Voor zover ik weet zijn deze niet meer in productie... Maar je kunt wel de oude demonteren en de lekke rubber membraan vervangen door een nieuw stuk rubber dat je uit een oude binnenband kunt knippen. En dan werken ze weer.
Misschien zijn de oude zelfs te plakken met een setje bandenplak. Dat zie pas wanneer de boel uit elkaar ligt.
Op een Duitse site van een W123 club stond er ooit een gehele uitleg met fotomateriaal hoe je dit moet doen. Maar geen idee of ik die nog weet terug te vinden. Das jaren gelden dat ik die voor het laatst gezien heb. Ik denk wanneer je even in de boekjes duikt en de Duitse benaming van dat ding weet te achterhalen en daarmee zoekt op Google dan zul je dat artikel mitst het nog online is terug kunnen vinden. Maar het is wel een rotklus om uit te voeren, stoel moet eruit en de bekleding van de rugleuning moet er deels vanaf ander kom je er niet aan.
Een andere optie indien je toch nooit met passagiers rond rijdt die achter zitten. Om de stoelen permanent te vergrendelen. Ook dit is relatief simpel... Onder aan de stoel bij het scharnierpunt vind je links en rechts 2 plastic kapjes achter de draaiknop. Die knop en kapjes kun je voorzichtig eraf trekken. Dan zie je dus het scharnier en een haak, die haak kun je over een pal heen duwen en met eer trekbandje op zijn plaats houden. Dit die je dan aan beide zijden va de stoel. Daarmee is de stoel permanent vergrendeld en geen afkeur meer.
Heb je toevallig een zeiksnor van een keurmeester die schijnen er te zijn heb ik gehoord die vind dat de achterbank altijd toegankelijk dient te zijn omdat het een 4 zitter is, dan lult hij uit zijn nek en vraag je ter plekke een herkeuring aan via RDW. Dan zal hij wel inbinden of hij weet het echt niet en laat de herkeuring uitvoeren en krijgt dan een berisping van de RDW keurmeester. Want als jij de stoelen vast zet en niemand achterin laat dan is dat geheel je eigen keuze. De stoelen zijn niet verplicht te kunnen klappen.
Knip je na de keuring de bandjes weer eraf is dat je eigen pakkie an wat betreft veiligheid... Ik zou het niet doen, ben je dit wel van plan let dan op met de kapjes. Die je er dan voor elke keuring eraf te moeten trekken en weer terugplaatsen zijn ze geen lang leven beschoren. Oud PVC is broos en zal zo eens breken.
Dus of permanent vergrendelen en niet meer aankomen of de vacuümbalgjes van nieuw rubber membraan voorzien.
Edit:
https://www.w123-forum.net/faq/index.ph ... artlang=dehttps://www.w123-forum.net/faq/index.php?
Moet er nog eentje zijn die uitgebreider is, die had ik ook daar gevonden... Maar was doorgelinkt naar een persoonlijke blog waarschijnlijk is dat domein opgeheven. Gebeurt wel veel op internet door de jaren. Gaat een domein dood en wordt de link daar naartoe verwijderd.
Maar zoals de man in zijn verhaal van bovenstaande link uitlegt, die was ik alweer vergeten, de stoelvergrendeling zit ook op een Y splitter op de deur combi schakelaar van het binnenlampje. Gaat de deur open ontgrendeld de stoel automatisch... Dus ook daar kan het probleem zitten. En kun je dus alleen testen met gesloten deuren en lopende motor of het echt kapot/lek is.