door Jeroen » 10 jul 2020, 14:02
Zoals Peter al aangaf, het beste is voordat je aan het stuurhuis gaat rommelen er absoluut voor te zorgen dat er nergens anders speling zit. Kijk ook even goed na het hulpstuurhuis. En altijd even de stuurdemper controleren als je toch bezig bent!
Heel voorzichtig zijn met het stellen. Er wordt m.i., vaak wat te gemakkelijk over gedaan. Beetje de inbusbout verstellen, beetje aan het stuur draaien en dan lijkt het wel even wat. Je loopt de kans dat met een paar duizend kilometer het probleem (erger) terug is.
Mercedes heeft er een special procedure voor, met een speciale moment sleutel die op het stuurwiel wordt geplaatst. Hoewel ik veel mensen heb zien claimen dat ze dit klusje zonder speciale procedure, laat staan, speciaal gereedschap, kunnen klaren, heb ik daar zo mijn bedenking over.
De momenten waarop je moet afstellen zijn namelijk heel klein
Basis frictie: 60 Ncm (Ja, je leest het goed Newton centimeter)
Rondom +/- 100 graden vanuit nul; 30-60 Ncm extra
Maximale frictie rondom het nulpunt: 90-120 Ncm
Niemand kan dat soort waarden “wel even voelen”. Misschien Superman?
Inbusbout nooit meer dan 1/8 slag aandraaien en meten/voelen voor verder te gaan.
Als je bij aanvang van de meeting al rond de 100-110 Ncm meet, raadt Mercedes afstellen af en moet je sowieso de boel laten reviseren.
Jaren geleden ben ik nogal bezig geweest met mijn stuurhuis waar ook wat speling in zat. Meerdere mannen zouden dat er wel even uitstellen. Nooit echt iets langdurigs goed opgeleverd. Toen ben ik verder gaan zoeken en kwam ik achter bovenstaande procedure zoals die overigens ook beschreven staat in de officiële W123 werkplaatsinstructies.
Anders dan meer slijtage leverde al dat stellen niks op en uiteindelijk heb ik mijn stuurhuis laten reviseren. Staat nog een verhaaltje van mij op dit forum over. Dat kost wat, maar dan is het ook voor langere tijd weer helemaal in orde.
Succes ermee
Jeroen