Wat nog wel eens wil helpen om de zonnebloemolie dunner te maken, is 20% peterolie toevoegen.
Dit maakt de PPO zodanig dun dat het bijna gelijk staat aan dieselolie.
Maar zoals Goofy en Wiebren aangeven lijkt me toch de beste manier om je motor zo nu en dan te reinigen, en als je per see PPo wilt rijden, een goede voorverwarmer plaatsen, en 20% peterolie toevoegen aan de PPO.
Dan kun je er niet meer mee bakken, maar dat was je toch niet van plan toch??????????????:ohmy:
Een ander alternatief is om een kleine LPG tank in te bouwen, en LPG toe te voegen aan je luchtinlaat.
Normaal verbrand je ingespoten diesel voor 90 a92%
De rest gaat door de uitlaat.
Door de LPG toevoeging aan je lucht krijg je een tragere verbranding in de cilinders, wat weer een betere verbranding van je diesel betekend.
Hierdoor kun je een brandstof besparing van 13 tot 17% behalen, en een vermogenwinst tot wel 20pk .
Dit lijkt mij veel intresanter dan op PPO te gaan tuffen.
Het voordeel is dat wanneer je LPG toevoegt aan de diesel het een aditief is, oftewel een toevoeging van de brandstof, hiervoor moet je wel een goedgekeurde tank, confeurter, etc gebruiken, maar je hoeft hem niet te laten keuren.
Ook hoef je dit niet door een gasboer te laten inbouwen, je mag het zelf aanbrengen.
Als het maar niet lekt. daar kijkt men wel naar bij de apk.
Je kunt de LPG laten inspuiten in het spruitstuk, maar het is ook mogelijk door een aansluiting vlak bij de kleppen te maken dat daar de verdampte gas terecht komt, en mee naar binnen wordt gezogen.
Dit laatste systeem is veel goedkoper.
Je kunt alle onderdelen van de sloop betrekken, deze zijn goedgekeurd.
Het is een milieuvriendelijke oplossing, want je hebt geen roetuitstoot meer.
Deze toepassing wordt de laatste tijd ook gedaan bij vrachtwagens om aan de euro 4 norm te voldoen.
Dan krijgen ze weer subsidie toegekend.
Een oplossing om over na te denken.
Groetnis fan Jan, Út Drachten.