[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Stuiterende niveauregeling : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 06:43

Stuiterende niveauregeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Stuiterende niveauregeling

Berichtdoor Mercedennys » 27 feb 2007, 01:55

Nou moe!

Rijd ik vanmorgen vroeg naar mijn werk, begint de achterkant van de auto ontzettend te stuiteren en te piepen, bij een gangetje van 30-40 km, terwijl ik naar de snelweg rij, om richting Brussel te rijden. (werk ik tegenwoordig)

Hups, aan de kant, de auto stond helemaal naar voren omhoog, de niveauregeling op tilt!!!

Ik hoorde een piep, van ontsnappende lucht en auto stond helemaal omhoog als een pimp my ride car...
Ik ben maar op de trekhaak gaan staan en staan stampen zodat ie weer tot bedaren zou komen...

nog iets verder doorgereden en toen was het weg, en heb het ook niet meer gehad.

Veerbollen zijn laatst beiden vervangen, schokdempers niet lek.
Wie heeft er tips wat dit kan zijn, moet ik iets smeren dat vast is gaan zitten, niveauregelaar?

Mercedennis
Mercedennys

Antwoord:Stuiterende niveauregeling

Berichtdoor Robert » 27 feb 2007, 03:18

Ik weet het niet maar het lijkt op lucht, is het systeem goed ontlucht? (na het wisselen van de bollen) Maar ik zou het nog even aankijken misschien is nu het laatste beetje lucht er uit
Robert

Berichtdoor Weizengelb » 27 feb 2007, 15:01

Hoı Dennis,
waarschıjnlıjk heeft het regelventıeltje dat de hoogte regelt (vıa de stabılısatorstang)te veel spelıng.
Je kunt het wel wat proberen bıj te stellen door het asje korter/langer te draaıen.
Probeer zo veel mogelıjk spelıng uıt het stangenstelsel te krıjgen. Dat veroorzaakt soms een overdreven reactıe van het systeem, heb ık ook wel eens gehad, de wagen gıng helemaal voorover staan en ık vıel zowat uıt mn stoel :S :silly:

succes mathıeu<br><br>Bericht gewijzigd door: Weizengelb, op: 2007/02/27 14:02
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Mercedennys » 11 maart 2007, 22:52

Heren,

Dank voor de tips. Is het ontluchten van de niveauregeling gemakkelijk? Ik hoorde inderdaad een sissend geluid dus lucht.

Kan ik dit zelf laten weglopen, de lucht, door het regelventiel omhoog te duwen tot er olie uitkomt, ofzo?

Adviesje graag!

Ik heb het nu nog 1 keer gehad. Toch vrij vervelend...Het lijkt wel als de motor, en dus hydraulische olie warm is, het weggaat...

Mercedennis
Mercedennys

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 11 maart 2007, 23:12

Hallo Dennis,

Dat gesis moet die juist doen, dat heeft niets met lucht in het systeem te maken!!!! Dat gesis betekend dat de gasbollen de vering omhoog pompen!

Lucht uit je olie systeem moet je als volgt er uit krijgen:

Gooi heel veel gewicht in de laadvloer van je auto (makkelijkste is om enkele volwassenen achter in je bak plaats laten nemen, buren, vrou kennissen enz ha,ha)

Wel is het handig om het boven een smeerkelder of op een brug te doen! Vervolgens start je de auto, zorg er voor dat je olie reservoir goed vol zit. Op het ontluchtings ventiel op de regelaar een doorzichtig slanggetje plaatsen en deze in een jampotje laten uitkomen. Dan mbt van steeksleutel de nippel los (dus open) draaien.

Zet hem lekker goed open zodat er met kracht olie uit kan spuiten!! Als het goed is zie je nu enkele luchtbellen mee komen en klaar is clara. Je houdt pas op tot er geen lucht meer mee komt. Daarna je reservoir weer tot maxium bijvullen natuurlijk! (kan met de olie uit het jampotje, als het mooi schoon is natuurlijk!

Kijk even naar volgende foto, misschien wordt het je duidelijk waar het zit!

Hé succes Dennis en groeten Jeroen

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 11 maart 2007, 23:23

hoi Dennis,

hier nog een foto maar dan zit die nog onder de auto!

Zo moet het lukken dacht ik zo!

groeten jeroen

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor Mercedennys » 05 apr 2007, 09:35

Jeroen,

Nou, heb het systeem ontlucht en de problemen zijn (vooralsnog) opgelost.

Thanks!
Dennis

PS Blij met je nieuwe koets? Zag hem al staan in amsterdam laatst, mooi geworden hoor!
Mercedennys

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 05 apr 2007, 22:24

Hé hallo Dennis,

Mooi man dat het je voor als nog gelukt is.
Mocht het nu weer terug komen dan ben ik bang dat je gasbollen toch stuk zijn! Ik heb gelezen dat deze dan vol met olie worden gepomp omdat het membraam lek is!

