Heb de stelknop voor stationair toerental voor m'n 230TE uit 1984 vandaag even bij moeten stellen.
Reden? Een vacuum lek opgelost in de centrale portiervergrendeling. De bekende rubber hoes vervangen van de vacuum actuator in de deur met de op dit forum bekende BOSCH thule. Er zat een behoorlijke scheur in - en was al een redelijke tijd zo. Hierdoor werd continue "valse" lucht aangezogen. Met deze scheur is het toertal in het verleden goed afgesteld.
Nu het lek weg is en de rest van het vacuumsysteem goed dicht zit, is de valse lucht aanzuiging verdwenen en daalt het toerental net iets te diep om in de D of R bij koude motor en lampen aan mooi te blijven draaien.
Kortom het toerental moest nu iets omhoog gedraaid worden.
Na starten van de motor op het oude stationair toerental zonder vacuum druk liep de motor eerst 30-40 sec normaal, totdat langzaam het toerental begon af te vallen. Het vacuum systeem komt op negatieve druk. In de D en P bleef de motor wel lopen, maar net te laag. Het licht aan doen was te veel, de motor slaat af.
Een fijn verband tussen centrale portiervergrendeling en stationairtoerental