ik herken het probleem. Een m102, maar de 2.3 met injectie
Is het altijd dezelfde cilinder die overgeslaan wordt of niet? (bij mij altijd cilinder 2).
Een compressietest en een lektest al gedaan? Cilinder 2 is in mijn geval het "zwakkere" broertje. Ik heb een compressieverlies, maar niet in die mate dat mijn blok mag liggen dansen. (voor de waardes : zie mijn topic)
De meeste mensen die ik gesproken heb over dat dansen zeggen me dat het IN het blok moet zitten. Al veel zaken gehoord, maar terugkerend is de nokkenas (lifthoogte) of de kleppen die niet 100% meer zijn. lektest gaf mij uitsluitsel over mijn kleppen, die zijn allemaal goed : 4x hetzelfde drukverlies. Dus kleppen en dergelijke zijn goed bij mij (mijn cilinderseals zijn nog behoorlijk)
Diezelfde mensen (en andere) zeggen dat dit blok fluisterstil zou moeten liggen (voor zover dat kan met een 4-cilinder natuurlijk). Bij een M102 met KE-injectie zit er een stationaire wiebel in, maar dat is de KE-ziekte. Dit kan jij onmogelijk hebben (carburator).
Volgens metingen met diagnosekast zit ik met een te lage ontstekingspanning op cilinder 2. Zowel kabel als bougie veranderd : geen verschil : probleem bleef bij cilinder 2. Ontsteking leek dus goed te zijn. (was met nieuwe verdelerkap en rotor). Bougie laten vonken uit cilinder en vonkt heel mooi en regelmatig
Eenmaal op toeren draait het blok mooi en stijgt de ontstekingsspanning van cilinder 2 ook.
Gevolg is gaan kijken naar de brandstofverdeling (injectie), dat cilinder 2 te arm draaide. Maar nieuwe injectoren en een andere spinnenkop gaven hetzelfde resultaat. (alleen gaat het afstellen van de CO nu pakken beter, vijsje pakt beter)
Zoektocht naar vacuumlekken in het blok met remmenreiniger geeft nul resultaat (eindelijk).
Ik leer ermee leven : enkel stationair heb ik er last van, anders rij ik op toeren (f*ck zuinigheid, raggen \o/) en naar mijn gevoel heb ik daarin genoeg vermogen. Meer dan voorheen.
Jij hebt geen injectiesysteem, maar kijk toch eens met remmenreiniger naar je inlaatpakking. Geen idee ofdat een carburatorversie dezelfde constructie van inlaatcollector heeft, maar daarin zitten ook pakkingen en die kunnen ook gaan lekken. Controleer die ook eens. (pakking in inlaattraject 2x mogen vervangen, was niet 100% goed
)
Kijk ook eens na ofdat de aansluiting van de vacuumslang op je gashuis niet toe zit. Dit is bij mij het geval en ik pak nu vacuum van de collector zelf (plek waar ook vacuum voor de CV en dergelijke wordt afgetakt). Dit is niet 100% hetzelfde : er zit namelijk iets van vertraging op. (aftakpunt zit verder van gashuis), maar liever zo dan geen vacuum.
Ik leer ermee leven. Ik heb er meer dan een jaar lopen op zoeken en daardoor andere zaken zitten uitstellen. Ik werd er mottig van. MB280E heeft daarbij superveel geholpen, maar het leven is te kort om mij er nog druk in te maken. Rijden moet mijn karretje. (en dromen van iets met meer kleppen)