Maar misschien valt het wel mee en kun je weer naar vele optredens toe!!!!

Groeten en ja ik ben best wel blij met de auto! Maar als de "gebreken" nog verholpen zijn, kan ik echt blij zijn!! Ook wacht ik nog steeds op de foto's.

B)
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor wwwW123 » 06 apr 2007, 13:48

hallo,
ik heb het idee dat mijn achtervering van m'n 240TD helemaal niets doet, althans, het niveau-deel dan.
de wagen komt niet op hoogte, bij belasting!
heeft dit ook met lucht te maken?
het vloeistofniveau blijft altijd hetzelfde, dus geen lekkage denk ik dan..iemand een tip?
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 06 apr 2007, 14:22

Hanco,

Hier de leek. Mogelijke oorzaken:
[*]Vloeistof te oud/te dik/ te weinig/ te vuil enz. Verversen en ontluchten
[*]Stelstang hevel los op de regelaar onder je achteras
[*]Lucht

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor wwwW123 » 06 apr 2007, 16:04

dank voor snelle actie! hoe pak je het verversen aan? motor laten lopen, nippel open zetten met slangetje in potje en voorin bijvullen?
net als ontluchten? moet de wagen per se belast worden?
gr.hanco
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Mercedennys » 06 apr 2007, 20:25

Damn,

Ik had gisteravond een optreden met mijn band dus had mijn T-model tot het dak gevuld met band-apparatuur.

toen ik bij een wegafsluiting kwam moest ik even achteruit. Dus bij een automaat gaat de achterkant van de auto wipt dan iets omhoog. En ja hoor, toen bleef de auto achterkant maximaal omhoog staan. En het stuiteren was weer een een feit... Damn! Ik had een optreden dus moest wel 40km rijden om daar op te treden.

Dus ik had de niveauregelaar even met de hand naar beneden gedrukt. En ja hoor, de auto ging weer naar beneden en bleef dus laag. Sja, raar natuurlijk want eigenlijk zou ie moeten dnekne: sja, jij duwt mij naar beneden maar ik ga nu dan corrigeren en wwer op mijn oude niveau staan, nl, horizontaal. Helaas, dat bleef uit. het lijkt erop dat de niveau regelaar zelf dus niet meer in orde is.

Weet iemand of de niveau regelaars tussen T-modellen onderling geheel uitwisselbaar zijn of is er een verschil tussen de verschillende T-modellen? (200T-300TDT of serie 1,2,3)

En is een revisieset beschikbaar om de niveauregelaar te reviseren aan de binnenkant? Buitenkant is nl. van staal dus lijkt erop dat alleen de binnenkant, het regelgedeelte, revisie nodig heeft.

Graag iemand die advies kan geven!

ik rijd nu niet helemaal zeker rond en ben bang dat de achteras weer blijft 'steken' en ik stotterend/stuiterend rond rij en bang dat er daardoor dingen kapot gaan.

PS gasbollen vorig jaar allebei vervangen voor nieuwe bollen, niveau pomp werkt goed, beide dempers niet lek.

groet,
mercedennis
Mercedennys

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 06 apr 2007, 23:25

Ai, ai verelend Dennis,

Maar je verhaal lezende, vraag ik me nu af of de geel omcirkelde aanhechtingspunten dan wel goed vast zitten.
Kijk als hier speling op zit kan het zo zijn dat het bakje dan zijn werk niet meer kan doen en fout inschat wat ze moet doen!

Verder zijn deze bakjes naar mijn weten allemaal gelijk. Alleen bij de 126/124 heb ik wel eens andere gezien. Dus mocht die kapot zijn moet je hier naar op zoek. Nieuw is niet te betalen!

Op de onderdelen dag vorig jaar spraak ik met een man (die ook lid is van de W114/ W115 club en deze beweerde dat er reissie setjes in de handel zijn! Ik ben hier in Leeuwarden en Lemmer een tijd lang opzoek geweest, maar kreeg elke keer te horen dat deze setjes niet bestaan!

Dus ik weet het niet, maar het moet ergens te krijgen zijn, maar waar?????

HANCO:
Kijk eens goed op de site en oude forum omdat ik zelf een aardig handleiding heb gemaakt wat je moet doen!

In ieder geval succes er mee!
GR Jeroen

Oeps foto vergeten, maar nu als nog: <br><br>Bericht gewijzigd door: JerommekeOhjajoh, op: 2007/04/06 23:27

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor MarceldB » 07 apr 2007, 00:18

MarceldB

Keer terug naar Techniek