[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Diesel of LPG : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:34

Diesel of LPG

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Diesel of LPG

Berichtdoor Mango » 06 sep 2007, 20:30

Beste collegae,

Ik heb sinds 2 weken een 230TE en ben vanwege mijn jaarkilometrage van plan om er gas in te laten bouwen. Geen injectie dat is me even te prijzig. Ik heb al de forumberichten over LPG gelezen, en weet zo'n beetje wat er te koop is.

Nu echter mijn vraag. Loont het om over testappen op een Diesel uitvoering van de W123??? Heb dan gelijk geen tank meer in mijn auto.

Zoja, wat is de fijnste diesel? Mijn interesse gaat het meest richting het minste geluid bij 120 km per uur en een net verbruik.

Wie heeft een goede tip en/of goede info??????????????????????

Mango

Re:Diesel of LPG

Berichtdoor Mango » 06 sep 2007, 21:08

Even een aanvulling op mijn schrijven hierboven. Natuurlijk had ik deze vraag veel beter kunnen stellen toen ik nog geen benzine auto had gekocht.

Ik ben echter wat sceptischer tegenover LPG komen staan, daar het met de aanpassingen van nieuwe stroomkabels bij LPG plaatsing duurder is dan ik had gedacht, kleppen om de 5000 km moeten worden gesteld, en last but not least die k@#$%$$#@##@@!tige back fires.

Kan je gehoortechnisch uberhaupt wel van een benzine naar een diesel W123.?????
Mango

Berichtdoor D!rk » 06 sep 2007, 21:43

D!rk

Berichtdoor Boy » 06 sep 2007, 22:00

Gewoon LPG inbouwen om de simpele reden dat als je de tank van je diesel gevult hebt je handen de hele dag naar die dieselolie stinken.
Of altijd een pomp met bediening zoeken,dan kan je een diesel overwegen
Boy

Berichtdoor MarceldB » 06 sep 2007, 22:46

MarceldB

Berichtdoor Trouwkoets » 06 sep 2007, 23:11

Ik denk dat LPG een goed optie is als de auto waar je gaat inbouwen (en dus gaat investeren) maar goed is, met veel nadruk op de conditie van de motor. Misschien moet je nog even wachten, en eerst een paar duizend kilometers maken zodat je je een goed beeld kan vormen van de staat van de motor. Onstekingssysteem, olieverbruik, koelsysteem, rare geluiden, de kop en de kleppen, enz.
En als de basis goed is dan is LPG een goede optie. Maar ala de basis niet goed is dan loop je de kans een behoorlijk storingsgevoelig en duur karretje te gaan rijden.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Mango » 06 sep 2007, 23:55

Bedankt voor de reactie tot dusver,
Ik wilde in eerste instantie snel LPG om de kilometer kosten te drukken. Omdat ik inderdaad nog maar "koud" eigenaar ben leek het mij ook al goed eerst even zo rond te blijven rijden. Twee maanden a 250 euro benzine per maand zijn wel veel. Dus zal het wel korter zijn voor de beslissing valt. Tenslotte rijdt ik 2000 km per maand. Dan kan je een aardig beeld vormen van "motor und getriebe".
Mango

Berichtdoor klaasyellow » 07 sep 2007, 09:06

bij 2000 per maand loont het zich al direct een LPG installatie te laten monteren.
Ik reed zelf 250 per dag met de Benz en je staat wel te lachen hoor bij de pomp.
Zeker met de 230motor komt hij prima mee met het verkeer, no problemo.
Paul Mandigers in eindhoven kan ik zeer aanbevelen!
Prijs zal je verbazen...
Diesels hebben over het algemeen meer km gedraaid, rijden wel lekker maar meer kms betekend ook meer slijtage aan andere delen dan de motor, als koppeling lagers e.d.
LPG bevalt mij prima, heb in een jaar nu meer dan 40.000 km gereden en never een backfire gehad, ben zeer tevreden dus..
klaasyellow

Berichtdoor Mango » 07 sep 2007, 21:39

Hallo Klaas ( naar ik aanneem),

Bedankt voor jouw advies. Paul Mandigers staat op mijn lijstje. De afstand naar Eindhoven en zijn wens om de tank achter de achterbank te plaatsen bevalt mij nog niet zo goed, Ik heb niet voor niets een T uitvoering.
Kom jij ook uit op 1 op 7,5 km op LPG??

Groet, Harrie
Mango

Berichtdoor klaasyellow » 07 sep 2007, 21:44

lange rit 1:8,2 dus dat zit wel goed (op LPG), denk dat paul ook wel een ringtank kan plaatsen hoor, op de plek van het reservewiel , das een nadeel met LPG, die extra tank
klaasyellow

Berichtdoor jacob2 » 08 sep 2007, 00:31

carbalt...........
baarsjesweg,Amsterdam.
jacob2

Berichtdoor MajikSimon » 08 sep 2007, 11:47

hahahahahah

"Gewoon LPG inbouwen om de simpele reden dat als je de tank van je diesel gevult hebt je handen de hele dag naar die dieselolie stinken.Of altijd een pomp met bediening zoeken,dan kan je een diesel overwegen"

da's een mooie Willem die kende ik nog niet.
Ik geloof dat er ook nog min of meer serieus op wordt ingegaan.

