstopt en hoe ik dit kan schoonmaken????
Moet toch vaker gebeuren dat ieman synthetische olie in zn oude blok gooit en een dergelijk probleem heeft? hoe los je dit op?? ik heb al aardig wat afgezocht maar tevergeefs, dus.. help! iemand?
alvast bedankt!
Gr
Kester