Voor zover ik begrepen heb wordt de originele distributieketting van de 230TE niet voldoende gesmeerd. Het originele type is vervangen door een ontwerp met een kleine uitsparing in de asjes waardoor de ketting beter gesmeerd wordt. Mijn inschatting is dat daarmee het 'zwakke' punt een 'aandachtspunt' is geworden: Regelmatig onderhoud voorkomt verrassingen.
Blijft natuurlijk over de relatief grote kracht (grofweg 2x zo groot als bij een dubbele ketting) en het zeer grote aantal lastwisselingen waardoor rekening moet worden gehouden met schade door vemoeiing.
De werkplaats CD-rom geeft een goed beeld van de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd voor het vervangen van de ketting. Daar wordt alleen de ketting vervangen.
Wiebren adviseert om ook de tandwielen (kruk, nok, spaninrichting?) te vervangen omdat het 'inslijt'. Echter, bij diesels wordt de ketting pas vervangen bij revisie (heel veel km'ers), en we hebben het bij de 230E motor over regulier onderhoud.
Als ik alles bij elkaar schuif kom ik tot het volgende:
[*]Elke 10.000 stand kettingspanner controleren met de mal (vraag: hoe ziet die er uit en hoe gebruik je hem). Ketting vervangen als de stand van de spanner buiten toleranties zijn.
[*]Regulier elke 100.000 km distributieketting vervangen
[*]Ketting vervangen als smering niet optimaal is geweest
[*]Bij motorrevisie (3/4 tkm?) alle bewegende delen van de distributie vervangen
Ik zeg maar wat, dus hecht hier niet teveel waarde aan.
Graag reacties.
Caspar<br><br>Bericht gewijzigd door: ijzerloo, op: 2007/02/01 11:16