Zo n viscoslip gaat afhankelijk van de temperatuur meer of minder meedraaien. Helemaal 100% vrij draaien als een electrischaankoppelbare doen ze nooit er is in koude toestandsprake van ik schat zo n 80% slip.
De aluminium viscoslip word verwarmd door de lucht welke door de radiateur komt. Als de watertemp. in de radiateur stijgt zal die doorstromende lucht ook warmer worden waardoor de ,,slip,, minder word en dus de luchverplaatsing door de ven groter.
Zo n vicoslip is gevuld met vloeistof en mag NOOIT plat weggelegt worden. Het schijnt dat de vloeistof dan van de ene kamer in de andere loopt en dan werkt ie niet meer. Dus ALTIJD RECHTOP WEGZETTEN.
Een nieuwe zit altijd diagonaal in een vrij grote doos,hoe je die doos ook neerzet de visco kan nooit plat liggen. Behalve als de magazijnman denkt ,, die grote dozen nemen teveel plaats in ,ik haal ze eruit en leg ze los op de plank,, Dan heb je een voorraadje nieuwe waardeloze liggen
De electrisch aankoppelbare word in de volksmond de jaeger koppeling genoemd . Jaeger was nl de eerste die hier mee uitkwam op de peugeot 504 ed
Voordeel is dat de ven enkel meedraaid als het echt nodig is. buitenom de door mathieu genoemde voordeel maakt het ook veel minder lawaai.
Nadeel is de grotere temperatuurschommelingen. Bij zo n m102 schakeld hij pas in als het echt nodig is bij 100 graden. (wellicht zijn er thermoschakelaars met lagere waarden verkrijgbaar)
Met vriendelijke groet, Willem <br><br>Bericht gewijzigd door: boy, op: 2006/05/26 00:55