Hallo Ronald,
Blijft een lastig verhaal
vaak moeilijk om objectief te beoordelen.
" Ik heb zelfs uitspraken gehoord van "dat had ik jaren eerder moeten doen " hoeft niet per se aan de "nieuwe" ontsteking te liggen maar zal meer aan de 30 - 40 jaar oude ontsteking liggen.
Bezuinigd wordt vaak op verdeler en bougiekabels. Maar al te vaak gezien dat de boel met tapetjes afgeplakt is.
Bobines verliezen hun isolatiewaarde, niets aan te meten maar slaat af en toe door. gebeurt vaak.
Groene aanslag in de bougiedoppen is ook een euvel, start prima en wordt warm.. dan patat.
Ook de ontstekings regel eenheid kan slecht worden, meestal wel, soms niet goed starten, een hikje tijdens rijden etc.
Vaak is een andere bobine of transistor ontsteking net zo slecht want ook 40 jaar oud.
Het is een verhaal waarin je je aardig kan verliezen
Kan zelfs economisch voordeliger zijn om een 123 ontstekings unit of ander merk te plaatsen ( met transistor ontsteking en bobine).
Het is een zeer interessant stukje autotechniek waar veel kennis helaas al aardig verloren is gegaan.
Succes met je pluiswerk