ik heb hier een aantal turkse mensen gezien die soortgelijke dingen gedaan hebben. W124 250D motor in een W123. Het is allemaal wel te doen maar er moet wel het een en ander aangepast worden.Als ik ze weer eens spreek zal ik vragen wat precies.
Ik zou er gewoon de originele motor inhouden, anders is dat ding ook geen "ruk " meer waard.
Niet origineel enzo. Niet dat mij dat boeit eigenlijk, maar toch zou ikzelf er een 123 motor inhouden...makkelijker.
Toch hoeft jouw motor met 5 ton nog lang niet op te zijn. Of merk je iets van lastiger starten olieverbruik etc? Als de wagen goed onderhouden is met regelmatige oliewissels heb ik liever een mb met een hele hoge km stand (5 a 8 ton) dan een mb diesel of benzine met een echte km stand van 140.000 zonder onderhoudshistorie en langdurig stilstaan...
een motor hoeft echt niet bij 3 a 5 ton op te zijn, zeker een goed onderhouden W123 niet. De ketting wordt wel vaak rond de 4 a 6 ton vervangen, met de kettinggeleiders etc.
Dat gebeurt ook bij veel 124's en 190's.Toch zijn er ook veel wagens met 4 a 7 ton waar nog nooit iets open is gegaan, alleen ander vacuumpompje erop enzo. De ketting schijnt wel op volsynthetische olie veel langer mee te gaan. Ik heb dat al geprobeerd bij verschillende auto's maar de dikke viscositeit die je nodig hebt tegen bijgeluiden 15w40 of 15w50 is synthetisch hier niet te krijgen.je krijgt de dunnere 5w40 en 10w40 en die maakt meer herrie/getik/ olieverbruik bij de start, en in mijns inziens (inmiddels) helaas te dun voor de W123 motoren. Ik heb geen enkele lekkage gehad tot nu toe.
Dus ik hou het maar op (heel) frequente wissels met 15w40 of 15w50 mineraal.
Volgens mij is trouwens de turbo motor essentieel anders dan de 617 300D diesel, andere smering / oliekanaaltjes en andere geharde lagers.. dus niet zomaar ff turbo'tje opschroeven.Zal wel kunnen maar of ie dan zo lang mee gaat...denk het niet.
Maar ik hoop dat ie nog 5 ton meegaat!! misschien beetje optimistisch ja
P.S ik heb nu net pas die filmpjes die op die site erbij staan gezien...heb je die gezien?
Het zijn wel aparte types die een 24V 300D in een W123 gelegd hebben. Die motor rookt ook ontzettend...Ook hebben ze op de motorsteunen een paar platen metaal gezet. ALs je vermogen meer dan 30% ophoog gaat moet je zowieso naar de rdw voor herkeuring.Het zou mij allemaal teveel gedoe zijn.
Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/07/06 20:04<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/07/06 20:06