[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Welke aandachtspunten bij kopen van je eerste W123 : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 20:54

Welke aandachtspunten bij kopen van je eerste W123

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Welke aandachtspunten bij kopen van je eerste W123

Berichtdoor Losttraveller » 09 apr 2007, 09:49

Hallo allemaal,

Sinds een paar jaar vind ik de W123 een fantastische auto en ik wil er nu zelf een aanschaffen. Wat zijn de belangrijkste dingen waar ik op moet letten bij de aankoop?

Drie jaar geleden ben ik op vakantie geweest in Marokko. Het lokale transport gaat daar veelal per "grande taxi", wat ik daar ter plekke al fantastische auto's vond. Terug in Nederland liet de auto met niet meer los en via internet kwam ik er achter dat het om de W123 ging. Sinds dat moment loop ik rond met plannen om zelf zo'n auto aan te schaffen.

Nu heb ik eindelijk genoeg geld opzij kunnen zetten om een W123 te kunnen kopen. Ik ben echter absoluut geen autokenner of iemand met veel verstand van autotechniek. Dat gaat me er echter niet van weerhouden om toch zo'n auto aan te schaffen, maar betekent wel dat ik alle hulp (van jullie!) kan gebruiken.

Centrale vraag is eigenlijk: waar moet ik opletten bij de aankoop van een W123? Om het nog wat concreter te maken: ik ben op zoek naar een (liefst witte) W123, handgeschakelde diesel. Budget ligt rond de € 3.000,-.

Ik heb inmiddels de "Buyers Guide To Type W123 Mercedes-Benz Vehicles 1976-1984" al gevonden. Dat is toch al wel wat intimiderend gedetailleerd voor een echte leek, dus alle algemene tips zijn bijzonder welkom!

Enkele dingen die nu in mijn hoofd rondspoken:
Hoe erg is kleine roestvorming? Hoe belangrijk is het aantal gereden kilometers? Waar moet ik opletten bij het interieur. Adviseren jullie om bij een 'klassiekers dealer' te gaan kijken of juist niet?

Alvast onwijs bedankt voor jullie hulp!

Ps: mocht je zelf nog een W123 in de aanbieding hebben dan hoor ik dat ook graag.
Losttraveller

Antwoord:Welke aandachtspunten bij kopen van je eerste W123

Berichtdoor Semrick » 09 apr 2007, 10:26

Hallo Losttraveller,

Allereerst welkom bij de club al heb je dan nog geen W123.

Als je het nog niet gedaan hebt surf dan eerst uitgebreid over deze site en neem alle kennis over de zwakke (of aandachts) punten in je op. Maak daar een lijstje van en neem die mee als je gaat kijken naar een auto. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Buyers Guide die je noemt zeer nuttig en (ook met beperkte autokennis) makkelijk te lezen vind. Eigenlijk alles wat je moet weten staat daar in.

Verder kan ik je wel uit de droom helpen dat je bij een klassieker handelaar een nette handgeschakelde Diesel zult vinden voor ongeveer 3000,-. De prijzen liggen daar eigenlijk altijd wel ongeveer vanaf 5000,- euro. En zelfs dan zal er nog wel het een en ander moeten gebeuren. Bekijk de verhalen van JanBenz (van de Veluwegroep) maar eens.

Op Marktplaats worden voldoende auto's aangeboden die binnen jouw budget liggen. Die blijven echter altijd een risico. Roest manifisteerd zich bij de W123 met name op plaatsen die je niet ziet. En als er op de carosserie zichtbare roest zit dan kun je aannemen dat er meer ellende te vinden is.

Een mooie benzineuitvoering is nog wel te vinden voor 3000,- euro. Kijk ook eens rond in Duitsland. Daar liggen de prijzen toch nog net iets lager dan in NL. Ook omdat de auto daar pas na 30 jaar belastingvrij wordt en voor die tijd behoorlijk wordt aangeslagen voor wegenbelasting.
Kijk maar eens op:
http://www.autoscout24.de/
of
http://www.mobile.de/

Als je naar een auto gaat kijken neem dan iemand mee die er wel (enigszins) verstand van heeft.
Ik zal proberen enkele zwakke plekken voor je op te noemen maar de meeste staan ook al in de Buyers Guide.

Spatborden voor (roestproblemen).
Scharnierbakken motorkap (roestproblemen door vuil)
Binnenspatborden (roestproblemen-water in interieur).
Plaatwerk achter voorspatbord boven de dorpel (roest)
Onderzijde deuren (roest van binnenuit enachter de deur rubbers)
kriksteunen (roest en vaak slecht herstelde roestschade)
Achterspatbordranden (roest en/of slechte reparatie's hiervan).
Plaatwerk onder de achterbumper (roest)
Doorgezakte en of versleten stof van bestuurders zitting.
De remklauwen van de achterremmen gaan vaak vastzitten doordat deze minder hard hoeven te werken. Zeker als een auto al een tijd stil heeft gestaan.

Wat dit betreft spreek ik uit ervaring. Ik heb mijn auto (een 240D uit 1982) zelf uit Duitsland gehaald en ben al deze zaken tegen gekomen. Het is mijn 1e auto van dit type en na er al een stuk of 6 bekenen te hebben ben ik uiteindelijk toch gezwicht omdat ik het zoeken beu was. Gevolg een hoop werk. De auto is nu weer nagenoeg roestvrij (behalve de deuren) en rijdt heerlijk. Gelukkig heb ik de plaats en de tijd om veel zef te doen want anders is het niet haalbaar. Wel valt mijn auto daardoor binnen jouw budget.
Ik heb van al deze plekken en eigenlijk de hele "restauratie" foto's gemaakt dus mocht je iets willen zien laat het me even weten. Mijn auto is geen showroommodel maar dat hoeft van mij ook niet. Hij ziet er toonbaar uit en is technisch OK. Mijn ervaring is dat je binnen jouw budget ook geen auto zult vinden zonder (behoorlijk wat) roest en in technische topstaat.

Ik heb het hier op het forum al eerder iemand zien zeggen. Ik wil je zeker niet ontmoedigen om een W123 te kopen, slechts waarschuwen voor een eventuele kat in de zak.
Kijk anders maar eens naar projecten die door mij of bv. Marty op het forum zijn gezet.

Als je voor een diesel gaat neem dan een 240 of een 300. Niet dat ik de 200 af wil kraken want dat is echt onverwoestbaar maar een 240 of 300 rijdt net even iets soepeler. Die hebben toch net even iets meer vermogen. Als is dan met name de 240 nog geen snelle auto.

Zo het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Schroom anders niet om mij of de anderen op dit forum "het hemd van het lijf te vragen".

Groeten,

Eric van de Rijnstadgroep

<br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/04/09 10:31

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Losttraveller » 09 apr 2007, 10:45

Hoi Eric,

Super bedankt voor je uitgebreide antwoord. Daar kan ik zeker wat mee. Ik laat me niet ontmoedigen, maar het is wel goed om even een realistisch verhaal te horen van iemand die al wat meer ervaring heeft.

Ik sta dus nu voor de keuze om mijn budget wat op te hogen richting de € 5.000 a € 6.000 of toch de "gok" te wagen door een goedkopere auto te kopen. Blijft lastig :-), maar goed, daar kom ik wel uit...

Als er nog mensen zijn die aanvullingen hebben op het verhaal van Eric, keep on posting!
Losttraveller

Berichtdoor Semrick » 09 apr 2007, 10:58

Maar ook bij een budget van € 5.000 ben je nog niet zeker van geen roest. Kijk maar eens in dit topic.
viewtopic.php?f=6&t=2691
Deze auto zag er van buiten ook perfect uit maar bleek onderhuids toch niet zo goed als gedacht. De ellende is dat dit bijna niet te zien is.

En aan de andere kant kun je natuurlijk best een keer geluk hebben en voor € 3000,- wel iets goeds kopen.
Mijn advies is rustig blijven, niet overhaasten en niet in een opwelling kopen tenzij een kenner je verzekerd dat het echt goed is.

