De shoke stand van de verdamper gebruik ik niet.
Ik schakel hem gewoon aan en uit op het dashboard als de motor al loopt.
Bij het starten wordt deze inderdaad helemaal niet geactiveert.
Het terugschroeven van de dieseltoevoer wordt bij vrachtwagens inderdaad ook gedaan.
Maar deze worden met een computer ingesteld, en is het beter af te regelen.
Doordat je nu meer power zult krijgen, kun je volgens mij het gaspedaal iets minder diep intrappen om de zelfde snelheid te halen.
Dus dan heb je volgens mij ook een brandstof besparing.
Ik ben dan ook geen wilde rijder, en ga niet harder dan 85 km/h, en als je daar dan ook aan vast houd zal het verbruik minder worden.
Wanneer je hem tot de plank intrapt zal het volgens mij niets uitmaken in het brandstof verbruik.
Maar dat zijn dingen die ik wil gaan meten en bijhouden.
Wordt hier allemaal weer gemeld, en kunnen we allemaal ons voordeel mee doen.
Volgende week, ga ik eerst naar de gasman in Heerenveen, om hem aan te laten sluiten.
Dan voorzichtig testen of het allemaal werkt.
groetjes Jan.