Heb je een E motor, Einspritz dus met Kjetronic bv. en je bouwt dit om naar LPG dan kun je op den duur een groot risico loepen op backfires. Waarom is simpel uit te leggen via onderstaande afbeelding.
Ik kan hem niet invoegen met BBC [img}, dus even klikken.
https://innovationdiscoveries.space/wp- ... 00x720.jpgEr is niet zoveel plaats in dit systeem om de verdamper kwijt te kunnen en die wordt dan ergens in het blauw gekleurde gedeelte rechts op de afbeelding voor de luchtweger ingebouwd. Dus dat gehele blauwe traject wat lucht moet voorstellen wordt bij LPG een brandbaar Gas/Lucht mengsel. Wanneer er een vervroeging van de vonk plaatsvind of een inlaatklep die even niet goed sluit (gloeiend kooldeeltje) maakt niet uit wat het is, het veranderd het gehele inlaattraject in een verbrandingskamer. Bij een 280 heeft het spruitstuk dus 6 van die kamers.
EN het zegt BOEM!
Als dit gebeurd, dan gebeurd dit overwegend tijdens een warme start. Motor is dan heet en de aanzuiging nog niet op volle gang, is 1 bougie dan ook maar een fractie te vroeg terwijl de klep nog open is. Dan zal het knallen. De druk die dan wordt opgebouwd neemt de weg van de minste weerstand en gaat terug en inlaat traject in geeft je luchtweger een oplawaai en probeert zich dan een weg te banen door het luchtfilter naar buiten. Dit resulteert in meeste gevallen dat er hier en daar wat rubber slangen kapot of eraf ploppen. Daarna trekt je motor valse lucht en of je vacuümtraject is ontregeld. In het ergste geval slaat je luchtweger naar de filistijnen of knallen de klemmen van de luchtfilterdeksel eraf.
In het meest ideale geval hoort dit allemaal niet te gebeuren, maar helaas leven we met oldtimers van +/- 40 jaar niet in een perfecte wereld. Het gehele systeem is overwegend mechanisch en een ongeplande vonk vervroeging c.q. vervuiling door verbranding etc. ligt continue op de loer.
Afijn, als ervaringsdeskundige met ongeveer 7 jaar rijden met een 6 cilinder K jetronic op LPG waarmee ik de nodige backfires heb mogen ondergaan. Kan ik jullie slechts op het hart drukken wanneer je LPG in een E motor overweegt dat dan ook echt alles qua afstelling zoals ontsteking en kleppen en het gehele inlaat traject en vacuümgedeelte 100% op orde is en houdt. Beter nog is ergens zo kort mogelijk bij het spruitstuk waar de backfire plaatsvind een afblaas te installeren. Die laatste moet je zelf verzinnen en maken...
Een backfire komt nooit met een vooraankondiging, die komt of die komt niet... Wanneer hij komt en je hebt de voorbereiding niet getroffen. Dan loop je groot risico getroffen te worden met onverwachte reparaties die behoorlijk in de papieren kunnen lopen.
Mijn persoonlijke mening? Een ouwe Einspritz ombouwen naar LPG is als een onvoorspelbaar tijdbommetje maken en solliciteren naar onverwachte problemen. Niet doen!
De rest is al gezegd, je motor wordt heter en kan je de kop kosten... Daarnaast verliest een LPG motor ongeveer 30% vermogen. Dus je moet je motor harder aftrappen om op het zelfde prestatieniveau te blijven.
Of dat voordelig is voor een motor van 40 jaar oud? En of dat uiteindelijk geld bespaard valt nog maar te bezien.