door Sterman » 05 aug 2012, 01:10
Over koelproblemen kan ik nog een boek vol schrijven. Zeker als je grappen uithaalt met een 603 turbo motor (W124) die je in een 123 bouwt en ook nog even in een 190 D prutst en er een intercooler bij zet en de turbodruk en pompopbrengst nog even opschroeft.
Maar bij een originele auto is te hoog oplopende temperatuur bijna altijd een minder goede radiateur. Ik weet dat MB er niet moeilijk over doet als de temp 110 gr C wordt.
Zo komt bij de W124 en W 201 4 cilinders de electromagnetische fan pas in bij 110 gr C. (de 5 en 6 cilinder motoren hebben allemaal visco koppelingen). Staat op de temp voeler, er zijn overigens ook voelers verkrijgbaar met 100 gr C.
Visco koppelingen slippen inderdaad altijd.
Oplopende temperatuur boven 100 gr C bij stationair zit ik niet zo mee. De motor wordt dan toch niet belast, en de warmtetoename door verbranding is nihil in vergelijking met deel of vollast. De visco koppeling doet dan ook niks.
Met Caspars visie over4 de 300D ben ik het wel eens.
Dat de visco bij hogere snelheden geen invloed heeft hangt er een beetje van af. Als je met je auto met volle belasting (caravan, helling, hoge buiten temp) en ca 100 km/u boven de 100 gr komt heeft de visco fan nog steeds een positieve invloed op de luchtdoorstroming, zeker bij airco uitvoering.
Als ik met hoger dan 25 gr buitentemp met mijn 500E op de snelweg tegen de 150 km/u rijd (alleen in Duitsland hoor !)loopt de temp tegen de 100. Zak ik 4 km/u af dan komt de visco weer in en zakt ie tot onder de 95. Toegegeven, de 500E is krap bemeten met zijn temp huishouding maar je merkt het wel degelijk. En de motor en radiateur zijn nieuw.
gr Reev