[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vanachter aangereden : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:48

Vanachter aangereden

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Vanachter aangereden

Berichtdoor Reinout » 11 mei 2007, 20:04

Hallo,

Helaas ben ik net van achteren aangereden. Naast dat mijn achterbak nu een klein beetje kleiner is (niet zo heel erg) gaan ook m'n achterportieren wat slechter dicht, is 1 dorpel gescheurd en 1 spatbord gescheurd. Aangezien de staat van mijn carosserie niet heel fantastisch is, vrees ik het ergste bij taxatie.

Vandaar mijn vraag, wie weet er een schade taxateur die de waarde van een W123 goed in weet te schatten? Wie weet er meer over minimale uitkeringen bij total loss? Het ziet er namelijk naar uit dat ik op zoek moet gaan naar een nieuwe Benz...:(

Alvast bedankt,

Reinout
Reinout

Antwoord:Vanachter aangereden

Berichtdoor alex240diesel » 11 mei 2007, 22:34

Je kan altijd je auto terug kopen en hem laten rechtrekken en dan verder zelf restaureren, kost een hoop geld, tijd, zweet en tranen.

Tranen die we nu ook al laten wegens dit mogelijke verlies. Sterkte ;)

alex240diesel

Berichtdoor MarceldB » 11 mei 2007, 22:39

Dat is niet tof, Reinout. Succes met de afhandeling.
MarceldB

Berichtdoor Pieter » 11 mei 2007, 23:48

:( :unsure: POTVERDIKKEME!!!! :( :unsure:

hoe is het gebeurd? was het jouw schuld, of gaat iemands no claim er helemaal aan?

potverdrie zeg, das nou nog eens echt balen...en juist nu je zo'n plezier had van je autootje en er allerlei kleine dingetjes mee deed (nieuwe startmotor enzo...)

als je em weg moet doen haal je toch wel alle goede onderdelen eruit?

dan een andere diesel zoeken, kun je zo verder met je olie-installatie...

succes ermee Reinout!

als je me ooit nodig heb, meel/bel maar, ok?

groet
Pieter
Pieter

Berichtdoor Mano » 11 mei 2007, 23:53

Dat is balen zeg Reinout, ik hoop dat het snel kan worden afgehandeld en dat je auto er snel weer bovenop komt.

Succes ermee,

Groet uit Amsterdam,

Mano :)
Mano

Berichtdoor janbenz1 » 12 mei 2007, 12:46

Nou dat is dikke ....,

Als er een expert bij komt van de tegenpartij, probeer dan om hem bij een garage of schadebedrijf neer te zetten die voor je wil onderhandelen.
Zo dat je de hoogste prijs er voor krijgt.
Het wil nl nog wel eens dat de schade man de expert weet te overtuigen van meerwaarde voor de eigenaar.
Een verhaal over nostalgische waarde wil ook nog wel eens helpen, dat ziet een expert vaak niet, maar als je de motorkap open trekt, en het interieur laat zien weten ze vaak wel dat ze met een liefhebber te doen hebben.;)
Alle beetjes helpen.

Veel succes, en ik hoop dat je er een beetje naar tevredenheid uitspringt.

Groet Jan.:)
janbenz1

Berichtdoor Pietje » 12 mei 2007, 21:12

Ik sluit me aan bij JanBenz1.
in ieder geval geeft dit toch maar weer aan hoe belangrijk een taxatierapport kan zijn.
Het kost je rond de 100.-, maar kan voor de twee jaar erna veel rompslomp schelen. Daarnaast hou ikzelf ook nog een een soort logboekje bij in Excel wat er sinds mijn taxatie gebeurd is en de kosten ervan.

Voor de verzekering heeft een wagen van 25 jaar in ieder geval geen waarde meer (tenzij getaxeerd), dus speel inderdaad op emotie en benadruk de kwaliteit van de auto.

Succes met afhandelen.
Pietje

Berichtdoor Wiebren240D » 13 mei 2007, 23:07

Hallo Reinout

zet er nu eens een foto van de schade hier neer.
ik denk dat er wel mensen binnen de club zijn die er wel kijk op hebben om te zeggen deze is weg of is nog te reden.

ik denk zelf dat het een heel karwei word om de auto weer klaar te krijgen tenminste na het lezen van jou verhaal achterdeuren gaan niet meer zo open en dicht als het moet dan heeft de auto wel een klap gehad maar ik wil het eerst wel eens bekijken hoe erg het is.

maar ik wens je veel sterkte met het nemen van het besluit houden of sloopen

de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Reinout » 14 mei 2007, 11:55

Om te beginnen; bedankt voor het medeleven!