Maar even serieus...ja je kunt er LPG in leggen..dat is goedkoper idd. De onderhoudskosten zullen ook wat hoger zijn en tzt zullen de klepzetels inslaan en moet de kop vervangen.Maar dat kan nog lang duren afhankelijk hoe je ermee rijdt en hoe er mee gereden is etc. LPG heeft wel het potentieel veel problemen te veroorzaken mar er zijn ook zat lui die claimen nooit problemen hebben.
Toch ben ik erinmiddels wel van overtuigd dat 50.000km per jaar op een auto met diesel wel veel rustiger is quo onderhoud ( kleppen stellen, afregelen LPG, kans op backfires nauwkeurig afstellen onsteking etc).Minder gedoe.

Tenzj je voor een LPG injectie systeem gaan, maar da's ook weer aardig duur..
Maar goed je hebt deze auto nu.
MajikSimon

Berichtdoor BenzBaas » 08 sep 2007, 23:09

Ik heb nu een diesel (160km/dag), maar in het verleden heb ik een LPG auto gereden. Dat was een goede auto, met een G3 systeem. Toch is het minder betrouwbaar dan diesel. Er zit gewoon een hoop meer techniek in een LPG auto en dat is kwetsbaar en ook duurder in onderhoud. Je moet dat systeem af en toe schoon laten blazen en onderdelen laten vervangen, dat werk. Bovendien zit je met die tank. Je moet Jeroen eens vragen, die heeft een LPG onderbouw laten zetten. Ringtank-op-zijn-kant is af te raden, beweren ze ergens op dit forum. Je staat ook veel vaker aan de pomp met LPG of je moet een forse tank in laten bouwen. In de praktijk is vaak tanken heel ergerlijk. Of je handen er nou schoon van blijven of niet. Bovendien kun je lang niet overal LPG krijgen, zeker niet bij die goedkope onbemande tankstations.

Diesels zijn wel lawaaiig, zwaar en traag. Je kunt er nauwelijks mee scheuren en dat lukt met zo'n 230 heel aardig. In een diesel ga je lekker toeren, genieten van het geronk van de auto en de heerlijke wegligging.
Maar wel is de hetze tegen ouwe diesels aardig op gang aan het komen en het is niet mogelijk bij onze benzen een roetfilter te laten plaatsen. Daar komt nog narigheid van vrees ik...

Daarom moeten ze (hup Paul!!!) ook opschieten met dat onderzoek naar LPG in... diesels!
BenzBaas

Berichtdoor MajikSimon » 08 sep 2007, 23:35

de laatse inzichten zijn dat juist die kleine deeltjes die uit diesels MET filters komen ( bijv de VAG diesels) dat die juist zeer slecht zijn..

Vergelijk met roken, vroeger waren dat shag en sigaren, waardoor je kanker kreeg in je 1e vertakkingen van je longen. Met filtersigaretten zie je juist veel kanker diep in de longen omdat het zo ver komt omdat het zulke kleine deeltjes zijn.

Er kunnen trouwens wel degelijk filters op onze ouwe diesels...alleen ze zijn niet allemaal zo goed nee, ik denk dat het beste nog een filter ozu zijn dat je elke 10 a 20.000 km schoon klopt of brand...maar zoiets is er nog niet echt geloof ik

Alleen de politiek...gaat niet zo snel...
Die "begrijpen" bovenstaande natuurlijk niet de komende jaren..

EDIT: ben het trouwens eens met bovenstaande van BENZBAAS over LPG en de gevoeligheid van de gassystemen Daarnaast is vaak tanken is idd ook niet je van het..<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2007/09/08 23:37
MajikSimon

Berichtdoor Jasser » 09 sep 2007, 09:26

Zolang het harde eurries oplevert, heb ik nog geen problemen met vaker tanken.

En kun je aardig wat zegels sparen, die ze per liter uitgeven. Hahahaha

Michael
Jasser

Berichtdoor Mango » 09 sep 2007, 12:24

Ik heb elders op het forum gelezen dat starten op een auto op gas, bij voorkeur ook op gas zou moeten gebeuren. Een start op benzine zou het laagje smering wat in de cilinders en zuigers zit te niet doen.
Hoe zit dat met eens in de zoveel tijd wel op benzine rijden als je normaal op LPG rijdt? Blijft de smering intact als met een bedrijfswarme motor op benzine rijdt??
Mango

Berichtdoor Bemerbenz » 09 sep 2007, 18:43

Bemerbenz

Berichtdoor Jasser » 09 sep 2007, 22:27

Gerrit, ik kan het niet beter verwoorden.

Michael
Jasser

Berichtdoor aernout » 09 sep 2007, 23:28

sinds kort LPG van Paul Mandigers in de 230E liggen, met een OMVL verdamper.

Rij 1:7,8, dat is bij gemengd verkeer of 90km/u met een hangertje er achter.
Ringtanks heeft ie ook ....

Ik ben tevreden, laat ik het zo zeggen ... Maar volgens mij is de km-brandstof prijs gelijk als bij een diesel.
aernout

Berichtdoor Bemerbenz » 09 sep 2007, 23:33

Bemerbenz

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto