Er is al meer over dit onderwerp op dit form geschreven, met dit topic hoop ik mensen toch nog wijzer te maken door mijn 240D als proefkonijn in te zetten en wat foto’s te plaatsen. Een soort ultimate topic over redenen van olieverbruik/verhoogde carterdruk.
Wat is het geval?
Mijn 240D uit augustus 1981 en toen gekocht met 102.000Km (aantoonbaar) kampt al vanaf het begin met een exorbitant olieverbruik, nl. 1 liter op 1 tank.(zeg 850Km).
Enkele feiten op een rijtje:
- De auto heeft tussen juni 2004 en augustus 2006 stilgestaan in Zuid-Duitsland.
- Intussen zijn we 16.000Km. en 8 maanden verder, maar nog geen verbetering
- Het dieselverbruik is voorbeeldig: in de zomer haal ik makkelijk 1:14 - 1:15
- Compressie is 22-22-21-22
- De zogenaamde carterdruk (schijnen de meeste te hebben) is weer niet goed: als ik bij stationair (laagste stand) en warme motor de olievuldop los draai wordt die er ongeveer afgeblazen, met veel oliegespetter
- Koude start is geen probleem, ook niet ’s-winters.
- Auto klinkt goed, dus als een echte knikkerbak.
- Bij het rijden komt er dus rook uit de uitlaat, de witte auto wordt dus ook heel snel lichtgrijs.
- Heb al een origineel MB tankreinigingsmiddel in de tank gegooid.
- Ook heeft de motor al een motorreiniging met teflon gehad bij Harrie. Gevolg was wel dat de motor nog iets zuiniger ging lopen.
- De laatste paar maanden gooi ik er af en toe 10% benzine bij, schijnt een diesel wel lekker te vinden.(mede op aanraden van Wegenwachter
Paul Snip die er goede resultaten mee
bereikt heeft).
- Er is naar mijn weten nog nooit plantaardige olie ingegaan.
- Het motorblok zelf is vrijwel droog, dus geen lekkage.
- Het luchtfilter is recent vervangen, en ziet er nog prima uit. De vorige was inderdaad wat grijzig…
Heb hier en daar rondgevraagd, en wat ik al gehoord heb:
- Uitgedroogde klepsteelrubbers (goed mogelijk gezien de tijd dat de auto heeft stilgestaan)
- Olieschraapveren die vastzitten (idem)
- Forumlid
BOY heeft in een topic al eens gerept van een specifieke rubberen ring die uit kan drogen waardoor de motor op mengsmering gaat lopen, net als bij mij het geval is dus.
Als de eerste 2 mogelijke oorzaken debet zijn aan het olieverbruik zal de motor deels uit elkaar moeten, van de 3e weet ik het niet zeker.(maar als we toch bezig zijn…)
Vanmiddag haalde ik het luchtfilterhuis van z'n plek, en wat ik daar aantrof deed me toch wel een beetje schrikken, hieronder de foto’s:
Onder het luchtfilter wat het letterlijk zwart en smerig van de olie. Na de situatie nader bekeken te hebben kwamen er toch wat vragen bij me op:
De lucht die via het filter wordt aangezogen gaan het gat in naar de cylinders via 4 luchtkanalen (duidelijk zichtbaar als 2 paren).
Door de (hoge) carterdruk komt er veel olie in dezelfde ruimte als waar de lucht doorheenkomt. Als de olie dan via de luchtinlaten de cylinders wordt ingezogen zou dat (deels) mijn olieverbruik en de rook uit de uitlaat verklaren, toch?
Conclusie: caterdruk verlagen zodat er (bijna) geen olie meer onder het luchtfilter komt, juist?
1 -Waar komt die hoge carterdruk vandaan?
2 -Hoe kunnen we die verlagen?
3 -Zou dit alleen mijn olieverbruik verklaren, of is het waarschijnlijker dat er meer aan de hand is?
4 - Is het verstandig om hier lang mee rond te blijven rijden?
5 - Wat zijn de gevolgen op lange termijn?
<br><br>Bericht gewijzigd door: Motormongool, op: 2007/04/30 20:21