Hallo Timer,
Een fluitje van een cent zou ik het niet willen noemen.
Al is vervangen van de remvloeistof makkelijker dan ontluchten.
Met de Easybleed is het inderdaad gemakkelijk. Daar zit een reservoir in die onder druk de oude remvloeistof er uit perst en meteen nieuwe aanvoert. Je kunt het met dit apparaat alleen doen.
Als het puur alleen om verversen gaat kun je gewoon een doorzichtige slang aan de nippel op de remklauw doen. Het uiteinde daarvan hang je in een jampotje met een laagje remvloeistof. Als je nu de nippel opendraait zou de oude remvloeistof er zo uit moeten lopen. ( Een tip: Spuit voor de zekerheid de nippels een avond van te voren in met kruipolie of WD40. Ik heb nog geen vastzittende nippels gehad maar als hij afbreekt ben je verder van huis.)
Boven in het reservoir op de hoofremcylinder vul je dan aan met nieuwe remvloeistof. Als er na enige tijd mooie heldere vloeistof door de slang stroomt kun je de nippel sluiten en naar de volgende remklauw gaan.
Na enige tijd zal dan het gehele circuit ververst zijn. Ik weet niet precies hoeveel remvloeistof er in het hele systeem zit maar als je een liter koopt (kost ongeveer 6 euro) en je ververst per klauw 250 ml dan zit er zeker in het hele circuit nieuwe vloeistof. En een aangebroken fles kun je later (officieel) toch niet meer gebruiken.
Helaas loopt de vloeistof niet altijd uit zichzelf door.
Ik heb daarom (na voorbeeld van Paul Snip) een eenvoudig hulpmiddel gemaakt.
Ik heb een andere dop voor het remvloeistofreservoir voorzien van een ventiel van een fiets (ATB). Hierdoor kan ik met de compressor druk op het systeem zetten waardoor de remvloeistof vanzelf doorloopt.
Je kunt op deze manier alleen de remvloeistof verversen.
Enige nadeel van deze methode (ten opzichte van de easybleed) is dat je regelmatig de dop los moet draaien en vloeistof bij moet vullen.
Ik gebruik een druk van tussen de 1 en 1,5 bar en het werkt prima.
Hieronder wat foto's want die zeggen uiteindelijk meer dan woorden. <br><br>Post edited by: Semrick, at: 2007/10/18 19:48