Zoals beloofd hierbij een verhaal rondom de restauratie van mijn Marokkaanse W123 240D. Dit is een droom voor mij, gezien ik echt helemaal gek ben op de W123. Mijn vader heeft vroeger in de jaren 90 een bruine W123 200D gehad. En elk jaar in de zomer op vakantie in Marokko, keek ik mijn ogen uit naar de verschillende taxi’s, maar ook de mooie privé W123. De oom van mijn vader heeft ooit een bijna nieuwe W123 200D geïmporteerd uit Duitsland en heeft deze nog steeds anno 2022!
Let op, het is een niet erg professionele restauratie (voor de puristen), maar met de middelen die er waren nog best goed gedaan. Mocht ik ooit nog eens een auto restaureren in Marokko, weet ik dat ik niet weer terug ga naar deze garage. Er zijn genoeg echt professionele en moderne autoschadebedrijven in Nador, noorden van Marokko, ook wel de Mercedes hoofdstad van Marokko genoemd. Onder het mom van “laten we lekker naar de buurman in de buurt gaan, hij heeft het altijd druk, dus het zal wel goed zijn”, heeft mijn vader besloten de auto daar te laten opknappen. In eerste instantie wilde de garagist de auto niet eens opknappen omdat die de auto een oud barrel vond. Ondanks dat we meerdere malen hebben aangegeven dat het niet uitmaakt wat het kost, maar dat we gewoon het allerbeste van het allerbeste wilde, deed ie nog moeilijk. Uiteindelijk is hij er met tegenzin aan begonnen, en wellicht heeft dat geleid tot een auto waar ik en mijn vader destijds niet erg blij mee waren. Het is uiteindelijk wel goed gekomen. Hierover volgt later meer, eerst maar eens beginnen bij het begin. Het wordt een lang verhaal, dus ik zal het proberen op te delen in stukjes. Ook ben ik wat foto’s kwijt (2018 foto’s van voor de restauratie), maar die zal ik proberen te achterhalen bij mijn vader en broertjes die ook nog wel wat hebben liggen.
Deel 1: Aanschaf en staat van de auto
Informatie over de auto:
Schrik niet, het lijkt wel een bouwpakket bij elkaar, maar gelukkig wel allemaal originele Mercedes onderdelen. Origineel is het een 200D uit 1983, geïmporteerd naar Marokko uit Duitsland ergens in de jaren 90. De optiecodes kloppen voor zover ik heb kunnen controleren, behalve de kleur. Origineel had de auto de kenmerkende Duitse taxikleur. Verder is het blok dus geen OM615, maar een OM616. Niet een OM616 uit een andere W123, maar een OM616 vanuit een Mercedes TN aangepast om te passen in een W123, dus motorcode OM616.936 in plaats van OM616.912. Zoals ik al eerder zei ben ik wat foto’s kwijt, interieur heb ik dus niet. Maar dat beschrijf ik hieronder even, alsook de mankementen aan het exterieur.
Exterieur:
- Niet originele kleur, slecht overgespoten
- Raamrubbers en deurrubbers bijna allemaal uitgedroogd
- Bestuurdersdeur sluit niet goed
- Bestuurdersdeur raam bekrast
- Positief punt: er is niet veel roest te bekennen, en de auto is erg hard aan de onderkant.
Interieur:
- Gescheurd dashboard
- Scheve stoelen
- Niet originele matten, maar een bij elkaar geraapt zooitje
- Kleur van interieur is zwart
Onderstel:
- Alle rubbers uitgedroogd
- Heftige trillingen en klappen bij rijden, ook bij schakelen
- Hobbels en bobbels voel je alles kraken
- Speling op stuur
Motorisch:
- Op zich goed, wel veel blow-by, maar motor start echt binnen twee tellen. Vreet ongeveer 1 liter olie op de 1500 km. Nu nog, na maanden stil staan start de auto binnen twee tellen. Ik heb geen compressietest uitgevoerd, lijkt me wel leuk dit binnenkort te doen.
Al met al een erg slechte basis om mee te beginnen. Maar zoals ik in mijn voorstelrondje zei, mijn vader heeft er niet zoveel kaas van gegeten, en heeft de auto veel te overhaast gekocht. Zo uit mijn hoofd weet ik dat mijn vader er ongeveer 3000 euro voor heeft betaald, wat best een goede prijs is. Tweedehandse auto’s zijn erg duur in Marokko, een VW Golf 4 of een W201/W124 kunnen in goede staat zomaar minimaal 10.000 euro kosten. Een W123 in erg goede staat zal nu rond de 6 of 7.000 euro zitten. Deze auto’s zijn daar niet meer belastingvrij, wat dus heeft geleid tot een daling in prijs, zo’n 5 tot 10 jaar geleden was een goede W123 nog ongeveer 10.000 euro waard. De W114/W115 daarentegen zijn erg gewild en hebben nu (eindelijk) een klassiekerstatus, en kunnen erg duur zijn in goede staat (15.000+).
Ik weet niet precies hoeveel we uiteindelijk hebben uitgegeven aan onderdelen en restauratie, maar ik zal een schatting geven aan het eind van deze serie. Gezien het lagere arbeidsloon in Marokko, toch besloten er aan te beginnen. Achteraf gezien was het beter geweest deze auto te verkopen en een andere nette te kopen, maar goed, al doende leert men. Zo heb ik in Nederland nu (december 2021) een veel en veel nettere W123 coupé gekocht die het echt dubbel en dwars waard is om in te investeren en op te knappen.
Dit is hoe de auto in ons bezit kwam (excuus voor geen interieur foto’s):
- WhatsApp Image 2022-02-24 at 11.58.40 AM (4).jpeg (126.72 KiB)
- WhatsApp Image 2022-02-24 at 11.58.41 AM.jpeg (137.31 KiB)
Het kenteken, de combinatie van de Arabische letter A (spreek uit Alif) en de laatste twee cijfers aan de rechterkant A-50, geeft aan dat deze auto geregistreerd staat in de provincie Nador, noordoost Marokko. Elk van de provincies/regio’s heeft een eigen nummer. Zo heeft bv. Tanger (noordwesten) de combinatie A-40.
Andere foto's:
- WhatsApp Image 2022-02-24 at 11.02.12 AM.jpeg (121.1 KiB)
- WhatsApp Image 2022-02-24 at 11.03.18 AM.jpeg (93.75 KiB)
Tot zover deel 1, ik zal proberen om de week of paar weken een nieuw deel in chronologische volgorde te schrijven wanneer ik tijd vind (vandaar de titel "De kronieken van een Marokkaanse Mercedes" ). Drukke baan met veel lezen en schrijven leidt er soms toe dat ik geen zin meer heb om te schrijven of lezen in mijn vrije tijd . Verder is het allemaal een tijd geleden, dus ik doe mijn best om in mijn herinneringen te graven.
Alvast veel leesplezier!