[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
remvloeistof test op de technische dag : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 08:26

remvloeistof test op de technische dag

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

remvloeistof test op de technische dag

Berichtdoor Starchild » 02 okt 2006, 23:42

Ik had met de remvloeistof test een 8 dus het was aan vervanging toe.Ik naar euromaster om te vervangen men teste het daar ook en............alles was goed!? :huh: op naar een andere garage (volkswagen dealer) voor een second opinion............en ook goed.:pinch: Niets aan de hand.Ik denk 3 maal is scheepsrecht dus weer :whistle: een andere garage (volvo dealer) ff testen en ...........goed!
Er is niets mis met de remvloeistof.:unsure:
Starchild

Antwoord:remvloeistof test op de technische dag

Berichtdoor Goofy.S » 03 okt 2006, 08:27

Vreemde zaak hoor!
Mijn remvloeistof was ook niet goed bevonden, maar het plan was er al langer om het te gaan vervangen. Maar nu gisteren (maandag) toch maar meteen laten doen bij Harrie. Ook tevens de koppeing wat HEEL HARD nodig was. Nu kan ik er met de rem- en koppelingsvloeistof weer een jaartje tegen

Karel, (Goofy.S)
Goofy.S

Berichtdoor Pieter » 03 okt 2006, 12:36

inderdaar vreemde zaak!!

het gekke is natuurlijk ook, dat Harrie bij sommige auto's gewoon wel een goede meting had, dus aan de meter zou het niet moeten liggen?

hmmm...

anyways, als je zoiets wil doen, hoe ga je dan te werk? kun je zelf die vloeistof vervangen of moet het ff bij een garage?

groet
Pieter
Pieter

Berichtdoor Starchild » 03 okt 2006, 12:49

Misschien dat de meter van harrie te nauwkeurig is afgesteld.Alleen op verse remvloeistof rechtstreeks uit de bus.Men vertelde bij de garage dat het een open systeem is en dat er altijd iets vocht bij kan komen.Dus als je het een maand of 4 geleden het vervangen is dan kan het volgens de meter van harrie al verkeerd zijn.Ze hebben bij mij met een digitale meter alles gemeten vocht gehalte en temperatuur of zoiets en deze waren goed. Ge gehaltes werden in procenten weergegeven.
Starchild

Berichtdoor 240Dman » 03 okt 2006, 12:49

Volgens mij was het voorschrift van Mercedes om de remvloeistof elk jaar te vervangen toen. Tegenwoordig is dit elke 2 jaar het geval.
Als je het zelf kunt zou ik dit zeker doen (pas wel op dat je je hoofdremcilinder niet te ver doortrapt, dan kan hij gaan lekken!), remvloeistof kost naar verhouding heel weinig maar het is wel het behoud van je remcilinders!
240Dman

Berichtdoor Harrie » 04 okt 2006, 10:49

De meter die ik gebruik, geeft 3 waardes aan, namelijk een 8 voor direkt vervangen, een 4 voor binnenkort vervangen en een 1 als het in orde is.
Dat nu 3 garages zeggen dat de remvloeistof in orde is, zal dat wel zo zijn.
Ik heb hier mijn eigen metertje, en het vervangen van de vloeistof kost bij mij € 25,00, wat een schijntje is tegen de kosten van vastgelopen zuigers en corrosie in de remcylinders.
Het is natuurlijk nooit de bedoeling om jullie op kosten te jagen, maar wel om een ieder even bewust te maken van het feit dat men ook de remvloeistof moet bijhouden en eventueel moet vervangen.
Wel heb ik bij een paar wagens gezien dat het deksel van het remvloeistof reservoir gescheurd was.
Dit is nooit goed, daar hier het vocht vrij spel heeft om bij de remvloeistof te komen.
Ben toch wel blij met deze reacties, het heeft in elk geval wat bij jullie los gemaakt, en daar ging het om.
groeten Harrie Puite.
Harrie

Berichtdoor Harrie » 04 okt 2006, 11:01

Starchild...ik wil nog wel even kwijt, dat als een garage zegt dat het een open systeem is, ik twijfel aan de vakkundigheid van die garage.
Het remsysteem is een gesloten syteem !!!
Zou wat zijn als het een open syteem is, dan heb je na een regenbui het vochtgehalte van de remvloeistof al ruim overschreden, lijkt mij dus geen goed idee zo'n open syteem.
Vergeet niet, dat de remvloeistof de eigenschap heeft, dat het vocht aantrekt, en in zich opneemt.
Dit heeft dan weer gevolgen voor de remcylinders en zuigers.
Heb de resultaten hier al meerder malen gezien en behandelt.
Een voorbeeld; een nieuwe remklauw voor de schijfrem voor kost (niet origineel) € 95,00.
Als jij dus de moeite neemt om bij drie garages langs te gaan om een second opinion, dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt dan als je de remolie liet vertversen.
Wel of niet nodig, het geld nben je nu kwijt aan brandstof, en de oude olie zit er nog in.
Wat is dan wijsheid??
Groeten Harrie Puite.
Harrie

Berichtdoor Pieter » 04 okt 2006, 11:09

misschien toch maar eens bij je langsgaan dan Harrie...ik zal het er ff over hebben met de vrouw ;)

(enne...het kan eens als ik tijd heb, das voorlopig nog nie)...ik bel wel

toch een goeie actie van je Harrie! Ik wist bijvoorbeeld niet dat je die remvloeistof eens in de zoveel moet vervangen, dus weer iets geleerd! en das dus het voordeel van de TD...

geweldig, zo'n gezellig en informatief cluppie :woohoo: ;)

groet,
Piet
Pieter

Berichtdoor Lode » 04 okt 2006, 12:39

Leuk te horen dat je tijdens de TD een remvloeistofcheck gedaan hebt Harrie. Heel veel mensen weten niet van de hygroscopische eigenschappen van remvloeistof en de effecten daarvan. Met alle gevolgen van dien natuurlijk!
Gr. Lode
Lode

Berichtdoor Topasbrauner » 04 okt 2006, 13:04

Harrie en anderen. Ik ben bij mijn wagens (zeker bij de 250C van mijn vriendin) dol op goede remmen. Ik ververs de remolie in de regel eens per jaar. Dat doe ik met een vriend van mij die me even helpt met ontluchten. Die vriend krijgt dan eten en bier als ie er toch is, ik moet remolie kopen en we liggen in ongemakkelijke houdingen. Bovendien loop je het risico op morsen van remolie op je lak ed.

Kortom Harrie, dat jij het voor 25 euro doet vind ik onvoorstelbaar goedkoop. Ook voor een nieuwe klauw vraag je niet veel. Ik zou ze bijvoorbeeld kopen op ebay, daar worden ze aangeboden voor 70 euro. Dan moeten ze nog verzonden worden op mijn eigen risico. Ben ik dus even duur uit. Eerlijke prijzen dus Harrie, chapeau.

Ik vind het een hele goede zaak dat jij hier tijdens de TD aandacht aan schenkt. W123 rijden is heel leuk en kan best goedkoop, maar veiligheid gaat voor alles. Ik heb hier wel eens verteld dat ik eens een remmenweekend georganiseerd heb voor de 114 115 rijders. Je wilt niet weten hoe dramatisch het er bij sommigen uitzag. Gewoon levensgevaarlijk.

Ook de tip je hrc niet te belasten vind ik een goeie. Bij mij zijn ze nieuw dus ik ontlucht op de ouderwetse manier, maar bij anderen via systeem op druk zetten.

Harrie, vind je het voor standaardwerkzaamheden geen wijs idee je prijzen hier op de site te vermelden? Ik begrijp dat je dat lang niet voor alles kunt doen, maar er zijn toch zaken die bij elke wagen evenveel moeite kosten, zoals remolie verversen. Kun je dat doen?

Groet, Job
Topasbrauner

Berichtdoor Harrie » 04 okt 2006, 13:56

Beste Job.

Dat zou ik natuurlijk kunnen doen, om de standaardprijzen op de club vermelden, maar de club en Klasse klassiek gescheiden houden is opzich al een probleem, wat ook niet altijd lukt.
Maar om nu op deze manier de firma op het forum te presenteren, lijkt mij geen goede oplossing.
Buitendat, hoeveel handelaren en garagehouders willen dan hetzelfde???
Het is niet de bedoeling om van de club een commerciele instelling te maken.
Club is hobby en Klasse Klassiek is commercieel.
Dat de club vanuit Klasse Klassiek gehost wordt, dat komt het clubwerk alleen maar ten goede, maar buiten een kleine banner bovenaan, willen we het maar gescheiden houden.
Wel is het een optie, dat een dergelijke prijslijst op de site van Klasse klassiek komt.
Zal hierover met Jurgen overleggen, zodra hij weer terug is van zijn afrika avontuur.
Groeten Harrie Puite.
Harrie

Berichtdoor Starchild » 04 okt 2006, 14:38

Beste harrie,

Ik wist gewoon niet waar ik aan toe was.Die garages zaten in een straal van 100 meter vandaar dat ik bij meerdere was geweest.Het testen koste uiteraard niets.Vervangen was 35 euro.Met het open systeem bedoelde euromaster dat het remsysteem lucht aan zuigt en in de lucht zit vocht.Zo hebben ze het mij bij euromaster uitgelegd.Ik was graag bij je gekomen om remvloeistof te verwisselen ,maar vanuit raalte lijkt mij dat een beetje onzin om alleen daarvoor 1,5 uur te rijden.
Ik ben het helemaal met je eens dat voorkomen beter is dan genezen.Daarom heb ik vandaag toch maar de remvloeistof vervangen.

Groet , Erwin
Starchild

Berichtdoor kuipertje » 09 okt 2006, 01:10

Mijn auto was een van de weinige waarvan op de technische dag de remolie goed was. Maar dat kwam eigenlijk alleen maar omdat ik er begin van de zomer de grootst mogelijke ellende mee heb gehad. Auto was niet meer stil te zetten omdat het spul voor een groot deel uit water bestond.
Misschien iets om op de volgende TD een workshop ofzo over te doen? Onderhoud remmen?<br><br>Bericht gewijzigd door: kuipertje, op: 2006/10/09 01:10
kuipertje

Berichtdoor MarceldB » 09 okt 2006, 08:34

Ik heb afgelopen weekeinde zelf mijn remvloeistof vervangen. Ik twijfel er geen moment aan of de meting van Harrie goed was. Hij gaf bij mijn auto '8' aan. De oude vloeistof zag er erg donker uit.

Het vervangen is erg eenvoudig.

Eerst zet je de auto links of rechts op bokken (de geluksvogesl hebben een hefbrug)

Ik heb ooit voor mijn motor zo'n ontluchter gekocht. Dat is een flesje met een slangetje eraan. In het flesje zit een ventieltje. Dat slangetje sluit je aan op een ontluchtingsnippel van een van de remklauwen. Eerst een 9 mm ringsleutel op de ontluchtingsnippel zetten. Dan een slag draaien en gewoon pompen met je rem.

Het remvloeistofreservoir bestaat uit twee delen: voor- en achterrem. Je moet net zo lang pompen totdat het reservoir bijna leeg is. Als je voor begint moet je dat dus ook bij een achterrem doen.
Daarna vul je het reservoir tot de rand en pomp je nog een paar keer bij de voor- en achterrem. Wel het peil in je reservoir in de gaten houden. Je mag die niet leegpompen!!
Daarna doe je de andere kant van de auto.

Bij de laatste keer pompen met je rem kan je het beste de nippel dichtdraaien als iemand de rem nog ingetrapt houdt.

Kost een uurtje werk als je het voor het eerst doet.<br><br>Bericht gewijzigd door: Marcel den Butter, op: 2006/10/09 08:35
MarceldB

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto