[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
centrale vergrendeling werkt niet : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 14:12

centrale vergrendeling werkt niet

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

centrale vergrendeling werkt niet

Berichtdoor fransjose » 27 feb 2007, 02:40

Bij mijn zojuist verworven MB 230TE (juli 1982)werkt de CV niet. Enig internetzoekwerk bevestigde wat ik al in het (Duitstalige, want import-auto) instructieboekje had gelezen: de CV werkt pneumatisch ipv electrisch. Misschien daarom dat ook de koplamphoogteverstelling niet werkt? Één en hetzelfde druksysteem?
Komt dit vaker voor, wat zijn de (liefst eenvoudige) oplossingen? Of moet ik ingrijpende reparaties (laten) uitvoeren om dit euveltje te verhelpen?

Frans
fransjose

Antwoord:centrale vergrendeling werkt niet

Berichtdoor Trouwkoets » 27 feb 2007, 02:54

Zoals ik al heb gezegd bij jullie 'Even voorstellen' topic: Maak de auto open en de klussen vallen uit de koets.
Ja, jullie probleem komt heel vaak voor. Pneumatisch is een groot woord. Onderdruk uit de venturi wordt opgeslagen in een luchtdichte eierdoos achter de brandstoftank. In de rijderdeur zit een klepje, dat wordt bediend door het slot in die deur. Die klep kan onderdruk zetten op het openen slangetje (alle deuren gaan open) of het sluiten slangetje (alle deuren gaan dicht).
Troost je, bij mij werkt het ook nog niet (lek ergens in het openen systeem). Komt wel, ik heb de auto ook pas 3 weken.
Jullie moeten maar eens wat serieuze lectuur/studiemateriaal gaan vergaren: Bestel de werkplaats CD bij Janbenz1 (zie , en bestel een kopie van de vertaalde Haynes bij Bemerbenz (Gerrit Wessels), zoek maar even in het forum.
Trouwkoets

Berichtdoor Robert » 27 feb 2007, 03:22

En ja, ook de koplampverstelling werkt op dit systeem net zoals de stoel vergrendeling bij de Coupe
Robert

Berichtdoor Mercedennys » 04 apr 2007, 15:53

dag,

Ik heb nu drie rubbers vervangen in de deuren en ook de achterklep.

Kan iemand mij zeggen of er in de bestuurdersdeur ook een rubber kapje zit bij de unit van de CV? Deze doe je immers open met de sleutel, niet op lucht?

Ik hoor het graag (anders sloop ik voor niets mijn deurpaneel eraf dit weekend...)

Mercedennis
Mercedennys

Berichtdoor alex240diesel » 04 apr 2007, 22:14

In de bestuurders deur zit geen element zoals in de overige deuren. Hier zit een schakelaar. De positie van de vacuumleidingen hierop is cruciaal voor de werking van je ZV.

Wanneer je twee leidingen naar de elementen hebt heb je zowel een Gele met een grone band, een gele met rode band en bij de schakelaar een gele leiding.

De Gele leiding is de vacuumleiding die loopt van af de pomp en het reservoir, eierdoos. Deze leiding moet in het midden geplaatst zijn.

De Geel met Groene leiding is voor openen van de deuren, zit aan de B/C-stijl zijde van de schakelaar.

De Geel met Rode leiding is voor het sluiten van de deuren en zit aan de moterzijde van de schakelaar.

Je kan kontroleren of de leidingen wel goed geplaatst zijn. Verder kan je kijken welke invloed het heeft wanneer je de schakelaar iets verplaatst. In de schakelaar zitten namelijk zuigertjes, zie ook de andere topics hierom trend, en deze moeten wel goed staan om lek te voorkomen.

Heb veel plezier met je ZV, bij werkt het ook nog niet naar behoren.

Cheers,
Alex
alex240diesel

Berichtdoor Trouwkoets » 04 apr 2007, 23:06

Mannen en meiden.

Het CV systeem van een W123 is poepsimpel en behoorlijk storingsgevoelig. Ik ga jullie vertellen wat ik weet. Maar lees eerst het topic en het topic over de klussen aan de , ergens halverwege bij 'klus X'.

Het CV systeem bestaat eigenlijk uit 2 systemen: 1 om te openen, en 1 om te sluiten. Het openen van de deuren gebeurt door onderdruk op het desbetreffende systeem te zetten. In het andere (sluiten) systeem heerst dan atmosferische druk.
Onderdruk zetten op 1 van beide systemen gebeurt door een regeleenheid in de bestuurdersdeur. In deze regeleenheid wordt ook het niet actieve systeem 'belucht', dat wil zeggen het lekt naar de omgeving.
Het plaatje laat de geopende toestand zien.

En dit is het schema voor de hele auto

Als het slot van de bestuurdersdeur open staat is er onderdruk in het systeem die alle cilinders om hoog drukt. ben even kwijt of dat het rode of groene systeem is, maar ik dacht het rode. En bij gesloten bestuurdersdeur (op slot) op het andere (groene) systeem.
Op de onderukschakelaar in de bestuurdersdeur zitten 3 slangen aangesloten. De middelste daarvan 'levert' de onderdruk, en is driect aangesloten op de leiding tussen motorcompartiment en de eierdoos achterin, de 'onderdrukaccu'. Als de motor uit staat zal bij elke keer openen of sluiten het systeem onderdruk moeten veroorzaken in een systeem met tot dan toe atmosferische druk, en zal dus onderdruk verliezen. Het systeem is zo gemaakt dat ongeveer 10 keer kan worden geopend en gesloten met stilstaande motor.

Mogelijke oorzaken van storingen:
[*] Lek in een onderdrukelement. Meestal gaat de afdichting rondom de stang naar de deurbediening kapot, bovenop het element. gevolg is meestal dat het sluitsysteem niet meer werkt
[*]Lekke tule tussen onderdrukelement en slang
[*]In het systeem zitten op enkele plaatsen (o.a. in de goot links voor bij de bestuurdersstoel) T- en H-splitsingen. Deze kunnen lek zijn
[*]Verkeerd aangesloten slangen op de onderdrukschakelaar. Typisch geval van een Bastler die halverwege de klus de weg is kwijtgeraakt. Was bij mij het geval
[*]Systeem werkt niet, of slecht, door zwaar lopende slotmechnismes. Dit si met name een probleem in de achterklep van een T.

Hoe ga je nu te werk in geval van storingen?
Ga eerst na WAT er niet werkt. Meestal is het zo dat of of het sluiten of het openen niet werkt, of beide niet.
Test daarna met draaiende motor of er onderdruk aanwezig is. Dat kan je doen door van 1 van de deuren het binnenpaneel te verwijderen, het onderdruk element uit te bouwen (2 schroeven los, de stang naar de slotbediening loshalen, rode en groen slang van de cilinder af halen) en met je tong aan de slangen voelen of er onderdruk op staat. Doe dit in zowel geopende als gesloten toestand van de bestuurdersdeur.
Verder kan je kijken hoe lang er onderdruk is met uitgeschakelde motor. Meestal is een element in 1 van de systemen lek. Als je dat systeem activeert dan is direct alle onderuk uit de eierdoos weg.
Als je nog geen duidelijke storing hebt gevonden, of geen duidelijk bewijs van functioneren, haal dan het paneel van de bestuurderdsdeur weg en test of er onderdruk aanwezig is op de middekste leidling van de onderdrkschakelaar, wederom het beste met je tond. Als daar geen noemenswaardige onderdruk op staat dan zit er een lek tussen motorcompartiment en eierdoos.

Over het niet werken van de koplampverstelling: het werkt volgens hetzelfde proncipe, maar dit systeem is d.m.v. 2 terugslagklepjes gescheiden van het CV systeem. De koplampverstelling heeft ook een eigen accu achter het linkervoorspatbord.
Over de rugleuningen van een C weet deze T-rijder u niets te vertellen.

En Dennis, in de deur van de bestuurder zit geen onderdrukelement, alleen de onderdrukschakelaar. Dit geeft het schema hierboven ook aan.

Tenslotte nog een plaatje van een onderdrukelement (kapot maar dat zie je niet):
.
Van deze onderdruelementen bestaan 3 verschillende types. De getoonde is van VDO en is van het 2e type. De types zijn uitwisselbaar. Verder is er nog het element op de tankdeksel: Hiervan bestaan 2 types; de eerste ongrendeld door veerdruk (en is dus alleen aangesloten op het vergrendelingssyteem, handig als je zonder benzine staat en geen onderdruk meer), het tweede heeft op beide systemen (rood en groen) een aansluiting.
En als je je onderdrykschakelaar gaat vervangen: Er zijn 2 types. Grofweg na half 1983 is het 2e (zelfstellende) type toegepast. Die heb ik nog liggen.

Pfoe, wat een verhaal. Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Caspar<br><br>Bericht gewijzigd door: Trouwkoets, op: 2007/04/05 01:42
Trouwkoets

Re:Antwoord:centrale vergrendeling werkt niet

Berichtdoor Pieter300TDT » 28 aug 2007, 22:05

okee 3 keer goed doorgelezen ,gaan wat lichtjes branden hier ,maar begrijp uit je verhaal ,dat de achterklep bij een t uitvoering ook met lucht op slot moet gaan en open ?

met de sleutel van slot halen gaat heel erg zwaar namelijk ,zal deze 2 slangetjes eens afdoppen en kijken of de rest van het systeem beter werkt
Pieter300TDT

Berichtdoor Trouwkoets » 29 aug 2007, 00:33

@ Pieter: In de achterklep zit ook een CV eenheid. Het is gewoon een kwestie van pellen, blootleggen en controleren. Ssystematisch alles nalopen. En bedenk: het systeem is simpel!
Bij mij waren de 3 slangen van de onderdrukschakelaar verwisseld. Dan krijg je rare dingen! Ik kwam daarachter doordat ik een paar weken zonder deurbekleding heb rondgereden, en een zacht gefluit hoorde komen uit mijn deur....

Succes. En als je hulp nodig hebt dan dan hoor ik het wel. Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Mikey » 31 aug 2007, 12:37

Dat gefluit heb ik ook!
Ik heb ondertussen alle rubbers vervangen en ook dat gele doosje (terugslagklep)
onder de motorkap.
Deuren gaan nog steeds niet dicht, enkel manueel na het sluiten van de bestuurdersdeur.
Deuren gaan wel open als ik de motor aanzet, dus niet bij het openen van de bestuurdersdeur...
Overigens gaat de koffer altijd dicht en is enkel te openen met sleutel.
Wie helpt deze Belg?
Mikey
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor Trouwkoets » 31 aug 2007, 15:47

Trouwkoets

Berichtdoor Pieter300TDT » 31 aug 2007, 17:37

Bij mij werkt hij nu perfect

begonnen met tankdeurtje slotje ,hier zat maar een slang ,deze afgedopt dmv een m5 boutje in het stukje rubber te doen wat aan een plastic slanngetje zat ,hierna de achterklep afgedopt ,deze werkte zo wie zo niet en het slot ging erg zwaar ,gelijk al een verbetering met de deur sloten je zag ze veel sneller omhoog of omlaag gaan ,echter de achterste deur bleef wel altijd achter of haperde nog wel eens ,deze ook afgedopt ( 2 slangetjes ) en perfect ,kan zonder de motor starten de deuren 4 a 5 keer van slot en op slot draaien ,bij de 5e keer ,merk je wel dat het luchttankje bijna dan leeg is dan kruipen ze nog wel net open en dicht ,vandaag een nieuw onderdruk element gemonteerd en klaar ( de rest sluit ik niet meer aan )

belangrijkste was natuurlijk het resultaat met de automatische versnellingsbak ,deze schakeld nu sneller / vlotter ,ook was de 1e 35 km het even slippen van 2 naar 3 over ,maar na het afzetten van mijn nichtje en op de terugweg begon het toch weer

Weet nu dat het echt iets in de bak is ,koud geen last warm wel ,dus ga eerst nog even de atf olie en filter vervangen
Pieter300TDT

Berichtdoor Mikey » 03 sep 2007, 12:28

Caspar,

Het gefluit begint na het afzetten van de motor en komt van achter het dashboard vandaan.
Moet ik nu het hele db eruit halen om het lek op te sporen?
Zo ja heb je daar ook een handleiding van?
Mikey
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee

Keer terug naar Techniek