Hier een paar aandachtspunten bij de aanschaf van een Mercedes-Benz W123
Voor aspirant W123 kopers misschien wel handig om uit te printen en mee te nemen bij de koop.
Aanvullingen kunnen worden bijgevoegd.
1; Kijk goed in de scharnier bakken van de motorkap, of hij daar roestvrij is.
2; Kijk onder alle matten of hij droog is en niet roestig is.
3; De krik steunen, goed controleren op roestvorming.
4; In de kofferbak kijken naar roest vorming in de reserveband bak,.
5; Kijk ook in de kofferbak onder de hoedenplank in de hoeken, daar wil ook nog wel eens roestvorming voorkome, door water afvoer onder de rubbers door.
Ga desnoods even over de kop in de kofferbak hangen om het goed te bekijken.
6; Voel eerst even met de hand op de motor of die goed koud is, dan weet je zeker dat de man hem eerst niet warm heeft laten lopen.
Kijk eerst of de motor goed droog is bij de koppakking, en olie keerringen.
Pak de olievuldop er af en kijk of er sludge aan gekleeft zit.(wit schuimachtige drek).
Start de motor, en kijk of er niet abnormaal veel rook uit de uitlaat komt, in het begin zal er eerst wat condens water verdampen, maar als ie warm is is dit over en mag hij niet roken.
Zwarte rook duid op verbrande olie.(slechte, ov gebroken zuigerveren, klepseals lek)
Witte rook duid op koelwater wat verdampt.(lekke koppakking naar binnen toe, koelwater komt in de verbrandings ruimte en verdampt en gaat door de uitlaat naar buiten).
7; draai de olievuldop er af en leg deze los op de vulmond, de dop mag er nu niet af worden geblazen, doet ie dit wel, dan heeft ie te veel carterdruk.
(carterdruk wordt veroorzaakt door lekke zuigerveren, de compressiedruk lekt langs de zuigers naar het carter, waar door er een enorme druk in het carter (onder de zuigers) ontstaat, en deze gaat via het kleppendeksel door de carter ontluchting naar de luchtinlaat.
8; Ga een stuk te rijden met de auto, en ervaar hoe de motor zich houd bij verschillende toeren tallen.
Bij veel trillingen kan het zijn dat er een of meer motor steunen versleten zijn.
Voel of er ook trillingen bij de aandrijfas weg komen, en luister of de cardan niet te veel zingt.
Bij een automaat voelen hoe hij schakeld, gaat dit soepel, of shoks gewijs.
Hangeschakeld hoord dit ook soepel te gaan.
Bij een handgeschakelse bak is het belangrijk ook de koppeling te testen.
rijd met de auto, in de 2e versnelling, zet de linker voet op het rempedaal, en de rechter voet op het gaspedaal.
Door nu gas te geven en stevig te remmen moet het toerental afnemen, en op den duur de motor bina doen afslaan.
dan is de koppeling goed.
Gaat het toerental niet naar beneden, of neemt zelfs toe, en de auto remt af dan is de koppeling aan vervanging toe.
Voel ook tijdens het rijden of er veel speling op de stuurinrichting zit, is dit heel veel, dan moet in het ergste geval het stuurhuis worden vervangen.(€700,00)
Is het een geringe speling dan kan dit in de meeste gevallen worden weggesteld door de stelbout boven op het stuurhuis.
9; bekijk de banden, ook controleren op droogte scheurtjes op de wangen.
Kijk goed of de voorbanden niet scheef zijn afgesleten, is dit wel zo, dan moet de auto worden uitgelijnd.
Stoep randje geraakt, of een aanrijding gehad, dus wees alert op kenmerken hiervan.
10; Kijk goed naar de voorspatborden, staan de punten van de spatborden gelijk met de motorkap, zijn de naden overal even breed, zo ook bij de deuren, en spatborden.
Zijn de naden onevenredig, of erg groot, dan is er het een en ander vervangen, of door schade of door imitatie onderdelen.
11; kijk goed naar de bekleding, zijn de stoelen niet doorgezakt?
Dit zijn heel wat punten die toch wel belangrijk zijn.
Niet op ieder punt hoeft de koop niet door te gaan, maar geeft je wel argumenten om de prijs te drukken, en weet je wat je te wachten staat met toekomstige reperaties, en kosten.
Meestal kun je de meeste zaken zelf goed repareren, of door een kennis.
De techniek van deze voertuigen is nog te bgrijpen voor de doe het zelver, en hoef je niet voor ieder akkefietje aan de computer om te testen.
Veel succes met de aankoop.