Allen bedankt voor de info, meningen en gedachtewisselingen.
Hier zit dus wel wat meer achter dan dat ik in eerste instantie had gedacht. Ik had dezelfde informatie tot mijn beschikking als ‘vlieger’ en het was inderdaad een kwestie van goed lezen, iets wat ikzelf dus ook niet helemaal goed heb gedaan
.
- Tekst 1
- Tekst 1.jpg (20.36 KiB)
Vooral het stukje over het ‘control point’ in tekst 1 verteld duidelijk dat het ‘control point’ (uitgangspositie) van het systeem de hoogte/stand van de auto is conform de veren die gebruikt zijn. De veren bepalen dus de ‘ideale’ hoogte/stand van de auto. Deze hoogte/stand wordt dan bereikt door de veren in combinatie met de hydrodempers (veren zijn leidend, hydrodempers volgend en het resultaat is de hoogte/stand).
- Tekst 2
- Tekst 2.jpg (20.3 KiB)
- Tekst 3
- Tekst 3.jpg (17.67 KiB)
Het 2e stukje tekst ondersteund dat, vooral de 1e regel. Hier word duidelijk gesteld dat de ‘spring struts’ (hydrodempers) partially supporting members zijn, die naast de veren worden gebruikt om de achterkant van de wagen te dragen. De hydrodempers doen dit op basis van een ‘gronddruk’ (ongeveer 30 bar) die bepaald word door de regelaar. De return valve in de regelaar sluit als de druk onder een bepaalde waarde zakt (zie tekst 3). De laatste regel spreekt voor zichzelf. Als we de hoogte gaan instellen mbv de niveauregeling, gaan we het systeem (de hydrodempers en de veerbollen (met een gasdruk tussen de 15 en 23 bar)) continue belasten met een hogere hydraulische druk, alsof we constant met een lading in de auto rondrijden.
- Tekst 4
- Tekst 4.jpg (27.17 KiB)
Ook het laatste stukje tekst spreekt weer voor zichzelf, als de auto te laag staat moeten correcties worden aangebracht aan de veren. Ook staat in dit stukje nog eens aangegeven dat we, om goed te kunnen meten, ervoor moeten zorgen dat we de volle gronddruk in het systeem hebben staan. Om dit voor elkaar te krijgen moet je het armpje op de regelaar even naar boven drukken om werkdruk (min 130 bar) in het systeem te krijgen en dan het armpje naar beneden brengen om de werkdruk weg te laten vloeien tot de gronddruk van 30 bar.
Al met al een heel leerzaam topic voor mij
en ik heb nog het eea om over na te denken
(regelaar opnieuw afstellen/hoogte bepalen/veren vs hydrodempers combinaties en wat te vervangen), waar ik wel uit ben is dat ik de niveauregeling wil behouden
.
Andries
Many years I thought I owned a car....
Now I know I do