Het is nu 24 nov 2024, 06:13
Specifieke zaken voor de Heckflosse, Ponton, Pagode, en ouder omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.
door Rover » 24 maart 2023, 13:04
Hallo Mercedes liefhebbers
ik heb een oude Mercedes bus, Mercedes 319 met een om616 72 pk moter. De meter loopt prima. Heb de pomp ooit laten afstellen met een zo zuinig mogelijk gebruik. Nu ik wat onderhoud aan het doen ben zou ik de pomp wellicht een ietsie meer vermogen willen laten leveren. Schijnt een schroef/bout te zijn aan achterzijde pomp die je met steeds een kwartslag draaien zou moeten afstellen. Hoorde dat dat een beetje trial and error is. Kortom net zo lang draaien, ik geloof linksom totdat de muiter gaat roken en dan een kwartslag terug. Hoorde van erkend bedrijf dat ze dat gewoon doen door met een andere auto achter je te gaan rijden en dan kijken naar het rookgedrag. Is het echt zoo simpel? dan wil ik henzelf ook wel proberen. Idee is eerst de kleppen te stellen en wellicht de verstuivers te checken ook. De kleppen die zullen wel een iets bijgesteld dienen te worden. De verstuivers lijken me nog prima maar wie weet. Wie weet meer over dit onderwerp? is een om616 pomp die met een venturi werkt. Govert heeft me ooit heel goed geholpen, is actief op het forum ook. Fijne middag allen!
-
Rover
- Fresh Boarder
-
- Berichten: 4
- Geregistreerd: 20 dec 2022, 13:52
- Roepnaam:
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: 1967
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Weizengelb » 25 maart 2023, 14:38
Hoi Rover,
De 72PK motor vanaf 1979 heeft een mechanisch geregelde pomp in tegenstelling tot de eerdere pneumatisch geregelde pomp.
Volgens mij is de mechnische pomp iets moeilijker af te stellen, kan eerder gaan zagen etc. zou ik moeten nakijken in het boek of je hier ook zo aan de vollast schroef kan draaien om meer in te spuiten.
Als hij nu goed loopt zou ik er niet zo maar aan gaan draaien, ik denk dat er weinig winst te behalen valt, maar goed.
Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
-
Weizengelb
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 2689
- Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
- Woonplaats: Eindhoven
- Roepnaam:
- Type wagen: 220D
- Bouwjaar: 1972
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door resultit » 25 maart 2023, 16:16
Gewoon afblijven is mijn advies zijn nog veel andere dingen die je eerst kunt doen "verstuivers lijken nog goed"
dat is iets wat je niet kunt zien aan de buitenkant zou deze eerst laten testen op sproeibeeld en openingsdruk
kleppen stellen , compessie meten zorg dat alle brandstof filters vernieuwd zijn, de stangen van gasklep en de constructie die er achterzit goed gangbaar.
grt Peter
-
resultit
- Gold Boarder
-
- Berichten: 291
- Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
- Woonplaats: Oss
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
Keer terug naar Diesel Specifiek
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten