door Scheepsbouwer » 19 sep 2006, 21:44
Ik geloof Weizengelb wel als hij zegt dat het getal 100 op de dop betekent: 1,0bar. Echter, ik vermoed dat dit voor verschildruk staat. Dat betekent dat de dop gaat overlopen bij een verschildruk van 1,0 bar met de omgeving, waar nog eens 1,0 bar atmosferische druk heerst. In het koelsysteem zou dan een absolute druk van max. 2,0 bar kunnen optreden voordat het ventiel opent. Dit geeft al een verhoogd kookpunt van de koelvloeistof.
Misschien is men bij latere modellen doppen met een hogere overstortdruk gaan monteren voor een groter koelvermogen, of heeft men dat juist gedaan op wagens die voor zeer warme landen bestemd waren.
Adriaan, als jouw dop al bij 100 graden temperatuuraflezing overstort, dan lijkt me dat of je meter een te lage temperatuur aangeeft, of dat het overstortventiel defekt is. Zelfs zonder dop zou de koelvloeistof 100 graden moeten kunnen bereiken.
Groet,
Coen