[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Hoe behandelen: roestblaasjes onder de lak? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:50

Hoe behandelen: roestblaasjes onder de lak?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Hoe behandelen: roestblaasjes onder de lak?

Berichtdoor MarceldB » 05 apr 2006, 11:06

Er verschijnen op een paar plekken kleine roestblaasjes onder de (metallic) lak. Hoe kan ik die het best behandelen?
En hoe krijg ik de lak weer mooi daarna?

Heeft iemand foto's van een dergelijke behandeling?
MarceldB

Antwoord:Hoe behandelen: roestblaasjes onder de lak?

Berichtdoor w201190mercedes » 05 apr 2006, 11:59

open stralen, en een nieuw lak systeem opbouwen. dit is de enigste manier naar mijn idee! met alle andere mogenlijke methodes schuif je naar mijn mening het probleem alleen maar verver weg, en ontkomen doe je er niet aan!

let wel, waar komen de roest blaasjes vandaan? van binne of van buiten?!? want anders kan het wel eens zo zijn dat het onderdeel met enkele jaren of maanden door gerot is!
w201190mercedes

Berichtdoor MarceldB » 05 apr 2006, 12:06

Bedankt voor je reactie, maar...

Hoe kan een hobbyist dit doen? Dus welke stappen moeten ondernomen worden? Hoe bouw je een nieuwe laklaag op? Enz.
MarceldB

Berichtdoor Weizengelb » 05 apr 2006, 14:06

Zoek maar eens hier en daar op het net, er wordt veel over gesproken.

Roestblaasjes onder de lak komen eigenlijk Altijd van binnenuit, en het plaatwerk eronder is dus DOORGEROT:pinch:

Alleen wanneer de verf is beschadigd door bv. een kras of bij een gat van een sierstripklemmetje kan roest onder de lak gaan kruipen van buiten uit. Er is dan altijd roest zichtbaar, of het zit onder een sierlijst.

Als het is doorgerot moet het gat altijd eerst dicht en roestvrij zijn. Soms kun je er slecht bij zoals bij de achterste wielranden en zo.

Zorg:
-alle roest verwijderen
-metaal verven
-gaten dichtmaken
-plaatwerk vlak plamuren
-grondlak
-Aflak
-roestbescherming (was, tectyl etc)

PS het is echt verschrikkelijk om bij een klein blaartje uiteindelijk een roestnest compleet met gaten aan te treffen, maar helaas meestal het geval.
Wie zoekt zal vinden....:pinch:
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor MarceldB » 05 apr 2006, 22:24

Kijk, daar heb ik wat aan. Toch nog wat vraagjes:

Als er een gat in het plaatwerk zit, hoe krijg je dat mooi dicht?

Hoe krijg je de (metallic) lak weer goed? Moet dan het hele carosseriedeel gespoten worden, of kan ook een deel gespoten worden? En zo ja, hoe doe je dat?
MarceldB

Berichtdoor Weizengelb » 06 apr 2006, 09:26

Tja, waar zit dat gat en hoe groot?

Normaal gesproken las je een gat dicht met een passend stuk plaat.
Als het een voorscherm is en er is teveel aan rot dan kun je dat scherm beter vervangen.
Als het bv. een achterscherm is (rand) dan is dat lastiger omdat het vastgelast zit en je kunt er niet goed bij vanuit de binnenkant om het goed te lassen.
Bij slecht lassen wordt het dan alleen maar erger omdat je alle verf aan de binnenkant verbrandt, dubbel plaatwerk kunt krijgen etc. etc.
Kleinere gaatjes kun je dus soms beter laten zitten en alleen zeer goed roestvrij maken, goed in de verf zetten, dichtplamuren, schuren, grondverf en aflakken EN vanuit de binnenkant zeer goed tegen roest beschermen met (indien mogelijk) verf en veel tectyl/was/fluidfilm.

Metallic lak is moeilijk onzichtbaar bij te spuiten, maar een professional kan soms wonderen verrichten.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 12 apr 2006, 21:37

waar woon je ergens in de buurt? ik ken wel een "toverspuiter" is niet al te duur en heeft mijn champagne metallic ook onder handen gehad niets meer van te zien....
AdriaanVogelzang

Antwoord:Hoe behandelen: roestblaasjes onder de la

Berichtdoor BenzBaas » 14 apr 2006, 13:39

Ik heb ook blaasjes :(
(Die zitten tegen een sierstrip aan. Ik heb de blaasjes 'open' gemaakt en flink geschuurd. Bleek nog niet doorgevreten (ik heb ze afgelopen zomer behandeld en ik zie nog nix verder), maar ik kan niet onder de sierstrip kijken. Weet iemand hoe sierstrippen op de auto zitten? Of verschilt dat per strip? :unsure:

trwns: het is volgens mij wel zinnig om een antiroest middel te gebruiken als primer. Owatrol is daar heel geschikt voor, maar er zijn nog zat andere middeltjes. Ik heb bijv. bij de halfords wat gekocht en dat zit er nu dus 3/4 jaar op B)

Spuiten is een vak. Als je echt heel mooi spuitwerk wilt hebben zou ik het niet zelf doen. Eigenlijk moet je er ook een stofvrije ruimte voor hebben. Neem je met wat minder genoegen, dan kun je altijd wat proberen. Hele kleine plekjes kun je ook wegstippen natuurlijk.

Mijn ervaring met wegwerken van roest is niet positief. Meestal sta je een jaar later met dezelfde blaasjes te klooien. Ik heb een auto gehad die wel wat roest had en ik heb dat aangepakt. maar na een jaar was ie doorgeroest, ondanks schuren polijsten, antiroesten, polyester, spuitwerk. Hij rotte gewoon onder mijn kont vandaan. Koop dus nooit een ford.:evil:<br><br>Bericht gewijzigd door: BenzBaas, op: 2006/04/14 13:41
BenzBaas

Berichtdoor bluemoon me » 14 apr 2006, 21:24

bij mijn reastauratievan de 280TE ben ik uiteraard ook jou probleem tegengekomen.

Ik heb de blaasjes open geschuurd en vervolgens behandel ik ze met roestomvormer. Dan vervolgens gaat er plamuur op de plaats en daarna schuren.
Dan spuit ik er primer op en weer schuren.Grof schuren doe ik met 150 korrel. fijn schuren met 1200 korrel.Vervolgens dan de lak iets verder om de plaats eveneens op schuren met 1200 korrel( Watervast) en dan dus de kleur in een spuitbus halen.Kruiselings spuiten en vervolgens laten drogen. Aflakken met keurloze lak.
Het is best te doen, maar neem de tijd ervoor.

Kleine gaatjes in de carroserie kun je ook bijwerken met polyestor.Verkrijgbaar in een doe het zelf auto materialen. De hars aanmaken met verharder en op de plaat smeren.( aan de binnenkant) Vervolgens het matje polyestor erin doppen en weer deppen met hars. als je zo drie lagen hebt opgebouwd geeft dat een stevige reparatie.
Dan weer plamuur aan de buitenzijde . Fijne plamuur krijg je in een tube, en het bovengenoemd schuurproces herhalen.

succes Bram
bluemoon me

Berichtdoor MarceldB » 04 nov 2006, 14:54

Hier een fotootje van enkele blaasjes

MarceldB

Berichtdoor Bemerbenz » 04 nov 2006, 15:43

Marcel,
Toevallig zit hier een autoplaatwerker. Zijn mening: Er vanuitgaande dat dit het originele scherm is, dan zal de roest al diep in het plaatwerk zitten. Volledig wegschuren zal moeilijk gaan, vooral op de rand, de roest zal na het bijwerken terugkeren, dit kan best wel een aantal jaren duren, afhankelijk van de wijze van roestbehandeling. Wat ook een mogelijkheid is, dat het scherm al een keer is bijgewerkt (kan ook een niet goed gerepareerde schade zijn) en je opnieuw met de terugkerende roest zit. Op het moment dat je gaat schuren, zul je de oude plamuur tegen kunnen komen. In dat geval zeker het scherm vervangen. Zitten er meer van dit soort plekken (felsranden, afdichtstrippen) aan de auto ?

Gerrit Wessels<br><br>Bericht gewijzigd door: Bemerbenz, op: 2006/11/04 14:43
Bemerbenz

Berichtdoor MarceldB » 04 nov 2006, 15:46

MarceldB

Berichtdoor Bemerbenz » 04 nov 2006, 16:56

Waarschijnlijk niet goed vet/vochtvrij geweest, of verontreinigd plaatwerk. Ik zou een origineel voorscherm monteren, maar je moet uiteindelijk zelf de beste afweging maken. Bij verkoop verdien je goed plaatwerk altijd weer terug.
Bemerbenz

Berichtdoor Janbenz » 04 nov 2006, 20:04

Marcel,

Is dit een zwakke plek van de W123? Bij mij zit een begin van blaasjes op exact dezelfde plek langs het knipperlicht.

Groeten,

Jan
Janbenz

Berichtdoor Pieter » 04 nov 2006, 20:28

Pieter

Berichtdoor ambubenz » 04 nov 2006, 20:32

Roest rond de achterlichten is een vaker voorkomend probleem. Mijn ervaring met Mercedes is dat het superdegelijke auto's zijn, maar dat ze niet gemaakt zijn voor een vochtig klimaat. Meestal is de eigenlijke oorzaak dat de afwatering. Die raakt vaak verstopt. Met name in de bakken bij motorkapscharnier en onder de voorruit zijn bekend. Slijtage van de afdichtrubbers (deur, ramen en achterlchten) is de andere reden voor roest.
Er zijn veel randen waar vocht lang in blijft staan wat uiteindelijk tot roestvorming lijdt. Deze roestvorming is alleen te voorkomen door alle afwateringspunten regelmatig te controleren. Bij het achterlicht is hetzelfde aan de hand.
Het herstellen is en lastige klus, ik heb het gedaan met een staalborstel op de boormachine, veel roestomvormer en als grondlak hammerite. Het kan gek klinken maar het is tenminste een verf met ingebouwde roestomvormer. Daarna werk ik de auto af met plamuur en lak.

Ambubenz
ambubenz

Berichtdoor mdeijkers » 05 nov 2006, 23:38

elke auto heet dit probleem na 30 jaar !!! zelfs nieuwe auto`s nu al !! om een voorbeeld te noemen :

De nieuwe mini coopers kunnen ook al roesten onder de deur rubber en dat bij auto`s van 3 a 4 jaar !!!!!!!!!

kortom je kunt het uitstellen of direct aanpakken lijkt me, maar aan die plekken te zien is dat er niet van de ene of andere dag opgekomen ofwel ??? want dat zie je toch wel aankomen als je hem poetst ????
mdeijkers

Berichtdoor smeijers2 » 06 nov 2006, 00:31

Voor de winter begind haal ik alle sierstripen, rubbers,lampen, bumpers van de auto. omde achter liggende plekken te contoleren en in te spuiten met ml.

Ook haal ik de binnen bekleding van de deuren om te kijken hoe de staat is en een nieuwe ml laag aante brengen.

wel veel werk maar je houd je meisje wel in een stakke conditie:woohoo: :P .

ff over die foto

Als er zoveel blaasjes op een scherm zitten zou ik hem demonteren en een nieuwe plaatsen.

Als ik jou was zou ik de gehele auto eens na lopen, want als iets ergens begind te roesten zijn er vast meer rotte plekken:( :( :( :( :( :(
smeijers2

Berichtdoor Topasbrauner » 06 nov 2006, 15:19

Topasbrauner

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 07 nov 2006, 00:33

het is sowieso wijs de voorschermen eens per jaar te demonteren of misschien wel 2 keer per jaar. eerst voordat de grote regen en zoutgolven er aan staan te komen en de tweede keer wanneer het lente wordt, om alles goed te kunnen ontpekelen en dergelijke. tenminste dat is mijn werkwijze...

over de roestplekjes, tja dat rond die koplamp heb ik niet eerder gezien, althans niet bij mijn wagen gelukkig. voor de rest heb ik blaasjes altijd open gedremeld en ruim buien de blaasjes, je weet niet waar de roest naartoe is gekropen, vervolgens heb ik het zaakje goed in de ontroester van HG gezet, minstens 3 keer puur opgesmeerd en schoon gewassen, vervolgens loodmenie, zinkverf of andere onverantwoorde chemische troep. dan pas dichtplamuren, basis lak, kleur en blanke lak er op gegooid.

ik heb ook metallic en weet hoe moeilijk het is dit goed bij te spuiten, vaak heeft een proffessional betere mogelijkheden

vriendelijke groeten

adriaan
AdriaanVogelzang

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto