- image-2014-12-05.jpg (136.35 KiB)
Na meer dan een jaar trouwe dienst heb ik vorige week vrijdag mijn paarse W124 uit 1986 (alias het paarse monster)verkocht aan een mede-forumlid en naamgenoot bovendien (hallo Cees!). Wees gerust, ik heb nog steeds mijn 280TE uit 1984 (en die gaat ook niet meer weg), maar daar mag ik de komende drie maanden niet mee van de openbare weg gebruikmaken, met dank aan dat kl...kabinet wat momenteel de dienst uitmaakt. En dan te bedenken dat ik op Rutte heb gestemd....maar ik dwaal af.
Die kwartaalregeling was ook de belangrijkste reden waarom de W124 moest wieberen. Ik had de auto speciaal aangeschaft om met mijn teckel naar mijn werk te rijden en dat mocht nu dus niet meer, omdat ik voor de overgangsregeling had gekozen. Ik dacht er nog even over om de Benz op naam van een vriend te zetten, zodat er weer "normaal" motorrijtuigenbelasting voor kon worden betaald, totdat ik het tarief zag wat ik dan zou moeten ophoesten: dik 150 Euro! En dan vinden ze het nog gek dat mensen belastingvrij gaan rijden!
Toch was dit niet de enige reden om afstand van de 200 te doen, want met zijn paarse kleur was het nou niet bepaald moeders mooiste. Bovendien heb ik persoonlijk helemaal niets met de W124, of welke Mercedes dan ook die er na de W123 en de W126 is geproduceerd. Al dat plastic waar ooit stijlvol chroom blonk..... niets voor mij. En dat terwijl ik de basisvorm best geslaagd vind, maar hadden er nou echt niet meer glimmertjes op gekund? Foei Mercedes!
De vervanger voor mooi-paars-is-niet-lelijk beschikt in elk geval wel over chroomwerk, zij het met mate, want het betreft hier een bescheiden Vauxhall Cavalier uit 1977, oftewel een Engelse Opel Ascona met een Manta-neus. De motor, een amechtig 1.3 liter vierpittertje, is echter wel helemaal Engels, iets dat me een klein beetje zorgen baart, want ik ben nogal huiverig voor Brits mechaniek en dan met name voor de betrouwbaarheid ervan. Een collega van me merkte vanavond al op dat dit wel een stap terug was, maar ik heb voor de Cavalier toch 200 Euro meer moeten aftikken dan ik een jaar geleden voor de Benz heb betaald.... Desondanks heeft hij wel een beetje gelijk en ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat de Mercedes niet de betere wagen is. Sneller, stiller, comfortabeler, degelijker.....help, wat heb ik gedaan? Nee hoor, gekheid, want ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik vind de Vauxhall gewoon veel leuker! Erin rijden is bijna 40 jaar teruggaan in de tijd. Het gaat een stuk trager met een aanzienlijk hogere geluidsproductie, schakelen gaat een beetje hakerig, maar wel precies, met een enorm afstand tussen de tweede en derde versnelling, en het sluiten van de portieren klinkt nogal blikkerig. Bovendien heeft de Vauxhall geen stuurbekrachtiging, sterker nog, hij heeft bijna niks, behalve achterruitverwarming, een interval op de ruitewissers en een klokje. Maar...alles werkt! En het mooiste is, het ding weegt maar 925 kilo, dus die 82 Euro belasting per kwartaal kan ik nog wel ophoesten.
Zoals gezegd is mijn enige zorg de betrouwbaarheid van het vehikel. De eerste week woon-werkverkeer heeft hij dapper doorstaan, maar zal hij dat ook minimaal een jaar lang doen, zoals het paarse monster dat gedaan heeft? De tijd zal het leren......