Dank heren voor de leuke reacties. Het werk zo anders in andere landen met zaken regelen, auto's opknappen, technsiche zaken, dat het me erg leuk leek om dit met jullie te delen. Vergeet de momentsleuten en Europese kwaliteitseisen, als het werkt, dan werkt het. De W123 is nu eenmaal een populaire auto in Marokko omdat het "allemaal niet zo nauw komt". Natuurlijk houdt een W123 het veel en veel langer uit als men zich houdt aan de technische specificaties bij het repareren, maar blijkbaar kan zo'n W123 erg veel "misbruik" tolereren voordat deze kapot gaat. Vandaar de eindeloos rijdende taxi's aldaar. Maar goed, tijd voor nog een deel.
Deel 6: Auto gespoten
Dames en heren, goed nieuws, de 300TD in weer in de lage landen. Vanaf nu heet de auto het glimmende tonijnblik. Ik ben afgelopen zondag weer aangekomen na een reis van 2500 km zonder problemen. Een mini-probleempje, en dat was dat 90 km voor de finish de uitlaat los kwam van het spruitstuk. Waarschijnlijk was de monteur vergeten de bouten aan te draaien, en heb ik het niet gecontroleerd. Olieverbruik op deze 2500 km was een half litertje olie.
Ik heb erg veel te vertellen, en het is moeilijk dit allemaal zo in de tekst te doen zonder iets te vergeten, dus ik probeer het op chronologische volgorde.
Nadat de auto helemaal gelast was, werd deze verplaatst naar de plamuur en schuurplek. Zie hier de auto in de primer, motor was er inmiddels uit en de motorruimte werd ook aangepakt. Zie hieronder enkele foto’s van de auto in de plamuur en primer:
- Primer
- 5f159546-e767-44df-b449-1b84454ecb18.JPG (190.64 KiB)
Allereerst werden de tussenruimtes, of hoe je het ook noemt even gespoten, en toen ging de auto de spuitcabine in. Foto in de spuitcabine heb ik niet, maar zie hieronder het resultaat:
- Motorruimte
- 717ce8f5-52e6-4487-bcfc-9a1cd4ed17cf.JPG (166.6 KiB)
- Gespoten
- 0c73b5ce-a8e5-4562-859e-b8e38970227f.JPG (201.16 KiB)
Beetje voor beetje werd de auto langzaam aan opgebouwd. Zo zag de auto eruit toen ik arriveerde (niet helemaal correct want de radiateur en andere dingen aan de voorkant had ik er zelf weer in gezet, maar had alleen deze foto's):
- Arrival 1
- thumbnail_IMG_5043.jpg (648.21 KiB)
- Arrival 2
- 340f9e96-6264-4934-908d-1c7f41ccd12a.JPG (218.99 KiB)
De bodem werd netjes geschuurd op vliegroest en gespoten, auto op bokken omdat de velgen werden gespoten. Toen ik aankwam was er nog erg veel te doen. Ik mocht er rondlopen als opzichter en vertellen wat ze moesten doen. Ik heb zelf ook nog meegedaan. Het halve interieur (achterbank, tapijtdelen en kofferruimte) heb ik teruggebouwd. En aan de voorkant heb ik de radiateur, niveauregelingreservoir en oliekoeler terug gezet. Hier en daar wat slangenklemmetjes vervangen en gecontroleerd of alles goed zat. Koelvloeistof en olie bijgevuld. Meegeholpen met kabels leggen voor de elektrische CV. De hemel aan de voorkant gemonteerd met zonnekleppen, hier en daar wat plastic kapjes in het interieur gemonteerd. Ik had maar twee weken de tijd voor alles, dus ik heb zelf ook actief meegedaan. Ik heb 1 dagje strand gehad, en de rest van de tijd was ik bij de garage mee aan het helpen en mijn lijst af te gaan zodat er niks vergeten werd. Ik heb zelfs een avondje tot 2 uur 's nachts doorgewerkt met de elektricien omdat het anders niet op tijd afkwam (twee dagen later had ik de veerboot naar Spanje). Het was allemaal kielekiele.
- Bodem schoonmaak
- thumbnail_IMG_4976.jpg (567.42 KiB)
Nieuwe schoon gemaakte (vliegroest) en gespoten schuifdakbak er weer in, was nog een moeite om deze makkelijk open en dicht te laten gaan:
- Schuifdak
- thumbnail_IMG_5066.jpg (362.37 KiB)
Alle sierstrips er weer op:
- Sierstrips
- thumbnail_IMG_5091.jpg (590.66 KiB)
Velgen gespoten:
- Velgen
- thumbnail_IMG_5092.jpg (840.18 KiB)
Onderkant werd geschuurd, schoongemaakt en in de steenslag gezet:
- Onderkant
- thumbnail_IMG_5121.jpg (592.76 KiB)
- Onderkant 2
- thumbnail_IMG_5140.jpg (423.22 KiB)
Toen werd het tijd voor een nieuwe hemel, de oude zaten gaten in. Het ziet er echt prachtig uit. Ook heb ik een armsteun laten bekleden en wat kleine interieurdelen in blauw vinyl:
- hemel
- thumbnail_IMG_5147.jpg (593.59 KiB)
Even wassen voor het polijsten:
- Wassen
- thumbnail_IMG_5186.jpg (774.57 KiB)
Dan starten en dan…, de monteur was vergeten de slang van de niveauregeling goed aan te draaien. Ik raakte al in paniek, maar na goed zoeken, even aandraaien, geen lekkage meer! Motor gestart en loopt als een trein:
Verder heeft de elektricien elektrische CV ingebouwd en een nieuw alarmsysteem, en alle andere functies gecontroleerd en werkend gemaakt. Alle lichten en knoppen werken nu (zelfs de koplampregeling is helemaal op lekkages gecheckt en werkt nu beter als voorheen), op achterruitverwarming na. Ik moet daarvoor nog een relais vinden.
- Starten
- thumbnail_IMG_5189.jpg (593.6 KiB)
En dan heb je dit, een mooie foto op de vroege ochtend voordat de garage open is:
- Garage Hassan
- thumbnail_IMG_5310.jpg (869.93 KiB)
Deze foto's vallen nog mee. Ik heb nog een detail laten doen en polijstwerk en een professionele schoonmaak van het interieur. Als jullie die foto's zien, dan pas zien jullie het echte resultaat. Ik kan alvast zeggen, van een (bijna) sloopauto naar dit is echt waanzinnig. Het is niet 100%, maar het is zeker 90%, vooral als we kijken waarmee we zijn begonnen. Er is ook nog technisch werk verricht, zoals nieuwe steekassen die ik nog had liggen, nieuwe hardyschijf achter en een nieuw cardanaslager met support. Er zijn zeker nog zaakjes om aan te pakken die ik op mijn gemak hier nog wil doen:
- Roestbescherming, ik was van plan om de auto gewoon vol te spuiten met Fluid Film, kan ik lekker zelf doen.
- Schuifdak heb ik nog de voorste sierstrip van nodig die de hemel vasthoudt, die was kapot.
- Schuifdakrubber voorkant monteren.
- nieuwe handremschakelaar monteren
- elektrische CV kabel leggen naar achterklep (hadden de hemel er al in, en waren te lui om het weer los te halen), hier kan ik het op mijn gemak doen op een zondagje.
- Tellerbak opfrissen met mooie kleurtjes voor de naalden en een goede schoonmaak
- Radio antenne monteren (raam)
- Nieuwe claxon
- (misschien nog wat geluidsisoaltie aanbrengen)
- relais achterruitverwarming
- Interieurverlichting voorkant hemel een nieuw lampje voor zoeken
En nog allemaal klein werk, zo zie je maar, het is nooit af. Wat betreft het terugbouwen naar automaat twijfel ik een beetje. Ik zou alles bijhouden qua kosten en het met jullie delen. Ik kan jullie vertellen dat het las en spuitwerk om en nabij de 2000 euro heeft gekost. Dit is erg duur voor een Marokkaanse garage, maar er zit een compleet nieuwe bodem in en nog allemaal andere dingen die gelast zijn. Ze hadden er erg veel werk aan. Ik wist ook dat dit een duurdere garage was dan andere. Je kan je auto binnen twee weken weer mee terug nemen gespoten en al voor 700 eur, maar ik kan je gararanderen dat binnen een half jaar de blaasjes weer opkomen. Hier is al het geroeste metaal eruit geslepen en echt vervangen. Verder zorg ik ervoor de auto een roestbehandeling krijgt, helemaal volspuiten met vet en de auto slaapt ook binnen gelukkig. Om de auto zo goed mogelijk te houden.
Om terug te komen op terugbouw naar automaat (origineel geleverd als automaat in NL), twijfel ik omdat ik er nu best veel geld in heb zitten. Inclusief heen/terugreis en spuiten en alles wat ik heb gekocht en gedaan zit ik om en nabij de 12.000 eur. Valt me nog allemaal wel mee, maar moet even kijken of ik het nog wel zie zitten om er weer een duizend of twee tegenaan te gooien om er een automaat in te stoppen terwijl de auto nu gewoon prima rijdt. Ik hoop de auto aankomende weken te taxeren en all-risk te kunnen gaan verzekeren. In volgende deel laat ik jullie de mooie foto's zien van het schoongemaakte glimmende tonijnblik. Dan zullen jullie vast denken, die investering is het wel waard geweest
. Al met al, we hebben een W123 weer van het kerkhof gered en ik zal ervoor zorgen dat deze nog tientallen jaren op de weg blijft.
Groet en tot de volgende!
Mo