Dankzij Bleumoon ME (Bram) heb ik het geluk gehad dat ik in het bezit ben gekomen van een toerenteller voor een 4 cilinder.
Deze heb ik geplaatst in mijn W123 200.
Dashboard klokkenspel er van onderuit omhoog geduwd.
Tellerkabel losgeschroefd, oliedrukmeter leiding losgedraaid.
Houd wel met een steek 13 de drukmeter tegen als je de leiding met een steek 10 losdraaid.
Doe dit ook bij het vastdraaien.
Stekkers aan de achterkant verwijdert, en jik kon zo de klok losdraaien dmv 4 schroefjes.
De toerenteller met klok er weer ingezet, en toen aansluiten.
Werkplaatshandboek bekeken, en daar staat het dus precies in beschreven hoe dit te doen, maar wel in het duits natuurlijk.
Maar dit was redelijk te begrijpen.
Toch zal ik er een verduidelikiing(nederlands?) van maken.
Er moet dus een stroomdraad worden getrokken van af de zekering 12.
Deze komt aan de roodzwarte draad van de toerenteller.
Dan moet er een draad worden getrokken van af de diagnose stekker onder de motorkap.
Hier aan zit nl. ook de pulsor vanaf het vliegwiel die het bdp van de eerste cilinder aangeeft.
De draad sluit je aan op de draad van de diagnose stekker nr 3.
Dit is een groene draad, verwar deze niet met de groene draad met een rode rand.
Dan de accuklem weer plaatsen en starten.
En ja hoor het werkt zoals ik me zelf had beloofd.
Waarschijnlijk ben ik een van de enigste die een toerenteller in een 200 uit 1977 heeft.
Hartstikke goed, en een tevreden mens.
Groetnis fan Jan Út Drachten.