In punt 6.2 staat tussen de regels precies geschreven wat ik nu bedoel.
De luchtweger bevind zich als zwevend lichaam in een trechter. En is met een hefboomsyteem verbonden met de reglplunjer die de hoeveelheid brandstof bepaald.
Nu gaat de warmloopregelaar op de regelplunjer tegendruk uitoefenen, minder tegendruk bij koude motor, de luchtweger gaat hierdoor verder open en de regelplunjer geeft meer brandstof. Tevens geeft de luchtweger de motor nu ook meer lucht de opening onder in de trechter is nu immers groter. Tijdens het opwarmen gaat de warmloopregelaar de tegendruk op de regelplunjer verhogen en de luchtweger komt hiermee terug omhoog de trechter in en maakt de lucht doorgang nauwer (smoren) en de regelplunjer verlaagt de brandstof toevoer. En met dat feit heeft de tegendruk van de warmloopregelaar dus effect op de stand van de luchtweger toch?. Deze drukt namelijk op de plunjer welke met een hefboom verbonden is met de luchtweger welke zich in een trechter bevind.
Dus ook de luchtweger smoort in dit geval de luchttoevoer, das logisch maar deze bijkomstigheid staat niet zo beschreven door meneer Bosch. Dit component is niet ontworpen voor dit doel maar doet het wel.
En met mijn vast hangende hulpluchtschuif is er in de kjet uitvoering die ik er in heb zitten geen ander component te vinden die het stationair toerental omlaag kan brengen van 1100rpm koud naar 850rpm warm. Zou de hulpluchtschuif vast hangen op een stand alsof het -15 graden onder nul is dan trekt die zoveel lucht dat het bovenstaande verhaal geen voordelig of merkbaar effect meer kan hebben. Staat die schuif nagenoeg dicht zoals bij de mijne kan dat wel.
En bij een stationair draaiende opwarmende motor is dit millimeter werk dat met het blote oog niet eens opvalt wanneer je er naar gaat staan kijken. En daarom schreef ik, trek die luchtweger eens (een millimetertje) omhoog bij stationair draaiende koude motor (bij lekker warm zomers weertje) en luister wat de motor doet. Deze daalt in toeren.. Nou goed
wil ik het er verder niet meer over hebben of het nu komt door alleen minder brandstof (wat niet logisch zou zijn) of door minder lucht (wat wel logisch zou zijn) wat jij maar wil vind ik ok. Maar dit effect wordt in gang gezet door de warmloopregelaar, deze drukt namelijk op de regelplunjer en deze duwt de luchtweger omhoog.
I rest my case..
call me crazy.. W123 polizei...