door MBreed » 06 aug 2021, 11:42
Als ik de vraag goed lees, vindt dit fenomeen op LPG plaats en niet op benzine? Dan zou het ook heel goed een andere oorzaak kunnen hebben dan de carburateur. Maar zelf gok ik wel op de carburateur, omdat jij zegt dat het alleen bij koude motor voorkomt. Mijn gok is het koudstartsysteem van de Solex. Onder een bepaalde temperatuur staat ten eerste de stationairgasklep verder open (dat is ook een afstelling) en hij verrijkt ook nog extra. Dit wordt deels geregeld door een wasthermostaat (TN-Starter, die niet meer te koop is) en die zijn onderhevig aan slijtage door ouderdom en kunnen dus rare capriolen uithalen als ze uit hun afstelling verlopen zijn. Je zou er eens op kunnen letten wat voor weer het is als hij er last van heeft.
Ik wil wel het volgende ook nog even meegeven. De Solex 4A1 is een groot drama, dus als er geen eenvoudige oplossing is, zou ik er niet teveel aan gaan rommelen als het rijden verder goed is. Ik heb het al vaak gezegd: het probleem met de Solex 4A1 is dat ze nieuw ook al niet goed waren, dus verwacht niet dat het na 40 jaar en en een paar honderdduizend kilometer het wel 100% te krijgen is en als hij al een tijdje op LPG loopt, weet ik zeker dat de carburateur versleten is. De insteek is bij een goede 4A1 carburateur meestal al dat het acceptabel moet zijn, maar perfect wordt het nooit. Ze hebben de 4A1 gedurende de productie zo'n beetje elk halfjaar veranderd en dat deden ze niet omdat hij zo goed was. Het probleem hierdoor is dat onderdelen heel lastig uit te zoeken zijn en hetzelfde geldt voor de technische documentatie, omdat er zoveel verschillen zijn, die vaak officieel niet eens bestaan. Als die 1 op 5,5 op benzine is, dan is er ook iets niet goed met de afstelling, tenzij je alleen hele korte stukjes rijdt.