Groeten,

Eric van de
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor benedendijker » 09 apr 2007, 14:05

Hoi Lostraveller,
Ook welkom hier bij de 123 club.
Ik sluit me helemaal aan bij het advies wat Eric jou heeft gegeven, ook ik wil je adviseren om rustig rond te kijken en zoveel mogelijk auto's te gaan bekijken.
Het voordeel dat daar jezelf meedoet betaalt zich later uit in de vorm van een nettere auto.
Ik ben begonnen met een 114 type 220 Benzine/LPG bjr. 1968, met deze auto ben ik behoorlijk op mijn bek gegaan(ondanks mijn ervaring).
De les die ik daar mee heb geleerd, is dat je veel auto's moet gaan bekijken, van auto's steek je wat van op, b.v. hoe handelaren zwakke plekken wegmoffelelen.
Er zijn wel een aantal goede adressen die op deze topics wel ergens kan ontdekken.
Waar je in ieder geval voorzichtig mee moet zijn als leek is met een USA Benz, die zijn over het algemeen wel keihard en redelijk roestvrij, maar daar kun je bv. wel een vacuumstoring tegen het lijf lopen als je hem even in je bezit hebt, met name de climat control geeft vaak problemen, de centrale deurvergrendeling, de cruise control, en de airco zijn onderdelen die dan storingen geven.
Maar een deskundige meevragen is altijd beter(ook geen 100% verzekering) maar voor een paar tientje's vergoeding bespaar je zelf een hoop ellende en teleurstellingen.
Er zijn bij deze club nogal wat mensen die jarenlang ervaring hebben met dieselmotoren van Mercedes, je zal ze in alle windstreken van Nederland vinden.
Ik weet niet waar je woont maar in Pijnacker vlakbij Den Haag is iedere zaterdag bij de fam van Schie een sleutelclubje bezig om aan hun auto,s te werken.
De ervaring die daar aanwezig is, kan in lichtjaren worden uitgedrukt.
En zal ongetwijfeld wel een keer voorkomen dat een auto waar jij je zinnen op hebt gezet verkocht zal zijn voor dat je kan toeslaan,dat is dan wel vervelend maar er zijn er nog genoeg, meer dan wij met z'n allen kunnen betalen.
Let aub goed op je kan je euro's maar een keer uitgeven.;)
Veel succes met je zoektocht!

We horen nog van je.

Ad(Benedendijker)
benedendijker

Berichtdoor Goofy.S » 09 apr 2007, 17:54

Nou Losttraveller, ik wilde reageren toen ik je vraag zag, maar al verder lezend hebben de anderen (Eric en Ad) al het gras al voor mijn voeten weggemaaid! Mijn eerste opwelling was: vergeet het maar dat je voor 3000 euro een goeie 300D kan kopen! Aan de andere kant is het natuurlijk zo, dat je geluk kan hebben..... Ik kocht een aantal jaren geleden mijn eerste Benz na ruim een jaar zoeken. Deze was niet echt erg duur, maar wel een benzineuitvoering. Toen ik na een jaar of drie de Benz aan mijn dochter overdeed, omdat ik samen met mijn nieuwe vrouw vier auto's had (en dat vonden we wel iets teveel) had ik plotseling geen Benz meer, maar was wel tevreden met drie auto's voor twee personen. Door een bijzonder leuk toeval liep ik bij een handelaar binnen waar ik een Benz zag staan die eigenlijk altijd al mijn wens was, namelijk een diesel, weinig kilometers (aantoonbaar) en in perfecte staat van onderhoud. Niet echt goedkoop, maar toch overstag gegaan en ik rijd nu al weer bijna een jaar in een zalige 5cylinder met nu nog maar net een ton op de teller! (wel WEER vier auto's voor twee mensjes!!)

Karel

Goofy.S

Berichtdoor Losttraveller » 09 apr 2007, 22:04

Hoi Eric, Ad en Karel, bedankt voor jullie reacties. Heb dankzij jullie input nu al een zeer positief gevoel bij dit forum. Het zal inderdaad moeilijk worden om een fatsoenlijke auto voor mijn budget te vinden. Maar goed: ik ga gewoon goed rondkijken om en het meevragen of raadplegen van een deskundige gaat ook zeker helpen. Het zal nog wel even duren, maar binnen een paar maanden/weken hoop ik me dan toch een trotse W123 eigenaar te mogen noemen. Ik houd jullie op de hoogte!
Losttraveller

Berichtdoor Riczun1 » 12 apr 2007, 18:52

Leuk om dit topic te lezen, leer ik ook weer een hop van.

Ik ben namelijk ook opzoek naar een W123 en met hetzelfde bugded van 3000 euro.
Alleen wil ik een benzine uitvoering. Toch goed om al die tips te lezen. Bij mij zal het denk ik ook wel een zoektocht worden van enkele maanden.

Waar raden jullie dan aan om te gaan kijken om wat evaring op te doen?
Riczun1

Berichtdoor Semrick » 12 apr 2007, 19:37

Hoi Riczun1,

Kijken kan natuurlijk nooit kwaad. Op een foto kan een auto er nog zo mooi uitzien terwijl het dan in werkelijkheid vaak tegenvalt.
Je moet natuurlijk wel weten waar je moet kijken maar de zwakke plekken staan hier op het forum ruimschoots beschreven.
Maar hoe meer auto's je bekijkt hoe wijzer je zult worden (en vaak zul je dezelfde punten tegenkomen).

Ook in de hier al besproken Buyers Guide staat eigenlijk alles.
Hier is een Engelstalige versie te vinden:
http://mercedes-w123.net/buyers_guide.htm
Ik heb zelf een geprinte NL-vertaling maar ik heb geen idee hoe ik daar aan ben gekomen en ik heb hem helaas niet digital.

Ik heb ook nog een Duits artikel PDF die ik je kan toemailen. (ik kan hem hier niet plaatsen omdat het een PDF bestand is).

Groeten,

Eric van de <br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/04/12 19:41

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Gerrie » 12 apr 2007, 20:45

hoi riczun,

Als je de nederlandes aankoophandleiding wilt hebben, die heb ik wel voor je, maar dan heb ik je e-mail nodig zodat ik die naar je toe kan sturen.
Stuur je e-mail adres maar naar mijn pm.

Greetz gerrie

van de

Gerrie

Berichtdoor gapnyst » 13 apr 2007, 08:10

Ik heb hier nog even een aanvullende vraag op,

Ik ga voor mijn ouders aankomende zondag naar een W123 coupé kijken. Nu is deze auto echter op gas. ik ken de buyersguide, maar wat zijn de punten waar ik op moet letten bij het gas-systeem... zijn er puntjes die kunnen opvallen tijdens het rijden? en kan ik aan de installatie het een en ander ontdekken, wat tot dure reparaties in de toekomst kan lijden?

Daarnaast nog het nodige papierwerk, wat hoort er allemaal bij een complete en gekeurde gasinstalatie?

Ik zie uit naar de reacties!

Mvg Gijs
gapnyst

Berichtdoor MarceldB » 13 apr 2007, 09:53

MarceldB

Berichtdoor wwwW123 » 13 apr 2007, 10:01

algemene tip bij kopen oude merc; kijk onder de matten, daar moet de auto droog zijn en geen roest hebben. neem een magneet mee!! zet die op wielkastranden, dorpels en andere plaatsen waar je niet goed zicht hebt. een zwakke magneet blijft op goede plaat wel zitten maar valt er bij klodders plamuur vanaf.... logisch. :-))

auto op gas kopen: kijk hoeveel km's hij op gas gelopen heeft. m.u.v. de V8 motor; als de motor al paar jaar op gas loopt kunnen de kleppen uitgesteld zijn en kan er een reparatie/vervanging/revisie van de cylinderkop aan komen. dus meteen kosten.

diesel kopen; hoe meer je gaat betalen, hoe meer zekerheid/kwaliteit je mag verwachten. dus; waarom geen compressietest verlangen, als je bijv. 5000 euro voor een auto gaat betalen. compressiewaarden zijn wel op te vragen hier en daar.

3000 euro voor een goede diesel; moet lukken, als je inderdaad zelf goed gaat zoeken. wat rotte plekjes hou je wel altijd voor die prijs, maar de basis moet goed zijn.

algemeen; als je niet zelf wilt/kunt sleutelen dan kan onderhoud duur worden. ik weet het uurloon van harry van de site niet, maar bij Mercedes is het in ieder geval hoog. wat kost zo'n prof. eigenlijk? weet iemand dat?
voordeel vind ik wel: verslijtdelen van de W123 vallen mee in de prijs.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Riczun1 » 13 apr 2007, 10:53

Riczun1

Berichtdoor Gerrie » 13 apr 2007, 11:17

hoi riczun1,

heb je wat aan de lijst?

ik denk het wel het is dezelfde als de engelstalige alleen vertaald.
veel succes met het zoeken.

Greetz Gerrie
Gerrie

Antwoord:Welke aandachtspunten bij kopen van je ee

Berichtdoor Trouwkoets » 13 apr 2007, 13:17

Trouwkoets

Berichtdoor Riczun1 » 13 apr 2007, 17:21

Riczun1

Antwoord:Welke aandachtspunten bij kopen van je ee

Berichtdoor Gerespecteerd » 14 apr 2007, 20:21

Hallo,
In januari zat ik in net dezelfde situatie als jou. Ik wou namelijk een oldtimer Mercedes diesel en had een budget van €3000.
Ik ben eerst gaan kijken naar een bar8 (W114) en dat viel serieus tegen. De volgende wagen die aan mijn buget en eisen (moest gekeurd worden voor verkoop in Belgische autokeuring) voldeed was een W123 240D (Die ik toen nog vrij lelijk vond :$).

Ik wist niets van wagens af en heb wel eens zitten kijken of ik geen roest vond maar ik had er geen flauw idee van waarop ik moest letten. Een testrit met die lange motorkap met ster op voor me en ik was als Volvo V40 rijder onmiddelijk verkocht.

Toen ik de auto leerde kennen met veel hulp van internetfora was ik in eerste instantie erg teleurgesteld en dacht ik dat ik een slechte zaak had gedaan.

-Er bleek wat speling op de stuurinrichting te zitten. (Waarover ik ondertussen weet dat dat haast "normaal" is en helemaal niet erg als je het gewoon bent.)
-Ik had een 4-tal gaten in de achterspatborden ontdekt onder een laag "rutex"-verf. (Deze heb ik gewoon dichtgekit)
-De bodem kwam vol water te staan. Er zaten 2 grote gaten in het afwateringsgootje van het schuifdak en een gaatje in de linkerscharnierbak. (Schuifdak dichtgemaakt met siliconen en scharnierbak geschilderd en dat gaatje ook dichtgemaakt, de bodem is inmiddels volledig uitgegedroogd en gelukkig nog roestvrij)
-De achteruitversnelling kraakt verschrikkelijk (maar niet als je zeer traag schakeld, wat je ook snel gewoon bent)

In het begin vond ik ook dat het leek alsof de motor zou ontploffen aan 140 per uur en dat de wagen dan geen baanligging meer had maar ook dat went allemaal.

In het begin leken de problemen me immens maar ik heb alles zo goed als gratis hersteld, niet op de beste manier maar nu is de wagen toch droog en blijf ik binnen mijn budget.
Waarom ik dit allemaal vertel is om aan te tonen dat je als beginner zelfs wat problemen zo kan oplossen.
Uiteindelijk ben ik enorm tevreden en trots op mijn W123.

Wat ik als leek ook als eerste heb gedaan is mijn kleppen afgesteld en alle filters en olie heb ik vervangen zodat de wagen er weer een tijdje tegenkon. Dat alles verliep heel erg vlot en ik ben er zeker van dat je met behulp van internet al een heel eind komt als beginner.

Als ik zie wat er in België zoal te koop komt te staan lijkt het me zeker niet onmogelijk om net zoals mij een 123diesel te vinden voor jou budget, hetzij dan een zoals de mijne met een paar niet onoverkomelijke problemen.
Succes!
Gerespecteerd

Berichtdoor Harrie » 14 apr 2007, 23:49

Voor een ieder die hier wat aan heeft.....
voor € 50,00 kun je bij Klasse Klassiek een aankoop keuring laten verrichten.
Dan heb je een kijk op de wagen, zowel de carosserie als het technische gedeelte.
Deze keuring heeft al menigeen voor een te dure aankoop behoed.
Voor afspraken kun je bellen, 0346-280004, of 06-52304007.
Met vriendelijke groeten Harrie Puite.

Harrie

Berichtdoor John1965 » 16 apr 2007, 20:57

Hoi Losttraveller,

Ook namens ondergetekende alvast op voorhand welkom in de wereld die W123 heet.

Wat mijn ervaring is geweest met het aanschaffen van een W123 is dat veel lezen en naar auto's kijken erg leerzaam is. Wij hebben onze 200T in januari uit Duitsland gehaald.

Ik zou zeggen ga gerust een aantal W123s bekijken en berijden. Alleen ga er zonder geld heen (dat vermijdt een impulsaankoop) en ga er vanuit dat je hem toch niet koopt. Loop iedere auto helemaal na en zoek naar zaken die niet 100% zijn. En beduvel jezelf niet door zaken af te wimpelen als ach dat valt wel mee want zoals je al weet heeft de W123 het volgende potentiele probleem: ROEST. Alhoewel de mate waarin het meest te maken heeft met hoe de auto behandeld is kan ook het bouwjaar van invloed zijn. De eerste serie W123 bijvoorbeeld zijn gebouwd van italiaans staal wat qua kwaliteit niet echt fantastisch was. Dit tesamen met het feit dat deze auto's in feite zonder enige vorm van roest bescherming de fabriek verlieten zorgt ervoor dat roest een groot probleem kan zijn. Mijn eerste W123 die ik bekeek was een 1979 en alhoewel hij er goed uitzag was hij na 4 uur! nalopen helemaal afgekeurd op roest problemen varierend van deuren, balken tot schuifdak en alles er tussen in.

- Ik heb in mijn research heel veel gehad aan de volgende websites:
Leuke achtergrond informatie http://www.astralsilber.de/
- Heeel veel informatie mbt waar je voor uit moet kijken (hoofdstukje Kaufberatung) http://www.surfblau.de/
- Idem dito http://www.benzgarage.de/

Uiteraard zijn deze websites wel in het duits dus ik hoop dat je aardig met je duits overweg kan. Ik heb de hele lijst "kaufberatung" een paar keer meegenomen naar auto's en simpelweg nagelopen en afgevinkt. Dit gaf overigens wel wat rare blikken van de verkopers ;-)

In ieder geval sluit ik me aan bij de suggestie voor een aankoopkeuring. En oh ja een complete onderhouds historie, zeker in het geval dat het een (recente) import auto zou zijn. In dat geval vraag dan ook om de orginele registratie (voor duitsland de groen fahrzeugbrief), alle sleutels en de handleiding.

En tenslotte mijn laatste advies: in het geval van een W123 lees je overal "goedkoop is duurkoop". En als een auto het net niet is zoek dan rustig verder want er zijn er genoeg gebouwd. En als je bereid bent wat meer moeite er in te steken ga dan ook eens als is het voor de gein in duitsland kijken. Over het algemeen gaat men daar beter met het onderhoud om.

De kilometerstand in het algemeen kan gecheckt worden aan de toestand van de auto want de staat van de bekleding (doorzitten en versleten), stuur, pedalen en pook. Ga ook op alle stoelen zitten of die niet doorgesleten zijn.

Op basis van de eerder genoemde websites ben ik begonnen aan een checklist die overigens nog grotendeels in het duits als je belangstelling hebt stuur me dan even een PBtje met je e-mail.

Gga in ieder geval veel kijken en rijden en doe dat ook eens in hele dure(goed?) autos zodat je vergelijkingsmateriaal hebt. Je kan tenslotte nooit teveel vergelijkings materiaal hebben. Oh ja en neem een fototoestel mee (de flits brengt maakt vaak zaken zichtbaar die je anders niet ziet). En fotos kan je makkelijk opsturen naar iemand voor een 2nd opinion.

Als je serieus een auto overweegt schrijf dan in ieder geval het chassis nummer op wat begint met WBD123 en check dat even online. Dan weet je nog wat meer van de auto ook wat er orgineel aan fabrieks accesoires opzatten.

Nadat ik al mijn huiswerk heb gedaan heb ik besloten om het algemene advies te volgen wat ik met name op de duitse websites vond en dat is om mijn geld te besteden aan een goede koets (wat betekende meer geld) ipv een goedkopere opknapper.

Nou hopelijk heb ik nog iets toegevoegd aan wat er al gemeld was. Succes met je zoektocht en je weet waar je ons kan vinden.

groeten

John
John1965

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto