door Kees Stavenuiter » 25 dec 2013, 19:37
Zo'n drie jaar geleden heb ik mezelf namelijk al eens geintroduceerd (waarvoor ik ook ruim de tijd heb genomen....), maar in de daaropvolgende jaren heb ik verder bitter weinig geschreven, omdat ik niet zoveel te melden had over mijn Mercedes. En zo kon het dus gebeuren dat toen ik een paar weken geleden een vraag over mijn afgebroken antenne wilde stellen, het mij niet lukte om in te loggen onder mijn oorspronkelijke gebruikersnaam (Kees Stavenuiter). Dit is nu opgelost en zo kon ik toch nog mijn antenneprobleem verhelpen (lees: een vervanger kopen van medeforumlid Jesper). Ik kreeg echter ook een ietwat gepikeerde reactie van Quinten, waarin hij aangaf dat het gebruikelijk was om je eerst even voor te stellen. In een persoonlijk mailtje heb ik hem toen de situatie uitgelegd, maar nu ik hier in mijn uppie op eerste Kerstdag een beetje met mijn duimen zit te draaien, leek het me een aardig idee om alsnog aan Quinten's suggestie gevolg te geven. Wees maar niet bang, ik ga niet het hele verhaal van drie jaar geleden herhalen.
Goed, ik ben dus Kees Stavenuiter uit het dorpje Hazerswoude, waar ik nu al het overgrote deel van mijn 51-jarige leven woon. Eigenlijk ben ik Amerikanenliefhebber en dat betreft dan voornamelijk de modellen van voor 1977 van het type groot en chroomdragend. Eind 2009 liep mijn huwelijk op de klippen en besloot ik een "slechtweermobiel" te kopen om (toen nog) mijn beide Amerikanen, een Cadillac Fleetwood uit 1968 en een Plymouth Fury uit 1974, te ontzien, aangezien ik geen boodschappen meer kon doen in de auto van mijn ex-vrouw. Nadat ik binnen negen maanden voor dit doel drie verschillende auto's had gehad, viel mijn oog op een Mercedes 280TE uit 1984, voozien van nagenoeg alle opties, op een schuifdaK na (hij heeft namelijk airco). Omdat ik het kombimodel van de W123 altijd al een van de mooiste - Europese - stationcars heb gevonden en de 280 ook nog eens gunstig was geprijsd, werd dit dus mijn nieuwe boodschappenauto (en ben ik even blij dat ik destijds niet voor een dieseluitvoering heb gekozen!). De Benz beviel echter zo goed, dat hij al gauw een blijvertje werd. Ik heb er zelfs een aparte carport voor laten bouwen!
Sinds die tijd is de omvang van mijn wagenpark meer dan verdubbeld. Compensatiedrang door het ontbreken van een vrouw wellicht? Hoe dan ook, na de aanschaf van de Mercedes volgde al gauw een Mercury Colony Park uit 1965, eveneens een stationcar, en als je de Benz groot en ruim vindt, dan verander je al gauw van gedachten als je deze Yank Tank ernaast zet....Het jaar erop volgde er een nog grotere Cadillac convertible uit 1967 en enkele maanden geleden mocht ik de Volvo Amazon uit 1965 van een vriend hebben, die al zo'n 10 jaar achter op zijn terrein stond weg te roesten. Dit laatste doet hij nu nog steeds, maar dan in mijn achtertuin, als decoratie (ik heb altijd al een sloperijtic gehad).
En toen nam ik het teckeltje van mijn ex-vrouw over, die er wegens tijdgebrek niet goed meer voor kon zorgen en nu gaat het beestje elke dag met me mee in de vrachtauto (een MAN TGA 390, voor wie het wil weten). Dit betekende wel dat ik niet meer met de fiets naar mijn werk kon, tenzij ik hem in een mandje zou stoppen (probeer dat maar eens met een teckel van 7 maanden) of een aanhangertje zou kopen, waar ik niet zo'n zin in had. Bovendien was ik het fietsen na zo'n twintig jaar afzien door weer en wind ook wel een beetje zat. Ik vond het echter ook zonde om mijn mooie 280TE voor woon-werkverkeer te gaan gebruiken, dus besloot ik er wederom een auto bijte kopen, maar nu eentje waar ik me hopelijk niet aan zou gaan hechten. Het moest er wel weer eentje van voor 1990 zijn, want modernere auto's, daar hou ik helemaal niet van. En wat denken jullie dat de eerste auto was op Speurders waar mijn oog op viel? Juist, een Mercedes 200, een W124 ditmaal uit 1986 voor 500 Euro. Paars gerold (!)door de vriendin van de vorige eigenaar, geblindeerde achterruit en -zijruiten en - o horror! - panterprintstof geplakt over het houtwerk van de middenconsole..... Over smaak valt niet te twisten, maar de meesten van jullie zullen het met me eens zijn dat dit onder "wansmaak" valt. De folie en de panterprint heb ik inmiddels verwijderd, maar ik heb het nog steeds over "the purple beast" als ik de 200 bedoel. Maar ach, hij rijdt en daar gaat het om, maar ik moet bekennen dat ik het eigenlijk best een leuke auto vind, ondanks de versleten synchronisatie op de vierde versnelling, wat je met eventjes "double-clutchen" goed kunt ondervangen, en het gemiddelde verbruik van 1:6 op benzine...... Desalniettemin wordt de volgende winterauto waarschijnlijk een Panda!
Nou, in het bovenstaande verhaal is de W123 niet echt veel aan bod gekomen. Ik zal proberen in de toekomst wat vaker te posten, zodat ik over een jaar of drie niet weer een nieuwe account hoef aan te maken. Alhoewel, ik heb nog een tweede doopnaam!