Ik ben net bij de taxateur van een schadebedrijf geweest, hij schatte repareren van de schade op +/- 3500 euro. Het ziet er niet zo heel erg uit van buiten, maar blijkbaar is er toch wel wat krom!
Economisch is hij total-loss, de expert van de tegenpartij moet nu gaan bepalen hoeveel ik ervoor terugkrijg, maar dat zal hoogstens 1000 euro zijn! De schade expert wilde hem wel kopen voor 500e, dan ging hij zelf de schade repareren. hopelijk helpt hij een beetje een goed bedrag van de tegenpartij te krijgen. Hij doet het nog wel prima, dus tot ik meer over het bedrag weet blijf ik lekker doorrijden. Daarna zien we wel weer.... Gelukkig heb ik net nieuwe APK, dus kan nog maximaal een jaar doorrijden ;)

Groet,
Reinout

Berichtdoor janbenz1 » 14 mei 2007, 12:47

Als de taxatuer er heil in ziet, zou ik hem lekker zelf houden.
Maak hem weer mooi op, er zit vast wel leven in de zaak.

Succes Jan.
janbenz1

Berichtdoor Reinout » 05 jun 2007, 12:07

De schade expert van de tegenpartij is net langsgeweest, hij "geeft" me er 750 euro voor. De roest aan de carosserie was het enige wat hem opviel, dat de auto motor-technisch goed is maakte hem niks uit (dat zijn ze toch allemaal, zei hij). Hij wilde me eerst met 650 euro afschepen, maar na wat gelul van mijn kant heb ik het nog tot 750 op weten te schroeven :unsure:

Het schijnt dat er als er een taxatie rapport zou zijn geweest, daar naar zou worden gekeken. Het is al vaker op dit forum verteld; ik kan nu dus ook iedereen aanraden zo'n rapportje te laten maken, anders wordt je na een aandrijding verneukt waar je bijstaat!

Ik blijf voorlopig rustig doortuffen, want met 750 euro kom ik niet ver als ik de boel ga repareren!

Mvg

Reinout<br><br>Bericht gewijzigd door: Reinout, op: 2007/06/05 12:08
Reinout

Berichtdoor Toontje » 05 jun 2007, 15:53

Hoi Hoi reinout
Ik weet niet bij wie je verzekert ben maar ik heb een ongevallen hulpdienst erbij en die regelen dat dan verder voor mij.
En als je niet op het geld zit te wachten moet je daar niet mee akoord gaan.
Die man zit er aleen maar om minder geld te moeten uitkeren gewoon protest indienen en je kan zelf onderhandelen met die man heb dat ook al eens moeten doen en wat of dan de dagwarde is is dan jammer gewoon kijken wat er te koop staat in ongveer de zelfde staat en dat als uitgangs punt nemen.
en anders nog een andere taxateur vragen.
Gaat allemaal wel langer duren dan maar kom je er wel beter aan uit hoor scheelde bij mij toen 3000 gulden
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor Wiebren240D » 05 jun 2007, 18:52

Hallo Reinout

wat Toontje zegt is waar laat je niet met een kluitje in het riet sturen die auto heeft waarde heb ik ook al eens meegemaakt.

maar idd met een Taxatie raport erbij ja moet je verzekering het ook nog goed vinden dat die persoon een Taxatie raport schrijft en de waarde vast stelt heb ik ook gehad niet bij de gooie laaten taxeren zit je nog zeggen ze gewoon niet erkent vis je nog achter het net

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Roel280€ » 06 jun 2007, 01:04

Heb zelf net ook mijn taxatierapport binnen. Doen! het zegt niets over de verkoopwaarde, maar als ze 11 mille aangeven voor een auto die ik voor de helft heb gekocht, weet ik dat er in ieder geval nog iets te repareren valt bij een kop-staartje...:blink:

Succes Reinout!
Roel280€

Berichtdoor Hans230CE » 06 jun 2007, 10:22

Nu weet ik niet hoe dat is bij Nederlandse verzekeringen, maar hier in het Belgenland bestaat de mogelijkheid dat indien je niet akkoord gaat met de "expert", die eigenlijk de zakkenvuller is van de tegenpartij, je een zelfde wagen kan eisen in de toestand van voor het ongeval. Dit heeft me destijds bij een zware aanrijding met mijn eerste Volvo een hoop meer opgebracht dan het originele bedrag. Zeker bij oudere, in ons geval oude:whistle: troeteldiertjes, die schaars zijn in goede toestand, is dit misschien een optie als het bij jullie ook kan. Eigenlijk een beetje blufpoker en aangezien je zelf zei dat je door de nieuwe APK nog een tijdje kon rijden........

Succes met de afhandeling van je schadegeval

GTZZ Hans
van ant zeetje <br><br>Bericht gewijzigd door: Hans230ce, op: 2007/06/06 10:23

_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja

Berichtdoor Jeroen » 06 jun 2007, 12:04

zo nog maar eens ergens van het internet geplukt:

Taxatie volgens Art. 275 Wetboek van Koophandel (WvK)
U wilt uw klassieker (of Youngtimer) WA-casco (�all-risk�) of WA beperkt casco (brand en diefstal) verzekeren? Voorkom daarbij verrassingen achteraf en sluit een klassiekerverzekering af met vermelding van de waarde van uw auto!

Het beste bent u daarbij af met de zogenoemde “taxatie conform art. 275 WvK�. Dit artikel bepaalt dat indien de waarde van uw voertuig door een door de verzekeraar geaccepteerde deskundige is vastgesteld, hij gehouden is aan deze taxatie. Hij moet u te allen tijde het overeengekomen schadebedrag zonder discussie uitbetalen, tenzij hij bedrog uwerzijds kan aantonen. Een door de Arrondissementsrechtbank Beëdigd Taxateur is voor verzekeraars veelal de enige geaccepteerde deskundige.

Het is in ieder geval belangrijk dat er in uw polis duidelijk vermeld staat dat de waardebepaling overeenkomstig artikel 275 WvK heeft plaats gevonden. Indien dat er niet bij vermeld is moet u uitgaan van de waardebepaling conform artikel 274 WvK waarbij op basis van de dagwaarde uitgekeerd mag worden. Dat kan een lastige en langdurige discussie gaan worden. Controle op vermelding daarvan in de polis is aan u! Taxaties hebben voor de verzekering een beperkte “houdbaarheidsdatum�. Over het algemeen is dat 2 tot 3 jaar. Op een verlopen taxatierapport kunt u geen verhaal meer halen. Zonde dus! Het is uw eigen verantwoording en vaak herinnert uw verzekeraar u niet aan een verlopen taxatierapport

Even nog voor de goede orde: dit soort taxatierapportern heeft dus alleen zin in combinatie met een casco verzekering (all-risk). Wat dus niet gaat is gewoon een WA-verzekering afsluiten en een taxatierapport laten opstellen. En dan bij schade die door derden wordt veroorzaakt denken dat de tegenpartij gehouden is aan jouw taxatierapport.

Dus taxatierapport en cascoverzekering gaan samen! En let dus op dat de vermelding conform art 275 WvK. Overigens is dat volgens mij conform art 275 WvK.

Er zijn ook assuradeuren die conform art 274 WvK verzekeren en dat de waarde garanderen ook via een taxatierapport.

Ik heb meerdere klassiekers en altijd alles volledig casco met taxatierapport verzekerd gehad. Helaas heb ik aan zowel mijn Alfa Spider en ook aan mijn MB meerdere malen forse schade's gehad. Dan ben je blij met je specifieke klassieke verzekering. Ik mag zelf bepalen bij wie ik de auto laat herstellen. Bovendien wordt het geld aan mij uitgekeerd en kan ik zelf in overleg met het schadebedrijf bepalen hoe een en ander daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Tegenwoordig zijn volgens mij dit soort taxateurs niet meer formeel beedigd. Soort van vrij beroep geworden. Dus altijd van te voren checken bij de verzekeraar wie voor hen acceptabele taxateurs zijn.

Autoclubs hebben vaak speciale arrangementen met taxateurs en verzekeraars. Zou heeft de Alfa Spider club een maal per jaar een taxatiedag waar je tegen gereduceerd tarief je auto kunt laten taxeren. Ook hebben wij bij de KNAC een speciale collectieve regeling voor onze Spiders weten te verkrijgen.

Als er interesse is voor een dagje taxeren wil ik dat wel organiseren. Dan moeten er wel minsten een auto of 10 verschijnen. En ik zou het willen organiseren bij Wolter Grateman die ik via mijn Alfa Spider activiteiten ken. Interesse???

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Roel280€ » 06 jun 2007, 23:32

Idd is taxateur een vrij beroep, maar dan vooral in de zin van de opleiding. Er gelden wel examens voor (verschillen per vakgebied natuurlijk), met na het behalen hiervan registratie in het register. Eenieder dient zichzelf te scholen, maar wordt wel landelijk getoetst en geregisteerd.
Roel280€

Berichtdoor 2m1300TDT » 07 jun 2007, 19:42

kan zo'n taxatiedag niet gecombineerd worden met een technische dag?
iedereen die rijdt is verzekerd (nou ja iedereen...)
dus je verzekering zal dan maar net in die periode aan verlenging, vervanging toe moeten zijn, alleen nieuwe eigenaren hebben nog geen verzekering.

Maar het idee is goed, andere clubs kennen het ook.

2m1300TDT

Berichtdoor Reinout » 08 jun 2007, 18:38

Voor mij is het helaas te laat :(

Nou moet ik erbij zeggen dat ik alleen WA verzekerd was, volgens het bericht van Jeroen is het dan nog maar de vraag of de taxateur er iets mee doet.
Volgens de taxateur had ik met een taxatie bericht en WA in ieder geval iets om van uit te gaan. Nu ben ik helaas het zaadje. Ook nabellen heeft geen zin gehad, 750 euro is alles wat er voor mij inzit. Verhalen over vervangingswaarde komen alleen voor bij casco verzeringen, niet bij WA zaken.

Dan maar doorijden tot de APK verlopen is, daarna wordt het een enkele reis Marokko voor mijn touwe Benz.

Mvg
Reinout
Reinout

Berichtdoor 250petrolgrun » 08 jun 2007, 21:57

Beste Reinout,

Als jou APK verloopt geef mij dan even een belletje?
dan blijft jou auto mischien wel voortleven;)

Groeten, Arno
250petrolgrun

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto