[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Olieverbruik / roken 200 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 23:09

Olieverbruik / roken 200

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor jcruit » 21 jul 2006, 19:55

Beste Collega leden,

Al sinds aanschaf rookt mijn 200 behoorlijk. Het olieverbruik is 1 liter op 2500 km, is dus binnen de norm, maar de rook en stank vind ik onaccpetabel.

Als ik met koude motor achteruit mijn oprit afrijdt kan ik het in de auto al ruiken. Verder kun je het zien bij plotseling gas-los en pluimt het ook lekker als ik bij een stoplicht wegtrek.

Op lange stukken (2300 km wintersport) verbruikt is weer bijna niets.

Ik heb de compressie gemeten, en die is voor alle cilinders gelijk, rond de 9 bar.

Ik denk zelf (en dat hoop ik ook) aan de klepseals, maar hoe kan ik dit testen?

Ik rij nu zo'n 8.000 km op LPG (maar daarvoor was het niet minder), en gebruik 10W40 semi-synthetische olie van de Brezan (Brega). Zou ik met dikkere olie (20W50) het verbruik kunnen verminderen?

Wie weet raad, iedere gedachtengang is uiteraard van harte welkom!

Vriendelijke groet,

Jeroen
jcruit
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor janbenz1 » 21 jul 2006, 20:17

Hallo,

Volgens mij zal een dikkere olie het verbruik wel iets verminderen.
Toch zou ik de kop eens onder de loep nemen.
Een revisie is niet goedkoop, maar op LPG zal je er op den duur niet aan ontkomen.
Maar zo veel olieverbruik is niet normaal in mijn ogen.
Als je het afhalen en plaatsen van de kop zelf kunt doen kost dit ongeveer € 600,00 .
Anders eens contact opnemen met een revisie bedrijf voor advies.
Veel succes.
Groetnis fan jan, Út Drachten.
janbenz1
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor Coupe280 » 21 jul 2006, 20:47

ik heb 7jaar gereden met constant verbruik van 1liter op1500 km met een 280 op LPG zonder koprevisie en totaal 420.000 km op de teller toen was de carosserie aan zijn einde de motor heb ik nog kan waarschijnlijk nog wel 150.000 lopen
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor jcruit » 21 jul 2006, 21:27

Jan: koprevisie is ook waar ik aan dacht, nieuwe klepseals, LPG-proof klepzetels, helemaal goed. Echter, voor ik zoveel geld uitgeef wil ik zeker weten dat het niet aan het onderblok ligt, zuigerafdichtingen bijvoorbeeld. Hoef zou ik dat vast kunnen stellen?

Normaal zou een compressie meting dat uit moeten wijzen, ik heb daar alleen nog andere ervaring mee. Bij de Golf I cabriolet van mijn vriendin was de compressie ook nog binnen de marges, maar de olie kwam via de luchtinlaat naar buiten gelopen, zoveel overdruk werd er in het carter opgebouwd. Ander blokkie van de sloop et voila, die loopt weer als een speer. Had wel erg geluk met een blok wat aantoonbaar weinig had gelopen!

Coupe280: ik weet zeker dat die motor zo nog een ton draait, als ik er maar optijd olie bijgooi. Dat is alleen niet wat ik wil, ik vind die rook geen gezicht en heb geen zin om iedereen achter me (en mezelf als ik achteruit rij ;)) in de stank te zetten.

Als het dus met een paar daagjes werk en een redelijke investering te verhelpen is, dan wil ik dat graag proberen.
jcruit
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor leo » 22 jul 2006, 07:45

hallo ik heb het zelfde probleem
als ik hem koud start komt er een plumpje rook
uit maar het olie verbruik is bijna niks
ik ga binnen kort de klepseals vernieuwen
( dat kan zonder dat de kop er af moet )

groeten uit gelderland leo
leo
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor zilver101 » 23 jul 2006, 13:20

Je zuigerveerafdichting kun je controleren door druk boven de zuiger te zetten.
Sloop een uode bougie of verstuiver en maat hierop een luchtaansluiting.
Zet van de te controleren cilinder de zuiger in het bovenste dode punt met beide kleppen gesloten ,blokkeer de motor bv 4e versnelling en handrem erop.
Sluit de luchtslang aan en luister:
Veel luchtgeluid via peilstok of vuldop ziugerveren versleten.
Blazen in het luchtfilter= lekke inlaatklep
Blazen in de uitlaat=lekke uitlaatklep.
Suc6 Zilver
zilver101
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor Ardi » 24 jul 2006, 02:00

Hallo
Ik heb net een reactie geplaatst op het onderwerp "oliepeil"
wat misschien hier ook van toepassing is.
Ardi
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor Ardi » 24 jul 2006, 02:00

Hallo
Ik heb net een reactie geplaatst op het onderwerp "oliepeil"
wat misschien hier ook van toepassing is.
Ardi
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor Wiebren240D » 24 jul 2006, 17:57

halo Ardi

ik hoef niet zo veel meer te zeggen maar als ik jou was deed ik eerst mar eens de klephoedjes vervangen ik het roken uit de uitlaat over

groeten Wiebren Nieuwenhuis tel 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor janbenz1 » 24 jul 2006, 23:50

Hallo Jeroen,

Zoals Wiebren zegt de klephoedjes eerst vervangen.
Corrigeer me als ik het fout heb, maar dit doe je door costante luchtdruk in de cilinder te zetten, zodat de kleppen niet naar beneden kunnen zakken.
Of je doet een doek door het bougie gat en zet de zuiger in de bovenste stand, daardoor druk je de kleppen omhoog.
op deze manier zakken ze niet.
Misschien heeft iemand hier nog een aanvulling op?

Groet Jan.
janbenz1
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor Weizengelb » 25 jul 2006, 15:58

De (inlaat)kleprubbers vervangen helpt vaak enorm en kost weinig. Deze kunstof afdichtingsringetjes kosten minder dan 20 euro. Als de klepgeleiders zelf ook al flink versleten zijn kan het zijn dat de auto na een tijdje weer gaat roken omdat de ringetjes sneller verslijten door de speling van de klep, maar eerst proberen zou ik zeggen!

Groetjes,
Mathieu

Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor jcruit » 25 jul 2006, 19:15

Allereerst bedankt voor de respons!

Ik denk dat ik inderdaad eerst die klepseals maar eens doe. Ik verbouw wel een bougie zodat ik perslucht op de cilinder kan zetten en hiermee de kleppen gesloten kan houden. Ik heb een tang om de klepveren naar beneden te drukken, zonder de kop te hoeven demonteren, dus dat is ook geen probleem.

Even nog een paar vraagjes:

1: Koop ik die nieuwe afdichtingen bij de dealer?
2: Ik neem aan dat de nokkenstok eruit moet, hoe kan ik het slimst te werk gaan met de Distributie-ketting?
3: Zijn de klepseals eenvoudig met een tang te verwijderen?
4: Kan ik de speling op de klepgeleiders evt. vaststellen?

Vriendelijke groet,

Jeroen
jcruit
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor jcruit » 27 jul 2006, 14:38

Ik heb de klepseals inmiddels besteld bij dealer, en ga deze binnenkort vervangen zonder de kop te demonteren. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!

Bedankt,

Jeroen
jcruit
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor janbenz1 » 27 jul 2006, 14:55

Hallo Jeroen.

De nokkenas hoeft niet te worden verwijderd.
Als je de tuimelaars verwijderd kun je er zo bij.
De nokkenas zit nl. ook bevestigd met de bouten van de kop.
Deze moet je dan ook op volgorde lostrekken, anders heb je kans dat er teveel spanning op de bouten komt te staan, en op de kop.
Dan moet je de kop ook weer opnieuw op volgorde natrekken.
Als je de nokkenas verwijderd moet je wel de bouten in het midden van de bevestigingssteun van de nokkenas losmaken, deze vallen niet op maar zitten er wel.

Veel succes, Jan.

janbenz1
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor Weizengelb » 31 jul 2006, 10:48

Klopt de nokkenas hoeft nıet los.
De seals kun je met een schroevendraaıer omhoog wıppen en erafhalen.
De spelıng op de klepstelen kun je wel voelen door ze met de hand op en neer te bewegen, enıge spelıng voel je altıjd wel, ık zou schatten dat als het nıet meer ıs als 0,5mm boven aan de steel dat er nıks aan de hand ıs. Mıjn kleppen bewogen ook wel ıets en ık rıjd alweer een jaar geheel rookvrıj rond.

Let op dat je de plastık beschermoesjes (soort condooms) over de klepsteel zet voordat de seal erop wordt geschoven, deze beschadıgd anders.

Ik heb de seal aangedrukt met een rıngsleutel 10, er zıojn vast aandrukdıngen beschıkbaar maar ık had dıe nıet.

Ondanks perslucht op de cylınder kon ık de kleppen opendrukken, maar dat gaf verder geen problemen.
Als de klepschoıtel vastplakt bıj het ındrukken moet je re een voorzıchtıge tıl op geven met een stalen hamer (kunststof hamer geeft nıet genoeg ımpuls).

Succes!
Mathıeu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor jcruit » 31 jul 2006, 18:22

Ik heb vanmiddag de nieuwe seals opgehaald bij de dealer. Die condooms die jij noemt zaten erbij, ik had al zo een vermoeden dat die daarvoor waren... beetje glijmiddel erbij!

Ik hoop binnenkort een dagje vrij te kunnen maken, zal wel een paar plaatjes schieten voor onder 'projecten'.

Vriendelijke groet,

Jeroen
jcruit
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor leo » 31 jul 2006, 20:23

hallo luitjes hoeveel druk moet ik in de cilinder
blazen zodat de klep dicht blijft

groetjes leo
leo
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor Weizengelb » 01 aug 2006, 12:55

ık denk dat 4-5 bar wel genoeg ıs maar ık zou de compressor gewoon flınk opendraaıen.
leuk klusje met nog leukere resultaten!:)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor jcruit » 03 okt 2006, 22:05

Ik heb de seals vervangen, was een relatief simpele klus. Bij de M102 blokken zijn de tuimelaar en nokkenaslagers een blok, deze heb ik per cilinder losgemaakt zodat de nokkenas op zijn plek bleef.

Bij het losmaken van de klepveer heb ik de zuiger in BDP gezet, bak in zijn 4, auto op de handrem en 4 bar lucht op de cilinder. Even een tik op de veer tegen het plakken en vervolgens met een speciale klepveertang (type dat om de nokkenas haakt) de veren naar beneden gedrukt, zodat de klepveerborgplaatjes loskwamen (en zo de distrubutie in vlogen...) TIP: leg een doek op de opening bij de distributie, zodat daar geen kleine onderdelen in vallen!

De klepseal heb ik met een tang losgetrokken en de nieuwe en met de hand opgedrukt, met behulp van de condooms die MB meelevert. Er is wel een onderscheidt tussen de in- en uitlaat kleppen, de uitlaatkleppen zijn namelijk 1 mm dikker en hier gebruik je de seals met de koperkleurige ring. Die voor de inlaat hebben een zwarte ring.

Daarna heb ik alles weer gemonteerd, de kleppen gesteld en de motor even zonder bougies op de startmotor laten draaien om oliedruk op te bouwen.

Ik had me enigzins vergist met de seals, en heb een 2e set moeten kopen. Ik heb er nu 7 over, iemand interesse?

De auto rookt helemaal niet meer, en ipv stinkende olie ruik ik weer lekker gas! Ben benieuwd naar het olieverbuik en de effecten op de lange termijn!

Groeten,

Jeroen<br><br>Bericht gewijzigd door: jcruit, op: 2006/10/03 22:06
jcruit
 


Antwoord:Olieverbruik / roken 200

Berichtdoor MarceldB » 03 okt 2006, 22:25

Mooi project! Heb je toevallig ook foto's gemaakt?

Had jij ook last van olie in je luchtfilterhuis?
MarceldB
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten