[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Een 200 met 200.000Km nog LPG inbouwen:verstandig? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 07:51

Een 200 met 200.000Km nog LPG inbouwen:verstandig?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Een 200 met 200.000Km nog LPG inbouwen:verstandig?

Berichtdoor Motormongool » 23 okt 2006, 00:52

Op het moment denk ik erover om een 200 aan te schaffen en daar LPG in te laten bouwen. Op diverse duitse websites kom ik (als ik op de foto's mag afgaan) redelijke 200's tegen met nog geen 200.000Km. met een vraagprijs van 2000-2500 EUR.

Van diesels is bekend dat die flinke kilometrages kunnen hebben, maar van benzineuitvoeringen lees ik daar (bijna) niets over. Ik rijd redelijk veel (zeg 12-15.000Km/jr) en wil de auto gewoon voor dagelijks gebruik aanhouden zodat ik de 240D vooral in de winter kan ontzien. Het uiterlijk vind ik niet het belangrijkste, als de onderkant maar 'hard' is.
Mijn vraag is dus om het verstandig is zo'n 200 aan te schaffen om er dan LPG in te laten bouwen?<br><br>Bericht gewijzigd door: Motormongool, op: 2006/10/23 00:53
Motormongool

Antwoord:Een 200 met 200.000Km nog LPG inbouwen:ve

Berichtdoor Ton » 23 okt 2006, 06:00

Hoewel er een specifiek LPG onderdeel is van het forum en de vraag dus eigenlijk daar thuis hoort denk ik dat het zou moeten kunnen. Ik zou alleen een M115 motor kiezen, geen M102.
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder

Berichtdoor MarceldB » 23 okt 2006, 09:40

Je schijnt wel regelmatig (100.000 km?) de nokkenasketting te moeten vervangen, aangezien deze enkel is uitgevoerd.
MarceldB

Berichtdoor Motormongool » 23 okt 2006, 15:24

Dag Ton, deels heb je gelijk en hoort dit op het LPG-forum thuis. Maar met deze vraag wilde ik ook weten hoe het komt dat de 200 benzine sedan niet zo populair is bij 'de Liefhebber'. Het aanbod 200's is veel groter dan dat van de 230,250 of 280. De prijzen zijn in vergelijking met de andere modellen ook van een andere orde. Bij de club zie je voornamelijk Diesels, T-modellen of de C's.
Uit het verleden meen ik me ook te kunnen herinneren dat de motoren van de 200 (en van de benzineuitvoeringen in het algemeen) lang niet zo goed bekend stonden als de diesels.<br><br>Bericht gewijzigd door: Motormongool, op: 2006/10/23 15:25
Motormongool

Berichtdoor jcruit » 23 okt 2006, 18:19

Ik heb een 200 (M102-blok) op gas en dat bevalt me uitstekend. Hij is aanzienlijk sneller en soepeler als alle diesels en zelfs op LPG nog zuinig (1 op 8/8,5). Mijn motor heeft nu 190.000 km gedraait, waarvan de laatste 8.000 probleemloos op LPG. Sinds ik de klepseals heb vervangen verbruikt ie nagenoeg geen olie meer, wat voor mij een teken is dat de motor nog gezond is.

Nadeel is de korte actieradius (350km), elke 5.000 km kleppen stellen en de kleinere bagageruimte.

Voordel is dat je een auto koopt die weinig heeft gelopen (in tegenstelling tot de diesels), het gaat immers niet alleen om de motor, maar ook de bak, aandrijflijn, wiellagers, vering etc. Hij is stukken stiller en vlotter en rijdt uiteindelijk ook goedkoper.

Ik wilde eerst ook een diesel, maar de prijzen die daarvoor gevraagd worden vind ik buiten proporties. Een 200 of 230 op gas is een prima alternatief.

Ik weet niet waarom Ton een M115 blok aanraadt, maar de nieuwere M102 is sterker en zuiniger. Deze zijn vanaf juni '80 geleverd. Je hebt dan sowieso de betere serie.

Succes,

Jeroen
jcruit

Berichtdoor Lode » 23 okt 2006, 19:33

Ik snap Ton wel. Het 115 blok staat bekend als duurzamer. Iets minder zuinig en minder vermogen en een heel stuk minder verfijnd maar wel oer en oer sterk. Het 102 blok is overigens ook niet slecht maar staat wel bekend om een wat zwakke distributieketting.
gr. Lode
Lode

Berichtdoor MajikSimon » 23 okt 2006, 21:23

ja want die is m102 enkel en bij de oude 115 gewoon dubbel

ook monteren sommige mensen een extra oliesproeier over de ketting...is verkrijgbaar bij mb, dat weet ik van de 190's

ik denk dat met goede zorg, beide motoren de 300 a 400.00 wel halen...en wellicht wel meer, als het onderblok dan nog goed is kan er een andere of gereviseerde kop op..

als je er mee rijdt op LPG weet je gewoon zeker dat je kleppen gaan inslaan, vroeg of laat....
veel is wel afhankelijk van rijstijl etc. Ga je ermee blazen dan kan het na 20.000 a 50.000 km al gedaan zijn met de kop. Doe je rustig aan, stel je de kleppen vaak en zorg je voor frequente oliewissels dan kan het nog heel lang duren

in principe moeten de nieuwere motoren beter tegen hoge temperaturen kunnen ( kleppen/ zittingen gehard). Ook is er makkelijk aan onderdelen / andere motor te komen want de 190's benzines hebben dezelfde motoren en die zijn nagenoeg niets waard.<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/10/23 21:29
MajikSimon

Berichtdoor jcruit » 23 okt 2006, 22:01

Wel grappig wat je zegt over die distributieketting, er blijft bij mij een tik in de motor zitten, ik dacht eerst de kleppen, maar die staan gewoon goed.

Hoe kun je controleren of de distributieketting slecht is en hoe zit dat met die extra smering?

Groeten,

Jeroen
jcruit

Berichtdoor janbenz1 » 24 okt 2006, 18:45

Hallo luitjes,

LPG, is de uitkomst voor een 200 hoor!.
Ik rijdt nu al meer dan 15000 km op LPG, met een 115 motor uit 77.
Geen enkel probleem, en hij loopt op LPG eigenlijk nog beter dan op benzine.
De ontsteking een paar graden meer voorontsteking gegeven, en hij loopt prima.
De kleppen gewoon om de 5000 km stellen, is in 20 minuten gepiept, en dan kun je tijden met de klepzittingen mee, en is koprevisie lang uit te stellen.
Het verbruik ligt bij mij op 1:7 op LPG en daar ben ik dik tevreden over.
Starten doe ik ook op LPG, 2 keer op contact zetten zodat ie wat extra gas heeft en starten maar, ook in de winter.
Er kan best een 80 liter tank in geplaatst worden, dan heb je een actiradius van 560km.
Extra sterke schroefveren en whoallah.

Moet kunnen, en dat je er niet veel over hoort is dat er veel meer diesels in omloop waren, en 280ers maar de 200 kwam zoveel niet voor.
Maar zijn prima motoren.

Groet Jan.B)
janbenz1

Berichtdoor Weizengelb » 26 okt 2006, 09:52

Een goede indicatie voor de toestand van de distributieketting is het verschil in stand van de krukas en de nokkenas.
Zet de krukas op OT (of360 graden verder weer op OT) zodat ook de nokkenas op het merkteken staat. Het verschil in graden van het merkteken op de nokkenas tov de OT krukas geeft de verlenging van de ketting aan (door slijtage). tot 2 graden is er niks aan de hand, bij 6 graden is vervanging aangeraden. Kijk ook of de tandwielen niet te versleten zijn (symetrische tanden, niet te scherpe punten).

Ik voel meestal ook even of de ketting niet te los op het nokkenastandwiel ligt.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Motormongool » 05 nov 2006, 21:18

Bedankt voor de reacties :) Maar de 200 is een Saharagelbe 230TE met 170.000Km. geworden :P ,met een navenant brandstofverbruik. Tijdens de rit uit Zuid-Duitsland naar Nederland moest ik bij de grens toch even tanken, daar bleek het verbruik ondanks het straffe tempo (130-150Km/h) over 540 km 'maar' 1:10 te zijn :woohoo:

Hier gaat wel een gastank in, ik twijfel nog tussen zo'n mooi exemplaar als Marcel in zijn TE heeft (op de plek van het reservewiel) of een 'normale' tank. De achterbank is gedeeld, dus dat biedt perspectieven.

Zij heeft zelfstellende kleppen en injectie, dus kan ik het moeten stellen van kleppen in geval van gas achterwege laten :whistle:<br><br>Bericht gewijzigd door: Motormongool, op: 2006/11/05 20:21
Motormongool

Berichtdoor 76RXVD » 06 nov 2006, 16:49

Het is wel bijzonder dat jouw 230TE zelfstellende kleppen heeft. Volgens mij heeft de M102 motor in een W123 dit nooit gehad. Ik zou het maar checken, want zeker als je op gas gaat rijden is dit iets wat moet kloppen.

Marcel
76RXVD

Berichtdoor Motormongool » 06 nov 2006, 19:11

Dag Marcel, je zou best wel eens gelijk kunnen hebben hoor, heb het ook maar van horen zeggen. Deze week staat de auto bij Harrie voor een technisch onderzoek, kan ik het gelijk eens navragen :)

Ben even op het forum gaan zoeken en kwam idd. een draad tegen met foto's voor het stellen van kleppen van een 102-motor. Wordt dus weer een leermomentje :silly:<br><br>Bericht gewijzigd door: Motormongool, op: 2006/11/06 18:19
Motormongool

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 07 nov 2006, 19:28

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor jcruit » 07 nov 2006, 19:33

Ik zou liever die 230TE voor de zomer gebruiken en die witte 240D de pekel in sturen!

Dat verbruik klopt in ieder geval wel, bij normaal gebruik zal je het niet redden, maar op lange stukken zijn ze redelijk zuinig.

Plak eens een plaatje van je nieuwe aanwinst, ben benieuwd!

Groetjes,

Jeroen
jcruit

Berichtdoor Motormongool » 08 nov 2006, 16:36

Dag Jeroen :) op http://w123club.nl/component/option,com ... 0/catid,4/
(bij onderdeel te koop gevraagd/aangeboden, 'hoofdsteunen 230TE gevraagd' heb ik wat foto's geplaatst :P Op zich is je redenering wel logisch, maar mijn Diesel verkeert in een betere staat dan de TE. Aan de TE moet nog het 1 en ander gebeuren, daarom staat 'ie deze week ook bij Harrie, binnenkort hoop ik een indruk te hebben van de te verwachten werkzaamheden. Het feit dat er een laagje water stond op de bodem aan de bestuurderskant maakte me bij voorbaat al niet vrolijk. De auto had wel bijna 2 maanden buiten gestaan.
Motormongool

Berichtdoor Motormongool » 08 nov 2006, 16:37

Overigens heb van een MB-monteur gehoord dat je wel degelijk zelfstellende kleppen kunt monteren op een M102-motor, het is idd. hetzelfde blok als in een 190E.

Je dient dan wel wat extra onderdelen in te bouwen ;)<br><br>Bericht gewijzigd door: Motormongool, op: 2006/11/26 01:37
Motormongool

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto