Mijn C123 heb ik geïmporteerd uit de USA. Tot nu toe heb ik de auto zo veel mogelijk origineel gelaten. Maar er is één ding dat ik toch een keer wil veranderen, en dat is de snelheidsmeter. Nu zit er een meter in met mijlen-schaal en een km-schaal, en die vind ik niet mooi en niet makkelijk af te lezen.
- W123 snelheidsmeter 300CD.jpg (34.54 KiB)
Nu kan ik me herinneren, dat de minst vlotte versie van de 123's, de 200D, een snelheidsmeter heeft die tot 160 km gaat, en die vind ik mooi en duidelijk. En met mijn 300CD rij ik toch zelden harder dan 120 km/uur, dus tot 160 is al meer dan ik nodig heb. Zoals deze bedoel ik dan:
- W123 snelheidsmeter 200D.jpg (21.81 KiB)
Nu heb ik wel eens gelezen, b.v. bij de 124's, dat met een andere snelheidsmeter je mogelijk ook een afwijking op de af te lezen snelheid introduceert, naar boven of beneden. Ik heb een tellerbak van een 300CD van 1983, en wil eigenlijk een teller / snelheidsmeter van een 200D, beide een Diesel. Ik heb wel eens gelezen dat het differentieel hier ook invloed op heeft. Zijn er tabelletjes voor snelheidsmeters en differentiëlen? Misschien vraag ik iets vreemds, maar ik probeer maar.
Het zou mooi zijn als ik mijn teller kan vervangen door eentje met b.v. maximaal 160 km er op, en dan toch nog dezelfde afwijking houden die ik ook heb met de originele meter.
Of als die afwijking iets groter wordt, zijn er trucs om dit te corrigeren?
Ik ben benieuwd.
Groet, Eric.