Ik ben altijd al fan geweest van Mercedes, 3 jaar geleden kocht 'gewoon ik' een vriend van me zijn 230TE, ik moet toegeven dat ik de wagen toen niet goed kende, vandaar dat ik me registreerde op het forum. Ik heb nadien lang gewacht met een wagen te kopen, ik kon namelijk altijd de wagen van mijn vader gebruiken (W202) en had zo niet echt een eigen wagen nodig.
Even mezelf voorstellen
- Woon in Brugge
- 25 jaar
- ken niets van motoren, gelukkig is 'gewoon ik' een vriend van me en wil hij mij veel leren.
- heb een rechter en een linker hand die niet bang zijn om zwart te worden
Mijn aankoop:
Type: 300D
Versnelling: automaat
Bouwjaar: 1981
Kilometerstand: 175000 (geloof ik geen bal van)
Opties: trekhaak, schuifdak (lekt niet!), hoogteverstelbare koplampen, armsteun vooraan en achteraan, nieuwe luidsprekers achteraan. USB-lader nadien ingebouwd (handig!!!)
Herkomst: Nederland, voordien Duitsland, heb de wagen vorige week ingevoerd in België, ik wacht nu ongeduldig op mijn Belgische platen...
Staat van de wagen:
- oltimerkeuring achter de rug, vermoedelijk geen probleem voor dagelijkse keuring
- bodem is hard
- carrosserie is vermoed ik enkele jaren geleden herspoten, hier en daar springt de verf er af, of verschijnt er een klein beetje oppervlakkige roest, dit ga ik dus aanpakken, vooral omdat ik momenteel geen plaats heb om de wagen binnen te stallen.
- de motor... dat is nog een raadsel, het is een 300D maar hij klinkt niet als een 300D... Er is namelijk heel wat afstelwerk aan. Vermogen is ok. Hij verbruikt olie, volgens de vorige eigenaar 1 liter per 1000km wat op zich geen probleem is. Stationair komt er wel wat blauwe doemp uit. 1 voordeel, ik ga plaats genoeg krijgen in de file richting zuiden van Frankrijk . De motor lekt ook olie maar niet zo veel, vermoedelijk klepdekselpakking stuk. Ik ga beginnen met olie verversen, oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter, klepdekselpakking, carterpakking, kleppen stellen en nadien waarschijnlijk de klepseals vervangen. De motor draait goed tot 90km/u, daarboven wordt hij lawaaierig en is er geronk (afwisselend per seconde stiller/luider) Ik ga dus zeker de ophangrubbers van de motor + versnellingsbak + cardanas nakijken. Iemand nog tips? Indien nodig open ik ander topic hiervoor.
- automaat schakelt hard tussen 1 en 2, vooral als ik weinig gas geef, vorige eigenaar zij dat de vacuummodelator vervangen moet worden. Is niet dringend maar staat op het programma.
- interieur: ziet er nog heel proper uit, behalve de bestuurdersstoel, daar zijn er 2 plekjes op, zit wel nog heel goed! Dashboardlampjes moet ik wel vervangen. Dieselbrandstofpijltje toont alle richtingen aan...
Hier een paar foto's:
- 3.jpg (230.25 KiB)
- 4.jpg (281.18 KiB)
- 9.jpg (285.81 KiB)
- 11.jpg (226.49 KiB)
- 22.jpg (182.05 KiB)
- 16.jpg (151.29 KiB)
Voila, dat is het zo een beetje, ben blij dat ik nu echt deel uit maak van dit leuke forum!