In de diagrammen van de Amerikaanse uitvoeringen staat een vacuümklepje in dit circuit als Switch-over valve ignition aangegeven. Bij 280'ers van 1977 tot 1978 precies in het circuit gebouwd zoals jij dat aangeeft, tussen smoorklep, vervroeger en hulpluchtschuif. Wanneer je op deze naam bij google zoekt vind je verschillende artikelen waar de werking inderdaad zo beschreven wordt zoals Robin het aangeeft. Dat deze zorgt voor een stationair stabilisatie wanneer de airco inkomt.
De airco belast de motor zodanig dat de toeren en vacuümdruk zal dalen, dit klepje zal dan met de vacuümdruk het ontstekingstijdstip iets bijstellen om dit op te vangen lijkt me het meest logisch te zijn.
Waarschijnlijk dat de Europese modellen zonder airco ook zo'n soort klepje hebben ingebouwd om zoals Robin aangeeft het stationair draaien in de D met de voet op de rem omhoog te krikken. Het tegenhouden van de ingeschakelde automaat geeft ook net zo als de aircopomp weerstand. Maar dit zou je dan toch merkbaar moeten kunnen testen of het zo werkt.
Bij mij zit die er ook niet in en heb een 185 pk uitvoering.. Welke motor heb jij de 177 pk of de 185 pk uitvoering? Misschien is dat de reden..
Je zou de Duitse benaming voor dat klepje moeten weten te vinden.. Misschien met je motornummer eens navragen bij de dealer.
En dan op google.de snuffelen..