[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hoe warm wordt jouw diesel? : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 02:02

Hoe warm wordt jouw diesel?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor 240Dman » 05 feb 2007, 23:07

Hoi,

Ik heb eens een vraagje aan de dieselrijders onder ons en dan evt met name degene met een 240D. Mijn motor komt op volle bedrijfstemperatuur niet hoger dan net onder de 80 graden op de meter. dus ongeveer 70/75 graden volgens de schaal. Ik vind dit zelf aan de lage kant maar heb geen vergelijk dus graag zou ik de ervaring van anderen willen weten. Ik denk dat mogelijk de thermostaat te ver open blijft staan en daardoor dus de motor niet goed op temperatuur komt. (evt een niet goed werkende sensor of meter zou natuurlijk ook kunnen maar dat lijkt me zelf niet zo logisch omdat de meter wel normaal ophoog komt en constant blijft staan.

Graag hoor ik van jullie mede dieselers,

groeten Roland
240Dman
 


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor alex240diesel » 05 feb 2007, 23:21

Mijn 240D wordt ongeveer 83 graden wanneer ik 100km/h rij. Ga ik harder rijden dan klimt hij meer richting de 90 graden.

De thermostaat werkt overigens rond de 80 graden. Hij is bij jou misschien iets eerder vol open. Dit is geen bezwaar. Verder zit er altijd een afwijking in de temperatuursensor. Dit kan + of - 5 graden zijn, dit weet ik van werkzaamheden met diverse temperatuursensoren die ik in het verleden eens heb geeikt. Er is dus niks om je zorgen over te maken.

Wat je een keer kan doen is kijken of je met behulp van een kwik of alcohol thermometer (tot 100 graden) de temperatuur kan opnemen.

Cheers Alex
alex240diesel
 


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor Jamal » 05 feb 2007, 23:33

Als mijn 240D op temp. is blijft het wijzertje op ongerveer 85 graden staan. Ongeachthoe hard ik rijd!!

240Dman: Moet hoger zijn dan wat jij aangeeft. Ik zou het in ieder geval nakijken. Kan ook zijn dat er helemaal geen thermostaat inzit. Dit doen ze in warme landen om de motor koel te houden...
Jamal
 


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor Schoones300d » 06 feb 2007, 00:30

Mijn 300D wordt keurig 85gr. en komt niet hoger.
Schoones300d
 


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor Motormongool » 06 feb 2007, 01:24

Hmm, nooit zo op gelet hoeveel de Temp van m'n 240D aangeeft. Zal de komende tijd eens beter het metertje aflezen.
Wat ik wel heb is dat de aanwijzer als een gek heen en weer springt, en een ander moment weer keurig stil blijft staan... Waar zou dat aan kunnen liggen??
Motormongool
 


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor Govert » 06 feb 2007, 01:59

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/07 17:20
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor 2m1300TDT » 06 feb 2007, 02:28

mijn 300 turbo blijft op 81 graden in de winter, ook bij 140km/u. na een tour door Europa laten vervangen, is inderdaad niet duur
2m1300TDT
 


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor Paul Snip » 06 feb 2007, 11:32

300 diesel, zit altijd rond de 80 graden.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor chico » 06 feb 2007, 11:45

mijn 240TD blijft vaak net iets onder de 80 graden ongeacht na een korte of lange rit.
lijkt me dus niet iets om je zorgen over te maken.
chico
 


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor Govert » 06 feb 2007, 12:02

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/07 17:21
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor Topasbrauner » 06 feb 2007, 12:36

Altijd een mm boven 80. Alles nieuw, rad, thermostaat, waterpomp, etc etc. Eronder is niet goed hoor, gewoon even therm vervangen. Is beter voor je motor.
Topasbrauner
 


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor Mark240td » 06 feb 2007, 17:26

De mijne (240TD) zit altijd zo tussen de 40 en de 60, maar als ik de kachel voluit aan heb blijft ie op de 40 hangen. Ik begrijp dat deze temperaturen te laag zijn, waarom dan? Je zou toch denken hoe kouder het koelwater, hoe beter de koeling. Kan iemand dit uitleggen?
Mark240td
 


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor Semrick » 06 feb 2007, 17:37

Hallo Mark,

Kijk even in je PB als je wilt.

Voor wat betreft de motortemperatuur is het volgens mij zo dat de motor een bepaalde (normale) bedrijfstemperatuur moet hebben om zijn werk zo goed mogelijk te doen. Als de motor (te) koud blijft kan dat schadelijk zijn voor je motor. Waarom precies weet ik niet maar het zal wel iets te maken hebben met de olie en de (onvolledige) verbranding. Als de motor niet op temperatuur komt krijg je volgens mij ook vervuiling van de motor omdat hij nooit even lekker schoonbrandt. Daarom is het ook niet goed als je veel korte ritten rijdt omdat de motor dan ook niet op temperatuur komt.
Het is bij jouw auto natuurlijk de vraag of hij echt niet warm wordt of dat je meter niet de juiste waarde aangeeft. Ik zou er in ieder geval even naar (laten) kijken.
Er zal vast nog wel iemand reageren die iets meer onderbouwd hierover wat kan zeggen.

Die van mij geeft bij gebruik in de stad 80 graden aan. Ik weet niet wat hij op de snelweg doet omdat ik daar eerlijk gezegd nog maar 1 keer op heb gereden (van aankoop naar huis) en ik niet meer weet wat hij toen aangaf.

Groeten,

Eric van de <br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/02/06 16:39

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor Govert » 06 feb 2007, 17:38

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/07 17:26
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor pavloff » 06 feb 2007, 22:46

Tip 1 , vervang je termostaat bij twijfel (zo duur is ie nie).
Tip 2 ,"voor de jonge onderzoekers" : Plak van een digitale binnen/buiten thermometer de buiten-voeler stevig met plakband aan de bovenste slang bij de radiateur, zo hoog mogelijk aan onderkant slang. De koude motor starten, stationair laten draaien, (rijden zou koellucht geven) en de temperatuur digitaal volgen ten op zichte van je meter in je dashbord.(kabel is daarvoor lang zat). Het openen van een niet lekkende thermostaat moet helder te zien zijn qua temperatuur sprong (digitaal). Bovendien is deze digitale temperatuur, een poosje na de opening,stabilisering, behoorlijk nauwkeurig de gemiddelde bedrijfstemperatuur.
Een motor op bedrijfstemperatuur leeft het langst. !
Tip 3, raar verspringen met tikjes links rechts , meestal aarde probleem.
Groet Pavloff.
pavloff
 


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor Reinout » 08 feb 2007, 11:48

Bij mijn Benz was de temp eerst ook altijd net onder de 80, totdat hij niet meer boven de 60 kwam. Een nieuwe thermostaat kost 13.50 bij de dealer en is zeer eenvoudig zelf te vervangen (3 boutjes als ik het me goed herinner), zeker bij een 240D waar veel ruimte is.

Als je graag wil testen kan je ook het volgende doen:
haal je thermostaat uit zijn huis, en zet hem in een pannetje water op het fornuis. Vlak voordat het water gaat koken moet hij open gaan, als het water kookt moet hij helemaal open staan. Als je een thermometer hebt is het helemaal makkelijk natuurlijk. Op je thermostaat staat bij welke temp hij open gaat, er zijn nog verschillen in winter en zomer thermostaat voor koude of warme landen.
Aan de andere kant, als je de boel open hebt kan je er net zo goed een nieuwe in doen! De temperatuur is nodig voor de viscociteit van de olie, ideale verbranding en je koppakking is op bedrijfstemperatuur berekend. Als je lang met kapotte thermostaat rondrijd kan je dan ook problemen met je koppakking krijgen. DAn is 13.50 denk ik een waardevolle investering!
Mvg

Reinout
Reinout
 


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor 240Dman » 12 feb 2007, 00:13

Hoi,


Bedankt voor de vele reacties. Mijn vermoeden dan 70-75 graden wat aan de lage kant is, is wel bevestigd zo. Ga eerst maar eens een nieuwe thermostaat proberen (ga ervanuit dat er wel eentje in zit, auto komt oorspronkelijk uit duitsland). Moet het geld zeker waard zijn, bovendien is de koelvloeistof misschien ook wel aan verversing toe, heeft voordat ik de auto kocht ongeveer 6 jaar stilgestaan dus zeker 6,5 jaar oud als hij toen net was vervangen. De vorstbeveiliging is overigens nog wel rond de -40 graden, goei spul wat die duitsers gebruiken dus..

groeten,
Roland
240Dman
 


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor 240Dman » 12 feb 2007, 00:14

Hoi,


Bedankt voor de vele reacties. Mijn vermoeden dan 70-75 graden wat aan de lage kant is, is wel bevestigd zo. Ga eerst maar eens een nieuwe thermostaat proberen (ga ervanuit dat er wel eentje in zit, auto komt oorspronkelijk uit duitsland). Moet het geld zeker waard zijn, bovendien is de koelvloeistof misschien ook wel aan verversing toe, heeft voordat ik de auto kocht ongeveer 6 jaar stilgestaan dus zeker 6,5 jaar oud als hij toen net was vervangen. De vorstbeveiliging is overigens nog wel rond de -40 graden, goei spul wat die duitsers gebruiken dus..

groeten,
Roland
240Dman
 


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?

Berichtdoor Govert » 12 feb 2007, 00:20

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/07 17:28
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Hoe warm wordt jouw diesel?Te koud!

Berichtdoor Motormongool » 16 feb 2007, 14:33

Mijn 240D heeft ook last van een Temp-meter die veel te weinig aangeeft. Eerst versprong de Temp-meter heel erg, nu blijft die mooi +/-60 aangeven...
Eerst koelwater maar eens gecontroleerd, een beetje bijgevuld(vanwege een evt. luchtbel) maar dat hielp niet. Vervolgens de Thermostaat vervangen door een originele nieuwe,(onder begeleiding, jawelB)) en gelijk de koelvloeistof vervangen, maar dat helpt ook niet.

Nu heb ik al de aarde-aansluiting langs zien komen, maar ik dacht eigenlijk aan de sensor zelf, in het motorblok dus. Of praat ik nou poep???:S :blink:
Zoiets heb ik bij mijn Fiat 127 ook wel eens aan de hand gehad.(en ja, de sensor helemaal zelf vervangen, waardoor probleem was opgelost:P )<br><br>Bericht gewijzigd door: Motormongool, op: 2007/02/16 14:17
Motormongool
 

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten