[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Een W123 kopen! tips : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 18:40

Een W123 kopen! tips

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Een W123 kopen! tips

Berichtdoor McDriver » 31 okt 2007, 17:59

Hallo w123clubleden,
Mijn naam is Michiel en ik woon in Groningen.
Ik ben op zoek naar een goede auto om mij naar mijn stage te brengen.
Ik heb de Mercedes 200 altijd een hele mooie auto gevonden en ik heb er nu tijd/ geld voor dus ik wil hem graag kopen.
Hebben jullie tips voor mij?
Waar moet ik op letten?
Zijn er dingen (behalve roest) die mij veel geld kunnen gaan kosten?
Zijn er dingen die kapot kunnen zijn/ bijna kapot die mij kunnen opvallen als ik het weet te zoeken?
Dus. Jullie snappen wat ik bedoel.

Tips!
Ik ga maandag de 5de november naar een 200D kijken uit 06/1982 met origineel (aantoonbaar) 156000 op de teller.
Hij staat al wel sinds 2004 stil.. nouja stil hij is niet meer op de weg geweest, maar wel alle jaren door de APK gekomen (Duitsland dus TUV).
Dus zijn er dan standaard problemen?

Ik wil graag met jullie forum mee gaan doen, maar zonder W123 heeft dat weinig zin...
Dus geachte leden, kom op!
Bedankt!
McDriver

Re:Een W123 kopen! tips

Berichtdoor 250petrolgrun » 31 okt 2007, 18:15

Lijst met zwakke punten van de w123-algemeen.

De W123 heeft een aantal zwakke plekken, die door de tand des tijds alleen maar erger worden.

Als men dus een W123 type wil gaan kopen is het raadzaam, om deze lijst even uit te printen.

Je hebt dan een handige leidraad bij de hand, waarmee je de wagen punt voor punt kunt nakijken.

Hiervoor hoef je geen monteur of een of ander techneut te zijn.

Gemakkelijk stap voor stap de wagen nakijken, en je hebt aan het eind van de controle een aardige kijk op de algehele toestand van de wagen.

Waar mogelijk zullen fotos het item verduidelijken.

Carrosserie :

Controleer de portieren, speling op de scharnieren (deur voorzichtig optillen)

Onderzijde portieren op doorrot / roest
Deurrubbers mogen niet gescheurd zijn i.v.m.lekkage
Rubbers onderzijde raam / deur op scheuren controleren
Raam moet makkelijk open en dicht gaan
Motorkap openen en scharnierpunten / bevestiging op rot controleren
Achterklep / kofferdeksel openen en randen op roest bekijken
Achterklep bij raam onderzijde op roest controleren

· Achterklep ruitewisser op funktionaliteit testen alsmede de ruitesproeier

· Controleer alle 4 krikpunten op roest / rottigheid

· Dorpels rondom op rottigheid controleren

· Ophangpunten achteras op rottigheid controleren

· Schroefveer /schokbreker punten onder motorkap controleren

· Controleer onder de accuplaat de carrosserie op rottigheid

· Op de hoeken onder de voorruit onder de rubbers controleren op rottigheid

Motor en aandrijflijn

1. Dieselmotoren

· bekijk de motor rondom op olie sporen, moet eigenlijk droog zijn

· controleer oliepeil, en bekijk gelijktijdig de olie aan de peilstok, mag niet stroperig zijn

· controleer het koelwater niveau van de radiateur, moet gevuld zijn tot ca. 1cm onder de rand gevuld zijn

· controleer de koelwaterleidingen op scheurtjes

· start de motor en kijk naar de inspuitleidingen op lekkage

· controleer de brandstoffilters op lekkage

· bij warme motor moet motor stil liggen en niet vibreren ( mogelijk verkeerde afstelling of slechte compressie)

· neem deksel van de luchtfilterhuis, en kijk of deze droog is van binnen,veel olie duid op slijtage van de motor, carterventilatie.

· Luister of de motor ongewone geluiden maakt –kleppen die rammelen-

·

1. Benzine motoren

· controleer oliepeil, en bekijk gelijktijdig de olie aan de peilstok, mag niet stroperig zijn

· controleer het oliepeil van de stromberg carburateur (indien aanwezig) = ATF-olie, moet vol zijn

· controleer het koelwaterniveau van de radiateur, moet tot ca 1 cm onder de rand gevuld zijn

· start de motor en kijk of deze gelijk aanspringt

· bij gas…controleer of je gas ruikt en de staat van de leidingen (scheurtjes – aansluitingen )

1. Aandrijflijn

·Zet de wagen in de 1e versnelling, en duw de wagen iets heen en weer en luister of je rare ongewone geluiden hoort, mogelijk een klikken van de kruiskoppelingen of homokineet die defect zijn

· Controleer de speling op de assen door de wielen iets heen en weer te bewegen,om te kijken en te horen of hier speling op zit

250petrolgrun

Berichtdoor 250petrolgrun » 31 okt 2007, 18:15

Lijst met zwakke punten van de w123-algemeen.

De W123 heeft een aantal zwakke plekken, die door de tand des tijds alleen maar erger worden.

Als men dus een W123 type wil gaan kopen is het raadzaam, om deze lijst even uit te printen.

Je hebt dan een handige leidraad bij de hand, waarmee je de wagen punt voor punt kunt nakijken.

Hiervoor hoef je geen monteur of een of ander techneut te zijn.

Gemakkelijk stap voor stap de wagen nakijken, en je hebt aan het eind van de controle een aardige kijk op de algehele toestand van de wagen.

Waar mogelijk zullen fotos het item verduidelijken.

Carrosserie :

Controleer de portieren, speling op de scharnieren (deur voorzichtig optillen)

Onderzijde portieren op doorrot / roest
Deurrubbers mogen niet gescheurd zijn i.v.m.lekkage
Rubbers onderzijde raam / deur op scheuren controleren
Raam moet makkelijk open en dicht gaan
Motorkap openen en scharnierpunten / bevestiging op rot controleren
Achterklep / kofferdeksel openen en randen op roest bekijken
Achterklep bij raam onderzijde op roest controleren

· Achterklep ruitewisser op funktionaliteit testen alsmede de ruitesproeier

· Controleer alle 4 krikpunten op roest / rottigheid

· Dorpels rondom op rottigheid controleren

· Ophangpunten achteras op rottigheid controleren

· Schroefveer /schokbreker punten onder motorkap controleren

· Controleer onder de accuplaat de carrosserie op rottigheid

· Op de hoeken onder de voorruit onder de rubbers controleren op rottigheid

Motor en aandrijflijn

1. Dieselmotoren

· controleer het koelwater niveau van de radiateur, moet gevuld zijn tot ca. 1cm onder de rand gevuld zijn

· start de motor en kijk naar de inspuitleidingen op lekkage

· controleer de brandstoffilters op lekkage

· bij warme motor moet motor stil liggen en niet vibreren ( mogelijk verkeerde afstelling of slechte compressie)

· neem deksel van de luchtfilterhuis, en kijk of deze droog is van binnen,veel olie duid op slijtage van de motor, carterventilatie.

· Luister of de motor ongewone geluiden maakt –kleppen die rammelen-

·

1. Benzine motoren

· controleer het oliepeil van de stromberg carburateur (indien aanwezig) = ATF-olie, moet vol zijn

· controleer het koelwaterniveau van de radiateur, moet tot ca 1 cm onder de rand gevuld zijn

· start de motor en kijk of deze gelijk aanspringt

· bij gas…controleer of je gas ruikt en de staat van de leidingen (scheurtjes – aansluitingen )

1. Aandrijflijn

·Zet de wagen in de 1e versnelling, en duw de wagen iets heen en weer en luister of je rare ongewone geluiden hoort, mogelijk een klikken van de kruiskoppelingen of homokineet die defect zijn

· Controleer de speling op de assen door de wielen iets heen en weer te bewegen,om te kijken en te horen of hier speling op zit

250petrolgrun

Berichtdoor Trouwkoets » 31 okt 2007, 18:17

McDriver, welkom op dit forum.
Over je vraag: reserveer een nachtje, zorg voor wat te drinken, te eten en eventueel andere genotsmiddelen, open de site een gebruik de zoekfunctie rechtsboven, want er is al heel veel over geschreven. Blader ook eens door het technisch gedeelte, erg leerzaam. Kijk vooral ook bij projecten.
En ja, als je je niet goed voorbereid kan je een behoorlijke kat in de zak kopen.

Succes, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor klaasyellow » 31 okt 2007, 18:46

neem iemand mee die er zicht op heeft!
klaasyellow

Berichtdoor Roger » 31 okt 2007, 20:35

Koop de mijne ;-)
Roger

Berichtdoor Gerespecteerd » 31 okt 2007, 20:42

Gerespecteerd

Berichtdoor McDriver » 31 okt 2007, 20:49

Alvast heel erg bedankt voor de tips tot nu toe.
iemand van het forum die mee wil lijkt mij iets te veel moeite.
ik zal in elk geval veel zoeken op het forum en bij projecten gaan kijken.

ik vraag dit mede, omdat ik een auto nodig heb en er wel een beetje druk achter zit qua tijd.
dat maakt je soms.... onvoorzichtig (lees dom)

ik zal misschien ook even in nederland langs een paar garages morgen.
dan kijk ik even met deze lijst in mijn handen.

bedankt!
McDriver

Berichtdoor Roel280€ » 31 okt 2007, 23:28

Veel plezier met de zoektocht en laat het hart niet te vlug 'ja' zeggen. Nu te vlug gekocht is straks wellicht een berg gedoe. Een aankoopkeuring bij Harrie is ook zeer aan te raden. Er is altijd wel iets mis, hoe goed de auto verder ook is.
Check de afgestempelde beurten in de boekjes, eventuele schade meldingen (in Duitsland vaak zwart op wit) en let op natte vloeren, roestige spatborden en binnenschermen, volgelopen afwateringen en rotte kriksteunen. Bekijk de dorpels, bevoel de onderzijde van de portieren en controleer de kofferbak op vocht en/of gaten.

En dan begint het pas..... Enjoy!
Roel280€

Berichtdoor 250petrolgrun » 01 nov 2007, 00:06

Beste McDriver,

Koop een Suzuki Alto of een Toyota Starlet met APK voor een paar honderd euro en ga daar in hobbelen tot dat je een W123 hebt gevonden die in jou budget past!

Haast is bij het vinden van W123 geen goede zaak!

Succes en laat je verstand spreken en niet je hart!

Arno,
250petrolgrun

Berichtdoor Markparket » 01 nov 2007, 01:07

Macdriver,

Ik ben het helemaal met Arno eens! (het kan dus toch, hahaha!)

Ikzelf ben ook een fiks aantal maanden bezig geweest voor ik mijn auto vond.
En ik kan je vertellen tot zelfs in Zwitserland te hebben gezocht (en dan niet alleen op internet, maar ook gewoon ter plaatse).
Nu ik de auto heb, komen er toch nog puntjes naar voren die ik bij de koop niet gezien heb.

Ergo: inderdaad even een goedkoop (en makkelijk dus weer te verkopen) bakkie en dan op je gemak heeeeeeeeeeel veel W123's gaan bekijken.

Succes en groet,

Mark
Markparket

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto