Het is nu 10 nov 2024, 05:47
Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
door Schavuyth » 27 jan 2013, 18:18
Ik heb begrepen dat de voorschermen van de oudere modellen W123 zijn gelijmd en die van de nieuwere modellen niet?!
In welk jaartal zit de overgang? Mijn witte 200D is uit '81 en heeft volgens mij gelijmde voorschermen. Mijn silberdistel 230E uit '83 zou schermen zonder lijm hebben?
Gr Joris
-
Schavuyth
-
door JesperTichelaar » 27 jan 2013, 18:24
De lijm lijkt mij vrij essentieel voor de afdichting van je motorruim. Ik vermoed dat ze in de vroege jaren kit gebruikten en later, zoals je nu nog kunt krijgen bij Mercedes Benz, een soort afplakband. Dit kun je ertussen plakken.
In welk jaar de overgang zit weet ik niet. Die van mij is van 77 dus toen gebruikten ze nog kit.
Lit de lju mar rabje
-
JesperTichelaar
- Gold Boarder
-
- Berichten: 295
- Geregistreerd: 12 sep 2012, 17:50
- Woonplaats: Grou yn Fryslân
- Roepnaam:
- Type wagen: Pagode W113
- Bouwjaar: 1975
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Hulzie » 27 jan 2013, 19:07
Een goed antwoord kan ik je niet geven, maar ik had een 80 er
Groeten Henk.
-
Hulzie
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 845
- Geregistreerd: 16 jan 2010, 18:38
- Woonplaats: Staphorst
- Roepnaam:
- Type wagen: Heckflosse
- Bouwjaar: 1973
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Schavuyth » 27 jan 2013, 20:56
Bedankt Henk!
Het is zo dat ik de voorschermen er straks af wil halen om zo de wagen in de wielkast op roest te inspecteren en deze daarna met dinitrol te behandelen. Maar als de schermen gelijmd zijn hoef ik hier niet aan te beginnen...
Gr Joris
-
Schavuyth
-
door Rob R » 27 jan 2013, 21:20
Hoi, om te beginnen kun je de bouten losmaken en kijken of het scherm echt vastzit. Misschien is ie in het verleden al een keer losgemaakt, anders wordt het warmstoken en proberen los te wrikken. Succes. Mvg Rob
-
Rob R
- Gold Boarder
-
- Berichten: 263
- Geregistreerd: 20 feb 2011, 13:15
- Woonplaats: Wageningen
- Type wagen: 280
- Bouwjaar: 1965
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Schavuyth » 27 jan 2013, 21:39
Ja ik snap dat ik zelf kan kijken maar het is eenvoudiger om van de ongelimiteerde kennis van het forum gebruik te maken omdat iemand misschien de feiten kent. Dat is een stuk eenvoudiger dan alles los te slopen.
De schermen zijn vrijwel zeker niet losgeweest in het verleden wand de auto heeft pas 80000 km gereden en heeft altijd in de garage gestaan.
Warm stoken is een goed idee? Met een föhn ofzo...
Gr Joris
-
Schavuyth
-
door Weizengelb » 27 jan 2013, 22:47
Hallo,
Vanaf serie 2 hebben de W123 binnenschermen van kunststof die ook boven en voor het wiel onder het spatbord lopen. Bij deze auto's zit dus niet meer de dikke PVC kit. Dit is vanaf ongeveer 1982.
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
-
Weizengelb
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 2689
- Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
- Woonplaats: Eindhoven
- Roepnaam:
- Type wagen: 220D
- Bouwjaar: 1972
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door Rob R » 27 jan 2013, 22:48
Origineel zitten de voorschermen bij de vroegere modellen vastgekit, ik heb zelf een 1ste serie en daar zat ie vastgekit. Door inderdaad met een fohn geleidelijk warm te maken wordt de kit weer elastisch en kan je het scherm voorzichtig loswrikken. Niet te hard aan het scherm sjorren ander heb je kans dat ie knikt!! Of het scherm echt vastgekit zit kan je de bouten losdraaien die op de bovenkant zitten langs de motorkap en dan kijken of er meer ruimte ontstaat tussen het scherm en het schot. Mvg Rob
-
Rob R
- Gold Boarder
-
- Berichten: 263
- Geregistreerd: 20 feb 2011, 13:15
- Woonplaats: Wageningen
- Type wagen: 280
- Bouwjaar: 1965
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Bob » 27 jan 2013, 23:27
Hallo, bij mij (een 230TE van ,85) zat er de nodige kit, origineel of niet dat weet ik niet.
Maar het zat te vast om zo los te trekken. Heb toen een dunne stalen draad doorgestoken, aan weerskanten om een klosje als handvat, en zo de kit doorgetrokken. Ging prima
Misschien een idee.
Gr. Bob
-
Bob
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 758
- Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
- Roepnaam:
- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: 1973
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
door Schavuyth » 28 jan 2013, 03:37
Beste Rob, Bob en Mathieu,
Bedankt voor alle tips en informatie! als het wat beter weer is volgt een verslag van de werkzaamheden.
Bedankt!
Gr Joris
-
Schavuyth
-
door Daniel » 28 jan 2013, 10:50
Maar hoe zit het dan eigenlijk als je de schermen gaat terugplaatsen?
Moet je er dan ook kit tussen doen of een rubber om de naden goed aan te sluiten op de moterkap en deur.
-
Daniel
-
door JesperTichelaar » 28 jan 2013, 11:09
Je kan bij MB een soort afdichtstrip krijgen. Dit kun je gewoon op onderdeelnummer opvragen.
003 989 5485 en dit kost €4,82 geloof ik.
Lit de lju mar rabje
-
JesperTichelaar
- Gold Boarder
-
- Berichten: 295
- Geregistreerd: 12 sep 2012, 17:50
- Woonplaats: Grou yn Fryslân
- Roepnaam:
- Type wagen: Pagode W113
- Bouwjaar: 1975
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Daniel » 28 jan 2013, 11:12
ok goede tip, nooit aan gedacht. Wilde zelf al wat gaan fabriceren, maar voor dat geld koop ik het wel
origineel.
gr.
daniel
-
Daniel
-
Keer terug naar Carrosserie & Exterieur
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten